پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ ابراهیم زکزاکی

حوزه / عبدالله تانکو گفت: برای توقف کوتاهی دولت نیجریه در قبال شیخ زکزاکی تلاش های بین المللی و اقدامات زیادی صورت گرفته است و تظاهرات مختلفی در کشورهای دیگر انجام شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «حوزه»، شیخ زکزاکی از سال ۲۰۱۵ که ارتش نیجریه با خشونت به خانه وی در شهر زاریا حمله کرد، زندانی است. وی و همسرش در این حمله زخمی شدند.  دولت نیجریه در حالی از آزادکردن شیخ زکزاکی خود داری می‌کند  ‌که یک دادگاه در حکمی اعلام کرده زکزاکی بی‌آنکه جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است.

از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از این رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت ارتش این کشور بوده است. در روزهای اخیر به دنبال وخامت حال شیخ زکزاکی و نیاز فوری ایشان به درمان، پیروان رهبر برجسته شیعیان نیجریه به خیابان ها ریخته و از ایشان حمایت کرده و خواهان آزادی وی و همسرش شدند.

عبدالله تانکو کارشناس اهل کشور نیجریه با اشاره به آخرین اخبار از وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی رهبر برجسته شیعیان نیجریه در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: درباره  وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی و همسرش که در اسارت دولت نیجریه هستند آخرین اخبار رسیده مبنی بر این است که وضعیت شیخ خیلی بدتر شده و نیاز به ملاقات فوری با پزشک دارد.

وی ادامه داد: با وجود درخواست ها برای رسیدگی به وضعیت ایشان، دولت هنوز اجازه نداده تا پزشک با شیخ دیدار کند.

تاثیر سرب حاصل از گلوله در بدن شیخ زکزاکی

 کارشناس نیجریایی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در وقت بازداشت ایشان شیخ مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، در حال حاضر تاثیر گلوله ها در بدنش ظاهر شده و رنگش تغییر پیدا کرده است که احتمالا در اثر مسمومیت با سرب گلوله ها هست .

تانکو با اشاره به ملاقات محمد زکزاکی با پدرش در روزهای اخیر گفت: در روزهای گذشته پسرش محمد با شیخ ملاقات کرده و اعلام نموده وضعیت سلامتی ایشان بدتر شده است و نیاز به درمان فوری خارج از کشور دارد که هنوز به وی اجازه داده نشده است.

وی تصریح کرد: با بدتر شدن حال شیخ زکزاکی و بی توجهی دولت نسبت به درمان وی، پیروان شیخ عصبانی و ناراحت از وضعیت سلامتی رهبر خود هستند از این رو در تظاهرات اعتراض آمیز به خیابان ها ریختند و خواهان آزادی و مداوای وی شدند.

تانکو با اشاره به سرکوبگری اعتراضات مردمی توسط دولت نیجریه گفت: از سه روز پیش تظاهرات از مقابل ساختمان مجلس نیجریه آغاز شده  و دو نفر کشته و تعداد دیگری از پیروان شیخ زکزاکی مجروح شدند.

وی با بیان اینکه همچنان تظاهرات ادامه دارد و اعتراضات متوقف نشده، ادامه داد:  در روزهای بعد نیز تظاهرات ادامه یافته  و روز پنجشنبه  در پایتخت تظاهرات گسترش پیدا کرد. همچنین در استان های دیگر همچون  کادونا و لاگوس تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد به طوری که در کادونا دو نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.

کارشناس نیجریه ای خاطر نشان کرد: برای توقف کوتاهی دولت نیجریه در قبال شیخ زکزاکی تلاش ها بین المللی و اقدامات زیادی صورت گرفته است و تظاهرات مختلفی در کشورهای دیگر همچون  لندن، هند ، پاکستان و ترکیه برگزار شده و حق آزادی و درمان شیخ را از دولت و مقصران این جنایت مطالبه کردند.

وی در پایان گفت: یکی از کشورهایی که در خط مقدم حامیان دولت نیجریه در این جنایت یعنی کشتار شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی دخیل است عربستان سعودی است و پشتیبان سعودی در این وقایع اسرائیل و آمریکا است که هرسه در این جنایت شریک هستند.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha