شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سمپوزیوم دو روزه «تمدن اسلامی در قفقاز» در باکو برگزار شد

حوزه/ دومین همایش بین المللی «تمدن اسلامی در قفقاز» دو روز پیش در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار گردید. در این همایش دانشمندان و دین شناسانی از کشورهای مختلف حضور داشتند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از menafn، دومین سمپوزیوم بین المللی «تمدن اسلامی در قفقاز، 11 تا 12 جولای در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد. این گردهمایی با همکاری سازمان هایی چون مؤسسه الهیات آذربایجان، مرکز تحقیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی، و موسسه مطالعات شرقی  راه اندازی شد.

جیحون محمدوف استاد دانشگاه موسسه الهیات در این همایش گفت: اسلام نش مهمی در زندگی مردم قفقاز ایفاء کرده است.

وی درباره مشارکت دانشمندان قفقازی و متفکران در ترویج فرهنگ اسلامی نیز سخن گفت.

محمدوف کشور آذربایجان را الگوی مناسبی برای تویت ایدئولوژی های فرهنگ مدارای چندملیتی و قومیتی در جهان دانست.

هالیت ارن مدیرکل مرکز تحیقات تاریخ، هنر و فرهنگ اسلامی نیز ضمن سخنرانی در این گردهمایی گفت: خارجی هراسی هم اکنون به یک مشکل جهانی تبدیل شده و تهدیدی جدی در مقابل توسعه گفتمان میان فرهنگ ها و ادیان است.

مبارز قربانعلی مدیر کمیته کار با سازمان های دینی نیز بر مشارکت ارزشمند تمدن اسلامی در تاریخ مردم قفقاز تاکید کرده و اشاره کرد که اکثریت مردم این کشور دین اسلام را ترجیح می دهند.

قربانعلی گفت: درحال حاضر آذربایجان به خاطر فضاهای شناخته شده برای حفظ میراث فرهنگی اسلامی و آوردن ان به دنیای امروز شناخته شده است.

در سمپوزیوم دو روزه، دانشمندان و دین شناسانی از کورهای مختلف ترکیه، روسیه، گرجستان، ایران، اوکراین، قزاقستان، ازبکستان، مالدیو، آمریکا، آلمان، استرالیا و مصر و عربستان سعودی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha