پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
اردوی تفریحی توجیهی معاونین مدارس علمیه خواهران استان اصفهان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در جمع معاونان مدارس علمیه استان گفت: مدیر مدرسه باید برای طلاب الگو باشد و طلبه ها به خاطر شخصیت عملی و اخلاقی او از او حساب ببرند نه از ترس نوع برخورد و عملکرد او.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،از اصفهان، اردوی توجیهی معاونین مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با سخنرانی حجت السلام و المسلمین غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با موضوع «مراقبه» و با حضور معاونان مدیریت استان، معاونین آموزش، فرهنگی، پژوهش و مالی مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، در باغ بانوان پردیس اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی ضمن خیر مقدم به حضار و تشکر از زحمات معاونین مدارس علمیه، اظهار داشت: یکی از مباحثی که بزرگان اخلاق و عرفان توصیه می کنند، مراقبه است.

وی، مراقبه را مواظبت انسان بر اعمال و رفتار خود برشمرد و افزود: در علم اصطلاحی سلوک، مراقبه مراحلی دارد که در همه ی این مراحل انسان، خدا را بر اعمال خود ناظر می بیند و خداوند محور زندگی و فکر انسان می شود و اگر انسان در زندگی خود مراقبه نداشته باشد، شیطان او را فریب می دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان ادامه داد: انسان یا در زندگی خود خدا را محور قرار می دهد یا شیطان. محوریت شیطان گاهی برای او ملموس است و گاهی متوجه این محوریت در زندگی خود نمی شود و با مراقبه است که انسان از  راه ها و شیوه های نفوذ شیطان در امان می ماند.

وی با تاکید بر این نکته که عبادت و بندگی فقط به محراب نیست، گفت: به برکت معارف اهل بیت علیهم السلام ما آموخته ایم که می توان همه 24 ساعت زندگی خود را تبدیل به عبادت کنیم و این وجه تمایز انسانهای وارسته با مردم عادی محسوب می شود، چرا که مردم عادی نیز ملتزم به واجبات هستند، و این مسیر با مراقبه برای انسان میسر می شود و هر چه مراقبه بیشتر باشد به همان اندازه شیطان از او دورتر می شود.

بهرامی با اشاره به سخن علامه طباطبایی که مراقبه را از امهات سلوک معرفی نموده، بیان داشت: قرار گرفتن خداوند به عنوان محور زندگی، در عمل آسان نیست و نیاز به مراقبه، تمرین، محاسبه، توسل، بررسی و مواظبت دارد. مراقبه به انسان یاد می دهد که اگر کار خدایی بود، آن را انجام دهد، ولی اگر کار رنگ و بوی خدایی نداشت از آن حذر کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان، با اشاره به حدیث نبوی «زیاد یاد مرگ کنید چرا که اگر انسان زیاد به یاد مرگ باشد نسبت به دنیا زاهد می شود»، افزود: مهمترین عاملی که بیشترین تاثیر گذاری را در امر مراقبه دارد، یاد مرگ است؛ معنای زهد را بی رغبتی به دنیا دانست نه فقر و تنگدستی ممکن است انسانی فقیر باشد، ولی زاهد نباشد یا بالعکس انسانی غنی باشد، در عین حال زاهد نیز باشد.

بهرامی، عوامل ترس انسان از مرگ را نگرانی از آینده و دلبستگی و تعلق به دنیا دانست و گفت: تعلقات گاهی به امور ناچیزی است و گاهی در قالب تعلق خاطر به پست، مقام و جایگاه اجتماعی اشخاص نمود پیدا می کند که انسان نباید به این تعلقات وابسته باشد. تا مرگ که حقیقتی انکار ناپذیر است برای انسان خوشایند باشد. همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام علاقه خود را به مرگ از علاقه طفل به پستان مادر بیشتر می دانند به خاطر شناختی که به عالم آخرت دارند.

وی، نیاز اساسی زندگی طلبگی را داشتن مراقبه دانست و اضافه کرد: برای این که تمام حرکات و سکنات ما رنگ و بوی الهی داشته باشد و موجب سازندگی زندگی شود، باید مراقبه را در زندگی خود جاری کنیم. زمانی می توانیم احساس طلبگی  داشته باشیم که با این مضامین و معارف اهل بیت علیهم السلام آشنایی داشته باشیم و خود را به این معارف و مفاهیم نزدیک کنیم، چرا که ما در زندگی طلبگی خود سر سفره اهل بیت مهمان هستیم و مدیون امام زمان(ع) می باشیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان، در بخش دوم سخنان خود به سیاست های حوزه در زمینه مسئولیت های معاونین و کادر مدارس خواهران اشاره کرد و عنوان داشت: مسئولین مدارس باید در کار خود اخلاص داشته باشند و به خاطر خداوند مسئولیت های خود را به نحو احسن انجام دهند، چرا که نسبت به مسئولیت های خود باید در محضر خداوند پاسخ گو باشیم.

وی ادامه داد: مدیر مدرسه باید برای طلاب الگو باشد و طلبه ها به خاطر شخصیت عملی و اخلاقی او از او حساب ببرند نه از ترس نوع برخورد و عملکرد او در قبال طلبه.

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان، اذعان کرد: باید طلاب را از نظر اعتقادی درست تریبت کنید تا همچون علامه قاضی، علامه طباطبایی، امام خمینی(ره)، و شیخ انصاری و بانو مجتهده امین موجب افتخار ما شودند؛ فرهنگ آینده زنان جامعه را شما باید بر عهده بگیرید و این وظیفه ی خطیر و سنگینی است و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم در محضر خداوند و امام زمان(عج) باید پاسخ گو باشیم.

وی، اساس کار مسئولین را بر پایه همکاری و همدلی عنوان کرد و گفت: اگر بین معاونین و مدیران همدلی و همکاری حکم فرما باشد نصرت و تأیید الهی را به همراه خواهد داشت، ولی اگر خدای نکرده همدلی و همکاری بین مسئولین نباشد زمینه سقوط انسان فراهم خواهد شد.

بهرامی در پایان، به معاونین مدارس توصیه کرد: جایگاه مدیر را در بین طلاب حفظ کنید، فضای حوزه را معطر به نام اهل بیت(ع) و احادیث گهر بار ایشان کنید، اخلاق و معنویت را در حوزه گسترش دهید، به گونه ای که مردم با عملکرد شما به یاد خدا و اهل بیت علیه السلام بیفتند و همچنین طلبه ای را تربیت کنید که پاسدار خون شهیدان و حجاب باشد و تمام توان خود را به کار بگیریم که در زمینه های اخلاقی از دیگران عقب نیفتیم. در کارها با خدا معامله کنیم و از امام زمان(عج) کمک بگیریم تا توفیق خدمت به طلاب را به ما عنایت نماید. و با توسل به ایشان این راه سنگین برای ما هموار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha