یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عباسعلی خزاعی
حجت الاسلام عباسعلی خزاعی

حوزه/ امام جمعه نهبندان می گوید: خدا را شاکر که روستایی و روستا زاده ام و اگر روزی هم امام جمعه نباشم، سبک زندگیم با روزی که امام جمعه بودم هیچ فرقی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام عباسعلی خزاعی، امام جمعه نهبندان، به روایت شناسنامه در تاریخ یکم خرداد ۱۳۴۷ ولی به روایت پدر، مادر 31فروردین ۱۳۴۶ شمسی در یکی از روستاهای نهبندان متولد شده است.

دوران ابتدایی را در یکی از روستاهای این شهرستان سپری کرده و سال ۶۱ وارد حوزه ی علمیه بیرجند شده است .در سال ۷۵به زادگاه پدری اش مهاجرت کرد و در سازمان جهاد کشاورزی نهبندان به عنوان مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه منصوب شد و از آذر ماه سال ۸۶ به مدت ۱۲ سال با حفظ سمت، امام جمعه نهبندان در خدمت مردم ولایت مدار این دیار در جنوب شرقی کشور است.

به مناسبت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه، با حجت الاسلام خزاعی امام جمعه نهبندان استان خراسان جنوبی هم کلام شدیم.

ارتباط شما با مردم چگونه است؟

در این خصوص قضاوت را باید مردم در قبال ما داشته باشند ما سعی می کنیم آنچه که در کلام حضرت آقاست که امام جمعه باید مردمی باشد را عملی کنیم. ما پیرو آن هستیم که رفتار ما بر اساس منویات رهبری باشد و در میان مردم زندگی کنیم.

چگونه با جوانان ارتباط می گیرید؟

حضور در محافلی که دارند جوانان هیئتی یا دبیرستان ها و مدارس و تشویق جوانانی که در نماز جمعه حاضر می شوند سعی در ارتباط و هم اندیشی با آنان داشته و دارم.

چقدر سعی می کنید برای راه انداختن کار مردم از جایگاه خودتان استفاده کنید؟

امورات اجرایی با مجریان  و سازمان ها و ادارات دولتی است. امام جمعه کار اجرایی انجام نمی دهد، ولی طبعا کسانیکه که برای حل مشکلاتشان به دفتر مراجعه کنند راهنمایی و کمک به آنان می شود.

مراجعات مردم به شما چه موقع هست؟

مراجعات مردم وقت و زمان نمی شناسد طوری با مردم رفتار شده‌است که ۱۰ شب هم باشد در خانه امام جمعه به روی آنان باز است ولی متاسفانه بیشتر مراجعات جنبه معیشتی پیدا کرده و فقری که در منطقه ما شاهد آن هستیم زندگی را برای مردم این دیار هر روز سخت و سخت تر می کند.

هیچ منبع درآمدی در اختیار امام جمعه قرار ندارد که بتواند حل المسائل معیشتی مردم باشد.

امام جمعه خانه سازمانی و یا حقوق دولتی هم دارد؟

برخی ها بر این تصورند که به ائمه جمعه حقوق سازمانی داده می شود، این گونه نیست، ولی نهاد نماز جمعه که مرتبط با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه است و خانه ای از این نهاد در اختیار ائمه جمعه قرار می گیرد.

به عملکرد خودتان در این مدت چه نمره ای می دهید؟

من مسئولیت اجرایی ندارم و اصلی ترین وظیفه ام تبلیغ دین خدا است که سعی کرده ام در این مدت 12 سال که مسئولیت امام جمعه ای نهبندان را داشته ام، فعالیت های خود  را در این راه  به خوبی انجام دهم. این مردم هستند که باید به عملکرد بنده نمره بدهند.

اگر لازم باشد سفارش فرزندانتان را برای کارهایشان می کنید؟

نه به هیچ عنوان سابقه نداشته که سفارش فرزندانم را برای استخدام و حل مشکلاتشان  به جایی انجام دهم. دخترم لیسانس گرفته و بیکار است و یک بار هم نامه ای مکتوب برای  راه اندازی کار او ننوشته ام، چراکه او نیز همانند هزاران نفر دیگر است و هیچ فرقی با بقیه ندارد.

پسرم لیسانس گرفته و سربازی اش را هم رفته، با این حال بیکار است و این که برخی ها می گویند فرزندان همه مسئولین آقازاده اند برای فرزندان بنده که این چنین نبوده است.

آیا امام جمعه در جابجایی مسئولان تاثیر گذار است؟

هر کسی وظایفی دارد و ما وظیفه تبیین و تبلیغ دین داریم و جابجایی مسئولین شهر کار فرمانداران و استانداران است که بهترین فرد را در منسب های مناسب خود برای بهره گیری بیشتر بکار بگیرند.

خاطره ای از دوران امام جمعه ای خود در ذهنتان باقی مانده است بگویید؟

بهترین خاطره ای که در این 12 سال هیچ وقت از خاطرم فراموش نمی شود این است که مردم متدین اند و هر هفته در گرما و سرما و که به نماز جمعه می آیند خیلی ارزشمند است. برخی ها حتی با پای برهنه از روستاها خود را به نماز جمعه می رسانند و این نشان از تدین مردم این دیار دارد و این بهترین خاطره و ره آورد من در 12 سال امام جمعه ای است.

 

نقش تریبون های نماز جمعه را در تاثیر گذاری در جامعه چگونه می بینید؟

تریبون نماز جمعه یک رسانه عمومی و فراگیر و بسیار تاثیر گذار است لذا باید پربارترین مطالب در آن مطرح شود و امام جمعه هم به تمام مسائل و حیطه های هر شهر آگاه باشد.

خراسان جنوبی چگونه می تواند در تمامی زمینه ها پیشرفت کند؟

اگر بناست که استان پیشرفت کند باید نگاه برنامه محور داشته باشیم مثلا رکن اقتصاد در استان ما کشاورزی و دامپروری است، اما وضعیت مطلوبی ندارد، چون کشاورزی ما سنتی است و با کشاورزی توسعه یافته فاصله زیادی دارد.

در استان معادن زیادی وجود دارد که باید با بهره گیری از آنان و تربیت نیروی کار کارآمد  زمینه ی پیشرفت استان و اشتغال زایی فراهم شود.

نکته پایانی

خدا را شاکر که روستایی و روستا زاده ام و اگر روزی هم امام جمعه نباشم، سبک زندگیم با روزی که امام جمعه بودم هیچ فرقی نخواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha