جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عکس آرشیوی/ آموزش قرآن به نوجوانان

حوزه/ سال گذشته با تشکیل شورای هفت نفره از ریش‌سفیدان در شهر با محوریت مسجد، به مردم اعلام کردیم که این شورا آمادگی دارد هزینه‌های مجالس ترحیم را در خرید جهیزیه، ساخت مدارس و امور عام المنفعه دیگری هزینه کند که با استقبال گرم و بالای ۸۰درصدی اهالی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام رضا عسگری‌ اقدم، روحانی مستقر در بخش ارس "شهر نازک" از توابع شهرستان پلدشت در طول یک سال موفق شده است هزینه‌ اضافی در مجالس ترحیم را در این شهر تعطیل کرده و آن را صرف امور خیریه و عام‌المنفعه نماید.

وی برای تابستان نوجوانان و دانش‌آموزان جهت پر کردن اوقات فراغت آن‌ها برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این روحانی طرح هجرت، خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ وی رفته و با او گفتگویی را ترتیب داده که در ادامه آن را می‌خوانید:

حاج آقا چند سال است که به عنوان روحانی در طرح هجرت فعالیت می‌کنید؟

حدود ۱۲ سال است که روحانی طرح هجرت هستم و ده سال در شهرستان ‌کبودرآهنگ  استان همدان مشغول به تبلیغ بودم که در طول فعالیت‌های خود در آنجا دو بار به عنوان مبلغ نمونه شهرستان و دو بار هم به عنوان مربی نمونه تربیتی سپاه شهرستان انتخاب شدم و مسجدی که در آنجا فعالیت می‌کردم در سال ۹۵ در جشنواره برتر مساجد به عنوان‌مسجد نمونه شهرستان کبودرآهنگ انتخاب شد و کانون فرهنگی مسجد هم یکبار به عنوان کانون برتر شهرستان برگزیده شد. بنده هم به عنوان مبلغ نمونه کانون راهیان نور مسجد امام زمان (عج) انتخاب شدم و از روز ولادت امام رضا (ع) در سال ۹۷ نیز به عنوان روحانی مستقر در شهر نازک  فعالیت می‌کنم.

حاج آقا غیر از شما روحانی دیگری هم در شهرستان حضور دارد؟

بخش ارس بهمراه روستاهای تابعه ۲۸ روستا دارد که مجموعا سه روحانی در این شهرستان فعالیت می‌کند و از این جهت با کمبود شدید روحانی در این شهر مواجه هستیم که توجه ویژه مسئولین به این بخش را می‌طلبد چراکه بسیاری از روستاها از حضور روحانی مستقر و مستمر در روستاهای خود محروم هستند و در ایام تبلیغی هم این روستاها به اندازه لازم از روحانیون بهره‌مند نمی‌شوند.

از فعالیت‌های خودتان در این شهرستان توضیح بدهید؟

برنامه‌هایی که در این شهر در طول این یک‌سال انجام دادیم بخش‌های متنوعی را شامل می‌شود که طرح پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان شهر با همکاری فرهنگیان و فعالین فرهنگی شهر با هدف جذب جوانان و نوجوانان به مسجد از جمله آن می‌باشد.

در این طرح که با همکاری سپاه شهرستان، اداره آموزش و پرورش  و حوزه بسیج خواهران و برادران با محوریت و مدیریت کانون ثارالله  مسجد جامع شهر شروع شده است در یکی از مدارس مرکزی و تازه ساز شهر نازک برگزار می‌شود و تا بحال ۱۹۰ دانش‌آموز در این طرح ثبت‌نام کردند، البته جلوی ثبت‌نام به دلیل محدودیت مکانی و محدودیت امکانات و بدلیل برنامه‌ای که باید برای همه اعضا از یکسان اجرا می‌شد بسته شده است و گرنه ثبت ‌نام دانش‌آموزان به بیش از ۲۵۰ نفر هم می‌رسید که بنا به اذعان مسئول محترم کانون‌های مساجد آذربایجان‌غربی این طرح یک طرح بسیار عالی در سطح کشور است.

کلاس‌های ما در تابستان عبارتند از؛ کلاس دفاع شخصی و کونگ فوتو آ، آموزش مقدماتی زبان انگلیسی، خطاطی و نقاشی، آموزش مقدماتی کامپیوتر و کلاس‌های تقویتی ریاضی، کلاس آموزش قرآن و احکام شرعی که با حضور ده تن از بهترین مربیان و اساتید از شهرستان‌های چایپاره و پلدشت و شهر نازک برای مخاطب نوجوان و دانش آموز " دختران وپسران جدا هستند" برگزار می‌شود.

برای بانوان سطح شهر همزمان با این طرح کلاس‌های احکام‌ مخصوص بانوان، طب اسلامی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و شیوه‌های فرزندپروری و تربیت توسط همسر اینجانب که فارغ التحصیل جامعه الزهراء (س) قم می‌باشد، برگزار می‌گردد که بنابر اذعان والدین دانش آموزان، شرکت کنندگان در طرح تابستانی و همچنین تمام مسئولین و متولیان امر کیفیت و کمیت برگزاری کلاس‌های دانش آموزان بسیار عالی و الحمدلله رضایت بخش بوده است.

نوع مواجه مردم با شما با توجه به اینکه به تربیت نوجوانان می‌پردازید چگونه است؟

مردم استقبال بالایی دارند و خودشان فرزندان خود را در این طرح آورده و ثبت‌نام می‌کنند و از این که فرزندانشان از اوقات تابستان خود به بهترین کیفیت استفاده می‌کنند لذت برده و خاطرشان از سپردن نوجوانان خود به امن گاهی مانند مدرسه، مسجد و بسیج جمع و آسوده است.

طبق اظهارات خود اهالی شهر تا به امروز چنین طرحی برای نوجوانان و دانش‌آموزان در این شهر اجرا نشده بود و لازم است اینجا از تمام زحمت کشان این طرح بویژه برادر بهرام بهرامی نازکی به عنوان مدیر کانون ثارالله و همچنین مسئول اجرایی طرح تابستانی، تقدیر و تشکر نمایم.

 از دیگر فعالیت‌های خود در مسجد هم بگویید

برگزاری یادواره‌های شهداء با حضور سخنرانان و مادحین مطرح کشوری، مراسم‌های مستمر و بلاقطع اعیاد و شهادات ائمه اطهار (ع) در طول سال و بیان تفسیر قرآن کریم، سیری در نهج البلاغه، احکام شرعی، دعاهای کمیل و  توسل در طول هفته از جمله برنامه‌های اجرایی در مسجد جامع شهر نازک است.

 با کمک خدای متعال و با  همت اهالی مومن و انقلابی شهر امسال ۳ کاروان از عاشقان حریم حرم را در دو نوبت به مشهد مقدس با همکاری پایگاه مسجد اعزام کردیم و سه کاروان هم برای کربلا ثبت‌نام به عمل آمده که آخر مرداد ماه اعزام خواهیم کرد.

دیدار با خانواده شهداء شهر و کمک به جوانان شهر جهت راه اندازی اشتغال‌های کوتاه مدت "مانند معرفی جهت دریافت تسهیلات و ..." هم از دیگر برنامه‌های مسجد است.

 در مورد هزینه مجالس ترحیم و هزینه کرد آن در امورات خیریه که اخیرا در شهر اجرا شده است هم توضیح دهید.

در روایات ما تاکید شده است که در خانه معزّا غذا خورده نشود و مؤمنین غذای خانواده معزّا را تا سه روز تامین کنند، با توجه به این که در مجالس ترحیم هزینه‌های اضافی صورت می‌گرفت، سال گذشته با تشکیل شورای هفت نفره از ریش‌سفیدان در شهر با محوریت مسجد، به مردم اعلام کردیم که این شورا آمادگی دارد هزینه‌های مجالس ترحیم را در خرید جهیزیه، ساخت مدارس و امور عام المنفعه دیگری هزینه کند که با استقبال گرم و بالای ۸۰درصدی اهالی مواجه شد و طوماری که نوشته شده بود بیش از ۲۸۰ نفر از ریش سفیدان و معتمدین شهر آن را امضا کردند و قرار شد از اطعام غیر ضروری مجالس جلوگیری و صرفاً از مهمانانی که از راه دور آمده‌اند، پذیرایی گردد و بنا به صلاحدید صاحبان عزا هزینه‌های مدنظر به صورت احسان خیرخواهانه به شکل تهیه جهیزیه، ساخت مدارس و راه‌ها و اموراتی که نیاز مبرم منطقه می‌باشد هزینه شود و تا به امروز هم موفق بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    1 1
    ایجاد دوگانگی و دو دستگی در این روستا و روستاهای اطراف موجبات تاسف دارد
  • رضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    (کاربرای خداچهارچیز"نداردخستگی ترس پشیمانی ومنت )مدعی خواست که ازبیخ کندریشه ما*غافل ازآنکه خداهست دراندیشه ما