چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: باید توجه داشت که امروزه تلبس به لباس روحانیت دارای اهمیت ویژه ای است زیرا فرد در هر مکانی که حضور پیدا می کند، پیام خود را به دیگران منتقل می کند، طلبه این لباس را همیشه به تن دارد و با این کار اعلام می کند که به صورت شبانه روزی در خدمت اسلام و مسلمین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز  در مراسم افتتاح پانزدهمین دوره طرح تلبس دائم روحانیت (ادیب) ضمن خیر مقدم به طلاب شرکت کننده در این طرح به بیان جایگاه و نقش لباس روحانیت در گذشته و حال اشاره و آن را نماد و پیام رسان اسلام در جامعه معرفی کرد.

وی اظهار کرد: مسئله لباس و پوشش مسئله مهمی در اسلام محسوب می شود و در آیات قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است، در همه جوامع بشری نیز به عنوان نماد فرهنگی مطرح شده است و دارای پیام های موثرتری نسبت به پیامهای گفتاری می باشد و امروزه به علت گسترش رسانه ها و انتقال پیامها به سراسر جهان، لباس به عنوان معرف فرهنگ، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان افزود: با دقت در تاریخ دوره رضا خان می بینیم که او پس از بازگشت از خارج، قصد از بین بردن چادر و لباس روحانیت را داشت زیرا این دو نماد فرهنگی ایرانی اسلامی بودند و پیام خود را در جامعه منعکس می کردند، متفکران پشت صحنه غرب گرا با علم به این مسئله می خواستند این فرهنگ اسلامی را با حذف نمادهایش در جامعه از بین ببرند و حتی با منحرف کردن برخی از به اصطلاح روشن فکران و امثال تقی زاده ها، به مبارزه با اسلام بپردازند.

وی گفت: بنابراین اهمیت لباس معلوم و مبرهن می شود و باید توجه داشت که امروزه تلبس به لباس روحانیت دارای اهمیت ویژه ای است زیرا فرد در هر مکانی که حضور پیدا می کند، پیام خود را به دیگران منتقل می کند و خواه ناخواه تاثیر خود را بر روی افراد جامعه می گذارد، فشار رسانه ای و برخی افراد نباید بر انجام وظایف طلبگی ما تاثیری بگذارد.

حجت الاسلام مومنی در ادامه دولت را به عنوان نماد دولت اسلامی معرفی کرد و ابراز کرد: هرچه دولت کار خود را بهتر انجام دهد، موضع گیری مردم نسبت به اسلام و روحانیت بهتر خواهد شد و در صورت کم کاری آنها کار سخت تر می شود و باید اول جدا بودن اسلام از عمل فلان مسئول را توضیح دهیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم.

وی بیان داشت: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که علاوه بر نقش نمادین لباس روحانیت و یادآور بودن اسلام و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، باید جایگاه آن نیز حفظ شود و نباید مثل لباس اصناف مانند پزشکان، پلیس و یا غیره بدان نگاه شود، زیرا طلبه این لباس را همیشه به تن دارد و با این کار اعلام می کند که به صورت شبانه روزی در خدمت اسلام و مسلمین است.

 معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطره ای از آیت الله ادیب که این دوره به نام ایشان نامگذاری شده است، پرداخت و عنوان کرد: ایشان به شیخ بهایی زمان معروف بود و به علوم روز مثل ریاضیات، نجوم و هیئت علاوه بر فقه، اصول و فلسفه نیز مسلط بود، آن عالم ربانی برای بنده تعریف کردند که در زمان پهلوی برای خواندن خطبه عقدی دعوت شدند، در آن جلسه دو مهندس در مسئله محاسبات احداث پل بحث می کردند؛ به آنها گفتم اگر می شود من هم محاسبه کنم. پس از انجام کار آنها با تعجب به من نگاه می کردند و پس از آن از مریدان و دوستان شدند.  

وی ادامه داد: آیت الله ادیب نسبت به لباس روحانیت بسیار مقید بودند و حتی در منزل نیز قبای مخصوصی داشتند که بر تن می کردند.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به نزدیک شدن ایام غدیر، ولایت و امامت بلافصل امیرالمومنین(علیه السلام) را از اساس و امهات اسلام و شیعه مطرح کرد و به بیان فضائل حضرت علی (علیه السلام) پرداخت.

وی در پایان طلاب را به شرکت در دوره های تخصصی در زمینه های مختلف مثل فرق و ادیان، سیاسی و ولایت جهت هرچه بالاتر بردن سطح دانش تخصصی آنها دعوت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha