پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم

حوزه/ رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم حل مشکلات و خلأهای موجود در نظام اسلامی را از یکی از مهمترین رسالت های این نهاد مولود انقلاب دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم امروز در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در قم برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران یکی از مهمترین نقش ها را در جامعه ایفا می کنند ولی هیچ وقت قدر آنها دانسته نمی شود.
وی افزود: آزادی مطبوعات یکی از رکن‌های حکومت‌های مردم سالار است و خبرنگاران در دنیا نقش موثری در احیای حقوق انسان‌ها و گردش درست اطلاعات دارند.
حیدری با ذکر این مطلب که جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد، گفت: پس از شروع انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها مدتی تعطیل شد و به همین دلیل جهاد دانشگاهی به دستور امام خمینی تشکیل شد تا خلأ علمی در کشور را پر کند.
رئیس جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: پس از شروع جنگ تحمیلی وظایف جهاد دانشگاهی مضاعف شد و پژوهش‌های جهاد دانشگاهی به سمت تولید فناوری و تجهیزات مهم و پیشرفته رفت و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شد.
وی ادامه داد: حیطه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف پژوهشی، علمی و فرهنگی است و در همین راستا اقدامات و برنامه‌های مختلفی را به انجام می‌رساند.
حیدری تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با انجام برنامه ریزی‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، به دنبال افزایش نشاط دانشجوها و آگاهی بهتر با آموزه‌های دینی دانشگاهیان است؛ جهاد دانشگاهی قم نسبت به واحدهای دیگر تازه تاسیس محسوب می‌شود ولی هم طراز همه‌واحدها در مباحث علمی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت دارد.
وی با بیان این مطلب که سازمان اشتغال فارغ التحصیلان با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مشغول فعالیت است، اظهارکرد: این نهاد به دنبال آن است تا معضل بیکاری در کشور کاهش پیدا کند که سال قبل استان قم این مرکز را فعال کرد و امسال به عنوان متولی اشتغال زنان بی‌سرپرست انتخاب شده است و اقداماتی در خصوص توانمندسازی این افراد انجام گرفته است.
رئیس جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در تمام رشته‌های علمی فعالیت دارد ولی در استان قم موضوع پژوهش تخصصی به درمان ناباروری معطوف شده است؛ تحقیقات در این خصوص به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم مردم است.
وی گفت: حدود 35 هزار پرونده برای درمان ناباروری در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم تشکیل شده است که حدود 40درصد این افراد خارج از استان قم بوده است و خدمات این مرکز باعث چرخش مالی مناسبی برای استان قم شده است.
حیدری تاکید کرد: در سال حدود 20 هزار نفر در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی شرکت می‌کنند و هدف آموزش‌ها مهارت افزایی فارغ التحصیلان است تا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، جذب بازار کار شوند.
وی با ذکر این مطلب که جهاددانشگاهی قم در تمام دانشگاه‌های دولتی استان قم شعبه دارد و مشغول به فعالیت است اظهارکرد:در همین راستا حدود 2500دانشجو عضو جهاد دانشگاهی هستند؛ برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود و دانشجویان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: به مناسبت روز خبرنگار جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا تمامی خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و درمانی را با ارائه تخفیف به خبرنگاران استان قم ارائه کند.

همچنین علی حسینی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های آموزشی این مرکز گفت: مرکز آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی، دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم است که در 18رشته و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال فعالیت است.
سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: همچنین در حوزه آموزش کوتاه مدت، جهاد دانشگاهی قم 7گروه آموزشی در حوزه‌های مختلف دارد که در 4مرکز خدمات آموزشی را به فراگیران ارائه می‌دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 290 هزار نفر در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی کل کشور، آموزش دیدند و در استان قم نیز حدود 20هزار نفر از دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی استان قم بهره مند شدند که معادل 512 هزار نفر ساعت است.
حسینی تصریح کرد: در استان قم تنها دوره آموزشی کمک پرستاری توسط جهاد دانشگاهی قم برگزار شد که 62فراگیر در این دوره حضور داشتند که اکثر آن‌ها در بازار کار جذب شدند.
وی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته 119نفر در حوزه دستیار دندانپژشکی، 62نفر امدادگر اورژانس و 14نفر در حوزه مشاوره ژنتیک در مراکز اموزشی جهاد دانشگاهی قم آموزش دیدند.
سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی قم برگزار کننده دوره‌های ارتقا پایه نظام مهندسی از سال 87تاکنون است و همچنین برگزاری دوره ورود به حرفه اجرا و دوره ویژه مجریان برگزار می‌شود.
وی گفت: سال گذشته آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان با حضور 2هزار و 270نفر توسط جهاد دانشگاهی قم برگزار شد و پایان هفته جاری آزمون استخدامی آتش نشانی با حضور 3هزار و 182نفر توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.


* آموزش زبان خارجی طبق منویات رهبری
حسینی تاکید کرد: همچنین جهاد دانشگاهی قم تنها مرکز دارنده مجوز برگزاری آزمون‌های زبان خارجه از جمله تافل در استان قم است؛ همچنین دوره‌های مدیر، موسس و مربی مهدکودک در سطح استان قم توسط جهاد دانشگاهی قم برگزار می‌شود که در همین راستا بیش از 2هزار و 750نفر از سال 87تاکنون آموزش دیده‌اند.
وی افزود: یکی از فعالیت های مهم آموزشی جهاددانشگاهی تولید کتاب «ایت» با محوریت آموزش زبان انگلیسی با توجه به فرهنگ بومی است؛ زیرا مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر بومی سازی نوع آموزش های زبان دارند زیرا کشورهای غربی به واسطه نوع آموزش زبان به شکل کاملا غیر مستقیم سبک زندگی و نوع تعاملات غیر شرعی و اخلاقی خود را نیز به نوجوانان و جوانان ما دیکته می کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: در موضوعات فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آگاهی بخشی در حوزه شعار سال و رونق تولید از اولویت‌های جهاد دانشگاهی قم در سال جاری است.
وی افزود: دوره‌های توانمندسازی دانشجویان در قالب طرح دانشجوی ماهر در دانشگاه‌ها در حال پیگیری است که مکمل آموزش‌های دانشگاهی است تا فارغ التحصیلان با توانمندی ‌هایی که کسب کردند وارد بازار کار شوند.
حسینی بیان کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی قم نیز مشغول فعالیت است و در همین راستا در سال گذشته 8کتاب را به چاپ رساند و در سال جاری نیز 11کتاب در دست چاپ است.


* برگزاری دومین دوره جشنواره ملی مهدویت 
وی ادامه داد: سال گذشته جشنواره ملی مهدویت توسط جهاد دانشگاهی قم برگزار شد که دومین دوره جشنواره ملی مهدویت با همکاری مسجد مقدس جمکران و آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
وی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را یکی از مهمترین طرح های فرهنگی جهاددانشگاهی در سال جاری دانست و گفت: حرکت در جهت تبیین این بیانیه از جمله مهمترین ماموریت های جهاددانشگاهی است که در این هفت نشست تخصصی برنامه ریزی شده است که امیدواریم خروجی های مطلوبی از این جلسات تعاملی و برنامه های آتی استحصال شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم تصریح کرد: شعب مختلف جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی استان قم مشغول فعالیت هستند و در همین راستا سال گذشته 32هزار نفر ساعت برنامه فرهنگی در دانشگاه‌ها با هدف افزایش نشاط دانشجویان و بهبود فضای دانشگاهی برگزار شده است.
انتهای پیام 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha