پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امروز با عنایت به جهانی شدن اسلام، محافل علمی دنیا در پی آن هستند که به سوالات دینی پاسخی داده شود و در این راه مستعدین برتر رسالت آن را دارند تا از منابع اسلامی پاسخ را استخراج و بر اساس آن استنباط کنند.

آیت الله شب زنده دار، عضو فقهای شورای نگهبان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، با اشاره به ضرورت حضور نخبگان و استعدادهای برتر در شرائط امروز حوزه های علمیه، گفت: اسلام به صورت همه جانبه و جامع است و برای بسیاری از مسائل نیز حرف و سخن جدید دارد، اما تا وقتی حکومت اسلامی تشکیل نشده بود، بسیاری از ابعاد نیز قابل پیاده شدن و عمل نبود و پرسش های گوناگونی در ذهن بشریت در زمینه مسائل مختلف اجتماع پدیدار شد.

وی با بیان این که امروز با عنایت به جهانی شدن اسلام، همه محافل علمی دنیا در پی آن هستند که به این سؤالات پاسخی داده شود، عنوان کرد: ما نیز مدعی آن هستیم که اسلام برای همه چیز بخصوص آنچه در علوم اسلامی و انسانی آمده، پاسخ دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که البته باید پاسخ این گونه پرسش ها استخراج و از منابع اسلامی استنباط شود، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر این پرسش مطرح می شود که چه نیرویی می تواند اینان را استخراج و استنباط کند؟

آیت الله شب زنده دار با بیان این که آن کسانی می توانند به این پرسش ها پاسخ دهند که استعداد داشته و درس خوانده باشند، ملا باشند، با ضوابط و قواعد استنباط آشنا بوده و دارای ابتکار باشند، از سوی دیگر نیز ذهن خلاق داشته و بتواند به جزئیات توجه داشته باشند، افزود: قطعا کسی که بین خود و خدا این شرائط را دارد و در جامعه نیز نیازمندی را احساس می کند پس باید بداند که رفع نیازمندی واجب کفایی است و از عهده آن نمی تواند شانه خالی کند.

وی با بیان این که بنابراین برای استعدادهای برتر، استخراج منابع و پاسخ به سؤالات زمین مانده، وظیفه است، خاطر نشان کرد: توقع اسلام، حوزه های علمیه و رهبر معظم انقلاب نیز از آنها این است که مجاهدانه وارد میدان شوند و ان شاء الله در گام دوم انقلاب و چهلم ثانی بتوانند این گونه مسائل را استنباط کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: بدون شک اگر نخبگان و مستعدین برتر حوزه های علمیه بتوانند سؤالات بشر را در همه صحنه ها به صورت قاطعانه، برهانی، مورد قبول و سازگار با فطرت و عقلانیت پاسخ دهند، حتما دنیا در برابر پذیرش اسلام و قبول آن از هر جهت خاضع و پذیرا خواهد بود.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha