پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جمع من طلاب جامعة العلوم الطبية لمدينة قم المقدسة يلتقون بآية الله الأعرافي

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: فکر و اندیشه منظوم و منسجمی در شرح رهبر انقلاب بر نهج البلاغه حاکم است، که نشان دهنده فکر منسجم، نظام مند، اثرگذار، موج آفرین و هدایتگر ایشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در آئین رونمایی از کتاب شرح نهج البلاغه(متن بیانات حضرت آیت الله خامنه ای) که شامگاه امروز با حضور علما و بزرگان حوزوی در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، گفت: نهج البلاغه کتاب انسان ساز و حیات آفرین است.

وی افزود: شکوه، زیبایی، جذابیت، عمق، ژرفایی و نفوذ نهج البلاغه از این کتاب، تصویری ارائه می دهد که «دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق» است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در طول تاریخ همواره نهج البلاغه مورد توجه عالمان و فرزانگان بوده است، ادامه داد: این کتاب همچنین مورد توجه امام و رهبری بوده و در پایه ریزی انقلاب نیز مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی با اشاره به حجم خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار جمع آوری شده در نهج البلاغه، بیان داشت: منابع موجود نشان می دهد که حجم میراث ماندگار از امام پارسایان حضرت علی(ع) در هر سه بخش نهج البلاغه بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.

آیت الله اعرافی به فعالیت های بزرگان و پژوهشگران حوزوی در زمینه نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در بخش اسناد و منابع، مستدرکات، ترجمه ها، شرح ها، حوزه های هنری و نرم افزاری و منظومه نهج البلاغه کارهای فاخری انجام شده است و همین طور در درختواره برنامه های حوزه، نهج البلاغه در قالب رشته های درسی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که در بحث ترجمه، نهج البلاغه به 20 زبان ترجمه شده که حجم کمی است و بسیاری از این ترجمه ها هم در بحث اتقان ارزیابی نشده است، خاطرنشان کرد: در شرح و تفسیر نهج البلاغه هم حدود 300 شرح دیده می شود که در این عرصه نیز با کاستی هایی روبرو هستیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: با وجود همه کارهای صورت گرفته در عرصه نهج البلاغه، حق این کتاب ارزشمند امیرمؤمنان(ع) ادا نشده است و این دریای بیکران نیاز به کار وسیع و تدابیر بیشتر دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کتاب شرح نهج البلاغه(متن بیانات حضرت آیت الله خامنه ای) اشاره کرد و ادامه داد: رونمایی از این کتاب کار زیبایی است که امروز صورت گرفت و مطالب این کتاب بسیار جالب و تأثیرگذار خواهد بود.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که این کتاب از دو ویژگی روانشناسانه و جذاب برخوردار است، اظهار داشت: شرح رهبر معظم انقلاب بر نهج البلاغه چه قبل از انقلاب، چه در ابتدای انقلاب و چه در ادامه الهام گرفته شده است و شخصی این کتاب را شرح می کند که خود در وسط فعالیت های انقلابی قرار دارد و مدیریت جامعه اسلامی بر عهده ایشان است.

وی رویکرد اجتماعی، تاریخی و تحلیلی شرح رهبر معظم انقلاب را بسیار والا عنوان کرد و گفت: رویکرد سیاسی، حکومتی و مبارزاتی نیز در شرح، همچون خود نهج البلاغه موج می زند و بسیار شفاف و نمایان است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که فکر و اندیشه منظوم و منسجمی بر این شرح حاکم است، که نشان دهنده فکر منسجم، نظام مند، اثرگذار، موج آفرین و هدایتگر رهبر معظم انقلاب است، ادامه داد: در این اثر تقوا، اخلاص، فداکاری، مرد میدان بودن و ایثار و گذشت رهبر انقلاب دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردی این شرح را روایت کرده است که در میدان عمل جانفشانی کرده و این شرح گره خورده با مجاهدت در میدان و مقاومت در صحنه و برای آن هزینه داده شده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که روح نهج البلاغه در رهبر معظم انقلاب تجسد پیدا کرده است، افزود: این روح شگرف برگرفته شده از نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) است که روحیه ایثار، مقاومت، استکبارستیزی و انقلابی بودن را در رهبر معظم انقلاب ایجاد و تقویت کرده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha