شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روایت زندگی کشیش مسیحی و روحانی مسلمان، از دشمنی به دوستی

حوزه/ دو پیشوای مذهبی مسلمان و مسیحی در نیجریه که در آغاز نفرت زیادی از یکدیگر داشتند، 25 سال پیش تصمیم گرفتند همدیگر را ببخشند و هم اکنون یک مرکز میانجگری میان ادیانی در نیجریه با بیش از 10 هزار عضو دارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از Stuff، محمد اشعف امام جماعت و جیمز وویی کشیش مسیحی، با همدیگر به بیش از 60 کشور مختلف جهان سفر کرده اند تا به مردم درس محبت و دوستی بدهند.

25 سال پیش این دو پیشوای مذهبی حتی تصورش را هم نمی کردند که با هم دوست باشند، همدیگر را در آغوش بگیرند، با هم بخندند و همنشین یکدیگر شودند.

کشیش وویی می گوید: زمانی که هنوز در نیجریه زندگی می کردم، من با حس انتقام جویانه از مسلمانان متنفر بودم! نفرتم زمانی به اوج رسید که دستم را در جنگ میان گروه های مسیحی و شبه نظامیان افراطی داعشی از دست دادم.

از سوی دیگر اشعف که خانواده و دوستانش را در همین راه از دست داده بود، به مسیحیان مشکوک بود. این دو نخستین بار در سال 1995 در یک زمین بی طرف همدیگر را ملاقات کردند.

این دو دشمن همدیگر را ملاقات کردند و پس از مدتی به دوست تبدیل شدند. اشعف که در مراسمی درباره «قدرت بخشش» شرکت کرده بود تصمیم گرفت از گفتمان میان ادیانی استفاده کند.

وویی در این باره می گوید: من بسیار مشکوک بودم و سعی کردم از او دوری کنم. از دست دادن یک دستم در این جنگ باعث شد زمان بیشتری طول بکشد تا به بخشش برسم.

وی افزود: من از آنها در حد انتقام جویانه ای نفرت داشتم. اما اکنون با عشق به آن ها می نگرم. 

اشعف که پس از گوش دادن به مراسمی الهام بخش درباره بخشش به این مرحله رسیده می گوید: رابطه که از اوج منفی به مثبت پیش رفت. از دشمن به دوست و از انتقام به بخشش رسیدیم. نفرت مانند سم می ماند.

  

هم اکنون این دو پیشوای دینی یک مرکز «میانجگری میان ادیانی» راه اندازی کرده اند که به برپایی گفتمان های مسیحی- مسلمان در ایالت کادونا در شمال نیجریه اقدام می کند.

در سال 1995 ، دو دشمن و مخالف سابق تصمیم به همکاری و ایجاد پل بین جوامع مربوطه خود گرفتند. با این هدف در ذهن  آن ها این مرکز بین المللی را برای ترویج گفتگو میان مسلمانان و مسیحیان راه اندازی کردند، سازمانی با بیش از 10،000 عضو که آموزش های بین آیینی را برای جوانان در مدارس و دانشگاه ها ، زنان ، رهبران مذهبی و سیاستمداران ارائه می دهد.

این مرکز در خنثی کردن تنش ها در درگیری های سال 2002 و 2004 در کادونا و یلوا نقش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha