جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 862124
۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
شروع سال تحصیلی حوزه همدان

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی تحول را نیاز حوزه های علمیه دانست و با تاکید بر این که حرکت های تحولی شتاب زده و غیر عمقی جواب نمی دهد، گفت: متاسفانه یک سری مباحث از طرف عده ای مطرح می شود می گویند حوزه نیازمند تحول است، چرا باید این دروس را مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان همدان، در مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) با بیان این که نباید به مقام های دنیایی دل بست، اظهار داشت: کسی که خود را درگیر عناوین دنیوی کند باید بداند که این ها به جز سراب چیزی نیست.

وی افزود: امام علی(ع) که واقعیت را می دیدند جایگاه حکومت را از کفش پاره پاره شده ای کم تر می دیدند چرا که ارزش آن را همانند سرابی در این دنیا می دانستند.

امام جمعه همدان با اشاره به این که طلاب باید تفاوت سراب و واقعیت را متوجه شوند، خاطر نشان کرد: آن چه امروز به آن نیاز داریم این است که بفهمیم چه چیزی سراب است و چه چیزی ماندگار و اگر طلبه ای در تشخیص این موضوع موفق نباشد سرش کلاه رفته است.

وی تصریح کرد: تبیین و بیان کردن این که وجود علی(ع) محل تجلی همه صفات الهی است و جریان مباهله که خداوند عظمت وجودی حضرت و وحدت امام علی(ع) و پیامبر(ص) را اعلام می کند، بر دوش طلاب است و باید بدانیم که انجام این کار بسیار ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر این که انبیا و اولیای الهی برای هدایت بشر آمده اند، ابراز داشت: زمانی که شما به عنوان طلبه وارد حوزه های علمیه می شوید به خاطر داشته باشید که وارد عرصه هدایت بشر شده اید.

وی با بیان اینکه باید سجد شکر کنیم که امیرالمومنین (ع) مولای ما می باشد، یادآور شد: امروز شیطان و طاغوت با تمام قوای خود به طرح هدایتی انبیا حمله کرده است و مقابله با این هجوم بر عهده شما طلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی استفاده بهینه از فرصت های طلبگی را یکی از راه های موفقیت طلاب عنوان کرد و گفت: امروز در این شرایط کار سخت تر شده است و از طلبه ای که بر خواندن نافله و نماز شب و دعای توسل توجه نداشته باشد نمی توان انتظار موفقیت داشت.

وطیفه اصلی حوزه دعوت مردم به اطاعت از خداوند است

نماینده ولی فقیه در استان همدان به وظیفه حوزه های علمیه و طلاب در آخر زمان اشاره کرد و گفت: در این جبهه که دشمن مسئله هدایت بشر را نشانه گرفته است و مردم بر زمین تکیه زده اند وظیفه حوزه این است که در مسیر حرکت به سوی دولت کریمه قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق حرکت نظام اسلامی به سمت ظهور و ایجاد تمدن اسلامی که در بیانیه گام دوم نیز به آن تاکید شده است حوزه باید در راس همه حرکت ها و اقدامات باشد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: وطیفه اصلی حوزه این است که دعوت کننده مردم به اطاعت از خداوند باشد و طلبه ای که برای این کار تربیت نشود در هر مکانی و جایگاه قرار داشته باشد نمی تواند موفق باشد.

وی با بیان این که هر طلبه برای موفقیت نیازمند به دو بال تقوا و علم می باشد اظهار داشت: طلبه با تقوا به تنهایی می تواند حرکت کند اما فقط خودش این توانایی را دارد و نمی تواند جامعه را حرکت دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی یادآور شد: اگر طلبه ای به علم بدون تقوا مجهز باشد سبب ایستایی جامعه و دین و عامل ضربه به دین می باشد.

وی به دورس حوزوی اشاره کرد و گفت: نقش صرف و نحو برای اجتهاد از علم اصول بیشتر است، اما متاسفانه یک سری مباحث  از طرف عده ای مطرح می شود می گویند حوزه نیازمند تحول است، چرا باید این دروس را مطالعه کنیم.

احترام به استاد شرط موفقیت طلبه

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: برای پیشرفت بهتر در حوزه ها نیازمند تحول هستیم، اما حرکت های تحولی که شتاب زده و غیر عمقی باشد، نتیجه مطلوبی را به وجود نخواهد آورد.

وی با تاکید بر این که باید مراقب این حرف ها و گویندگان آن باشیم، ابراز داشت: یکی از عوامل موفقیت شهید مطهری آشنایی عمیق ایشان با مسائل اصولی بوده است.

امام جمعه همدان تصریح کرد: راه اصلی همان راهی است که بزرگان ما در حوزه به دنبال آن رفته اند، البته با ضعف هایی در امر آموزش مواجه هستیم که باید گروه های متخصص نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی، جهاد طلبه در سالهای آغازین ورود به حوزه را درس خواندن او عنوان کرد و گفت: در این سال ها اصل برای شما باید درس خواندن و توجه به مباحثه باشد و در کنار آن اگر زمان ازادی داشتید به کارهای فرهنگی و تبلیغ بپردازید.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در پایان با تشکر از خدمات آیت الله موسوی اصفهانی، مدیر حوزه عملیه استان، یادآور شد: طلبه ای می تواند به موفقیت واقعی دست پیدا کند که احترام به استاد خود را حفظ کند و در همه حال حفظ شأن و جایگاه او را از وظایف خود بداند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha