پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درس اخلاق

حوزه/ امام جمعه همدان با اشاره به این که فرصت های زندگی به سرعت در حال گذر است تاکید کرد: طلاب فرصت حضور در حوزه و حجره ها را قدر بدانند و از لحظه لحظه های آن استفاده بهینه را ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی بعد از ظهر امروز در درس اخلاق در مدرسه علمیه حضرت رسول اکرم مریانج با اشاره به ویژگی های طلبه موفق یادآور شد: طلبه خوب طلبه ای است که اگر تمام دنیا را هم به او بدهند و از او کنار گذاشتن نوکری امام زمان(عج) را طلب کنند، آن را قبول نکند و حتی نسبت به آن شک هم نکند.

وی افزود: طلبه ای که نسبت به حضور در حوزه شک داشته باشد باید مقداری بر روی افکارش توجه بیشتری داشته باشد چرا که این مسیر، مسیر شک نیست.

امام جمعه همدان با بیان این که باید فرصت حضور در حوزه را قدر بدانیم اظهار داشت: دایره شغلی برای افرادی که وارد حوزه های علمیه می شوند به مراتب بیشتر از دانشجویان و دانشگاهیان است.

وی تصریح کرد: بسیاری از زمینه های شغلی برای طلاب فراهم است که برای دانشجویان وجود ندارد و اگر طلبه بتواند خوب درس بخواند و آن طور که نیاز است به علم آموزی مشغول شود، در نهایت برای حضور در مراکز مختلف التماس شما را خواهند کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به این که حوزه دیر جواب می دهد، اما پس از جواب دادن، خوب جواب می دهد، ابراز داشت: پس از پایان پایه دهم با ارائه پایان نامه می توانید فوق لیسانس دریافت کنید و سپس در همه رشته های علوم انسانی در مقطع دکتری در دانشگاه شرکت کنید.  

وی با تاکید بر اینکه نباید نگاه مقایسه ای بین دانشگاه و حوزه داشته باشیم خاطر نشان کرد: کسی که در حوزه تنها به دنبال دنیا باشد، نه به دنیا می رسد و نه به آخرتش اما اگر کسی با هدف نوکری و سربازی امام زمان وارد این عرصه شود هم دنیای او تامین خواهد بود و هم آخرتش.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: امروز وضعیت معیشتی طلاب در شرایط بسیار سختی قرار دارد و نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر به آن هستیم.

وی به لزوم علم آموزی و توجه به علم در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) مردم را در سه دسته تقسیم می کند و آن عبارت است از مردمی که عالم هستند، مردمی که متعلم هستند و یا مردمی که به تعبیر حضرت آواره می باشند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در تعبیر امیرالمومنین(ع) به خوبی ارزش علم بیان شده است اظهار داشت: این که ارزش انسان به اندازه علم او است بیان دقیقی است اما باید بدانید که به دست آوردن علم در حوزه بدون تقوا امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: فرد خوب و یا فرد بد در دانشگاه قواعد فیزیک و ریاضی را متوجه خواهد شد، اما فهم کلمات حضرات معصومین و قرآن کریم که وظیفه اصلی حوزه است، بدون تقوا قابل درک نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، شرط درک قرآن را داشتن طهارت باطنی عنوان کرد و ابراز داشت: خیلی از افراد به قرآن دسترسی دارند اما واقعیت این است  که کسی توانایی فهم قرآن را دارد که علاوه بر طهارت ظاهری به طهارت باطنی هم دست پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به این که فرصت های زندگی به سرعت در حال گذر است تاکید کرد: فرصت حضور در حوزه و حجره ها را قدر بدانید و از لحظه لحظه های آن استفاده بهینه را ببرید.

امام جمعه همدان در پایان داشتن تقوا را شرط موفقیت طلاب دانست و گفت: علم و تقوا را دو بال برای حرکت به سمت موفقیت خود بدانید و این دو را حتی اگر شده به کمترین اندازه همراه خود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha