جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدی احمدی- روحانی جهادی

حوزه/ زیبا، اما دشوار است 20 سال از عمرت را در روستاهای محروم دور دست کویری ترین استان های شرقی ایران نزدیک مرز افغانستان خدمت کنی و کوله بار خدمتت را هر چند سال یک بار بربندی و به دیگر روستای منطقه سفر کنی. این قصه یک روحانی جهادی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، چه زیبا است وقتی لبخندی بر صورت پیرمردی روستایی نقش می بندد و یا مادری گیسو سپید به واسطه خدمتی بی منت، دعای خیری را نصیبت انسان می کند.

زیبا، اما دشوار است 20 سال از عمرت را در روستاهای محروم دور دست در کویری ترین استان های شرقی ایران نزدیک مرز افغانستان خدمت کنی و کوله بار خدمتت را هر چند سال یک بار بربندی و به دیگر روستای منطقه سفر کنی.

آری! زندگی طعم زیبایی دارد، زمانی که برای بادیه نشینانی که از حیث نداری و فقر، روزرگارشان را با خار و خاشاک های بیابان، سرمای زمستانی و گرمای تابستانی می گذارنند، دشوار است که شاهد مرگ هم وطنانی باشی که به واسطه نداشتن سرپناهی امن در سرمای زمستان جان می دهند.

زندگی شیرین است، هنگامی که در روستایی قدم بگذاری که رد پای فرهنگ در آنجا یافت نمی شود و درست از همین مکان طلبه هایی را به درجات بالای آموزشی برسانی.

این ها حکایت و یا چند خطی دست نوشته نیست، بلکه قصه زندگی روحانی مستقر در روستاهای محروم خراسان جنوبی است، که 20 سال از عمرش را با سختی گذرانده و تنها لبخند صدها روستایی، طعم زندگی اش را به شیرینی تبدیل کرده است.

این روحانی مبلغ، «مهدی احمدی» نام دارد و از پنجم شهریورماه 1376 برای خدمت به عنوان روحانی مستقر راهی روستاهای خراسان جنوبی شده است.  چند ساعتی را پای صحبت های این روحانی بزرگوار نشستیم، تا از حکایت های شیرین و تلخی که تار و پود های زندگی اش را ساخته است، سخن بگوید.

  • احداث مسجد روستایی در اولین قدم

حجت الاسلام احمدی در گفت و گو با خبرنگار « حوزه» در بیرجند گفت: پنجم شهریور ماه 1376 از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان بزرگ به روستای دهک عرب خانه از توابع نهبندان اعزام شدم. چهار سال اول خدمت را در این روستا سپری کردم و بعد از گذشت چهار سال به روستای « بیچند» منتقل شدم.

وی با بیان اینکه روستای « بیچند» مسجدی برای اقامه نماز نداشت، افزود: در اولین قدم با رایزنی های انجام شده، توسط گروه جهادی، مسجد زیبایی در این روستا احداث شد.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: افراد زیادی از اهالی این روستا به دلیل فقر و نداشتن سرپناه در صحرا زندگی می کردند، که مشکلات زیادی در کمین آن ها بود.

این روحانی مستقر با بیان این که به همت گروه های جهادی شش واحد مسکونی برای این نیازمندان احداث شد، با لبخندی شیرین ولی نگاهی تلخ، افزود: سال 1368 دو نفر از بادیه نشینان به دلیل سرمای زمستان و نداشتن سقفی برای زندگی، از بین رفتند و این تلخ ترین تصویر  زندگی ام است.

وی که در چشمانش سراسر امید دیده می شود، ادامه داد: با تمام سختی های تلخ و شیرین، مدت هشت سال را در این روستا به انجام برنامه های فرهنگی اعم از برگزاری نماز جماعت، برگزاری کلاس های قرآنی، برگزاری محافل و مجالس مختلف گذراندم.

  • تربیت طلبه روستایی برای خدمت به محرومین

حجت الاسلام احمدی با اشاره به دیگر فعالیت هایش بیان کرد: روستای "بیچند" جمعیتی بالغ بر 300 خانوار داشت که جوانان بسیار زیادی را در خود جای داده بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این روستا به دلیل کمبود امکانات، مشکلات فراوانی داشت، افزود: خوشبختانه موفق شدم با تمام سختی ها، دو نفر از جوانان که استعداد طلبگی را داشتند، برای تحصیل آماده کرده و راهی حوزه کنم.

این روحانی مستقر با اشاره به نقش روحانیون در مناطق روستایی در حفظ فرهنگ اسلامی تاکید کرد: بالابردن نگاه فرهنگ اسلامی درزندگی روستایی نقش کلیدی در استحکام انقلاب دارد.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به زندگی چهارساله در روستای "خراشاد" و سپس "حسین آباد" بیرجند ادامه داد: نبود خانه عالم و خدمت در خانه های استیجاری، تنها یک مشکل مناطق محروم است.

این مبلغ پیشکسوت بیان کرد: نبود مسجد در برخی از روستاها در دوران قدیم و فقر و نداری حتی برای ساخت حمام، کمبود آب آشامیدنی و حتی استحمام، خشکسالی های پیاپی، بیکاری جوانان همه و همه باعث فقر فرهنگی در بیشتر مناطق بخصوص مناطق مرزی شده بود.

وی با بیان اینکه اولین خانه عالم در "دهک نهبندان" احداث شد، خواستار حمایت سازمان تبلیغات اسلامی استان از روحانیت مستقر شد و افزود: باید برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر، امکانات خوبی برای روحانی های مستقر در نظر بگیرند، چرا که خانه به دوشی و یا هر مشکلی باعث به عقب افتادن خدمت رسانی درست طلبه ها می شود.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به شعار سال جاری«اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بیان کرد: روحانیت نقش گسترده ای برای تحقق این شعار داشته که خود نیز نیازمند حمایت هستند، هرچند زندگی در روستاهای مناطق محروم نیاز به اجرا و باور "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را در انسان زنده می کند.

  • زندگی در مناطق محروم انسان را آبدیده می کند

این روحانی مستقر با ابراز خرسندی از خدمت در مناطق محروم، بیان کرد: زندگی در مناطق محروم انسان را آبدیده و باعث بصیرت افزایی می شود.

وی ادامه داد: از نزدیک لمس کردن درد و رنج و مشکلات محرومین هیچ گاه انسان را دچار غفلت های دنیوی نمی کند، بلکه باعث بالا رفتن ایمان، تقوا، استقامت، سخت کوشی و از همه مهمتر استحکام انقلاب اسلامی در دل های محرومین و سعادتمندی انسان می شود.

حجت الاسلام احمدی در پایان سخنان خود، با اشاره به جایگاه اهمیت خدمت به محرومان در قرآن کریم بیان کرد: از آیات سوره ماعون درمی‌یابیم که پیوندی ژرف میان ایمان به خدا و رسیدگی به امور مردم وجود دارد و ایمانِ اسلامی ایمانی انتزاعی نیست که فقط مخصوص قلب و احساس آدمی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مومنی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    1 0
    خدا حفطتان کند و اجرتان را بزرگ قرار دهد
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    0 0
    اجرکم عند الله..