پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مردم می توانند از محل اکتشاف مسجد باستانی در اسلام آباد دیدن کنند

حوزه/ یک منطقه تاریخی متعلق به قرون دوم و پنجم که توسط حفاری های سازمان باستان شناسی و موزه های پاکستان در پایتخت این کشور کشف شده اما در اثر باران های شدید به شدت تخریب شده، برای بازدید مردم بازگشایی شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از dawn، قدیمی ترین منطقه تاریخی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان پس از کار حفاظتی مداوم برای بازدیدکنندگان بازگشایی می شود، در این مکان یک مسجد باستانی کشف شده بود که به علت بی احتیاطی و بارش باران های شدید متاسفانه فرو ریخت.

سازمان باستان شناسی و موزه های پاکستان مجتمع بن فقیران، یک منطقه باستانی متعلق به قرون دوم و پنجم را پس از تلاش های حفاظتی برای دید عموم بازشگایی کرد. بخشی از این حفاری ها به دلیل باران های شدید فرو ریخت.

خرابه های باستان شناسی بن فقیران، متعلق به قرون دوم تا پنجم به محض اینکه توسط حفاری های این سازمان در سال های 2015-16 مورد اکتشاف قرار گرفتند، به علت باران های سنگین از بین رفتند.

این خرابه ها که در دو کیلومتری غارهای بودایی در شاه الله دیتا  قرار گرفته بودند، در ابتدا تصور می شد که یک برج دیده بانی هستند اما دکتر احمدحسن دانی باستان شناس و تاریخشناس با بررسی هایی به این نتیجه رسید که این محل به عنوان یک استراحتگاه برای مسافران و به ویژه زائران مورد استفاده قرار می گرفته است.

نخستین مسجد مربوط به دوره محمود غزنوی

باستان شناسان همچنین یک ساختار 10 در 10 با گنبد در نزدیکی بن فقیران یافته اند و باورها بر این بود که این ساختمان یکی از نخستین مساجد در منطقه مربوط به دوره محمود غزنوی باشد. یکی از باستان شناسان می گوید: ما در سازمان هنوز شواهد قطعی از اینکه این ساختار کوچک اسلامی که شباهت بسیار زیادی به یک مسجد دارد به قرن دهم بازگردد نیافته ایم. متاسفانه مسجد نیز در حین باران های شدید فرو ریخت.

وی افزود: با این حال منطقه به صورت حفاظت  شده درآمده است، حصار و نگهبان گذاشته شده تا از محل در برابر زمین خواران و خرابکاران مراقبت کرده و برای بازدید مردم آمادگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha