جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 863848
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
عزاداری حسینی

حوزه/ مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش با حضور دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) و ایرانیان مقیم در خارج از کشور، برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از اول ماه محرم به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

گرجستان

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، مجلس عزای سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) در گرجستان، مراسم عزاداری دهه اول محرم در دو بخش ویژه ایرانیان مقیم تفلیس و مسلمانان و شیعیان گرجستان با حضور سید جواد قوام شهیدی، سفیر و حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس برگزار شد.

جمعی از ایرانیان مقیم تفلیس، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گرجستان با حضور در مراسم عزاداری حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، ارزش‌ها و آیین‌های اصیل اسلامی را احیا کرده و در سوگ سرور و سالار شهیدان (ع) به مدت 12 شب عزاداری و سوگواری کردند.

دواد زارع، مدیر نمایندگی المصطفی در گرجستان به مدت هفت شب و حجت الاسلام والمسلمین محمداندروافر، مبلغ اعزامی از سوی اداره کل بین المللی تبلیغ به مدت سه شب سخنرانی و روضه خوانی کردند.

همچنین، کامیار کریم پور، مداح اعزامی از سوی اداره کل بین المللی تبلیغ در طول مدت برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه ایرانیان مقیم مداحی و مرثیه سرایی کرد.

از دیگر برنامه های این مراسم، اقامه نمازجماعت مغرب و عشا، تلاوت آیاتی ازقرآن کریم، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، سینه زنی بود.

امسال نیز همچون سال های گذشته مراسم عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش با حضورگسترده مسلمانان ،شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مساجد، حسینیه ها و مراکز مذهبی شهرها و روستاهای مختلف مسلمان نشین گرجستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد اندروافر، مبلغ اعزامی از سوی اداره کل بین المللی تبلیغ با حضور در مراسم عزاداری مسجد اهل بیت (ع) در تفلیس، حسینیه های منطقه فرما و قره باغ، مؤسسه الحکمه شهر گاردبانی، مسجد امام حسین(ع) مارنئولی و مسجد امام علی (ع) و مجمع جهانی اهل بیت (ع) شهرمانئولی سخنرانی و روضه خوانی کرد.

روز تاسوعای حسینی مردم مسلمان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از مناطق مختلف در شهر مسلمان نشین مارنئولی گرجستان با حضور مقامات و مسئولین استانداری و شهرداری  گرد هم جمع شده و عزادری کردند؛ در مراسم سوگواری روز تاسوعا حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی کشورمان درجمع دستجات عزاداری و سینه زنی مسلمانان و شیعیان شهرمارنئولی شرکت کردند؛حضور جوانان و بانوان در مراسم دسته جات عزاداری بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است.

کویت

مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش با حضور علما، شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی کویت و ایرانیان مقیم در کویت برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و با مرثیه سرایی در مدح امام حسین(ع) ادامه یافت.

حجت‌الاسلام موسوی، از روحانیون ایرانی مقیم کویت در این مراسم به تشریح ابعاد این نهضت و نقش آن حضرت در احیای اسلام ناب محمدی(ص) پرداخت.

افغانستان

همایش شیرخوارگان حسینی با حضور جمعی از بانوان در محل شورای عالی قرآنی و قرآن عترت برگزار شد. در این مراسم حجت السلام والمسلمین سید علی فریمانه، مبلغ اعزامی از ایران به بیان مطالبی در خصوص جایگاه زن در جامعه، خانه و نقش او در تربیت فرزند و همچنین زن نمونه در تاریخ اسلام و نقش حضرت زهرا (س) پرداخت.

حسن زاده، رئیس شورای عالی افغانستان درباره شخصیت هایی که در کربلا به شهادت رسیدن از جمله حضرت علی اصغر(ع) به عنوان کوچک‌ترین سرباز حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در کربلا سخنرانی کرد.

وی در ادامه، گفت: حرکت و نهضت امام حسین(ع) برای نجات بشریت از قید و بند اسارت و بردگی و همچنان برای حریت و آزادگی در جهان بود تا فساد و منکرات را از جامعه اسلامی ریشه کن کرده و جوانان و نوجوانان را با وظایف و مسئولیت‌های شان اگاه کنند.

در ادامه این مراسم، موسوی‌نیا، مداح اعزای از جمهوری اسلامی ایران به مداحی اهل بیت (ع) پرداخت.

همچنین، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش همه روز، از روز اول تا شب سیزدهم محرم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با حضور کارمندان و اعضای سفارت و نمایندگی های وابسته برگزار شد.

این مراسم همه روزه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا توسط حجت الاسلام والمسلمین سید علی فریمانه آغاز و با قرائت زیارت عاشورا توسط موسوی، مداح اهل بیت(ع) ادامه یافت.

حجت الاسلام فریمانه در خصوص درس‌هایی از عاشورا و قیام امام حسین(ع) و همچنین، بیان کرامت انسان که گل سرسبد عالم خلقت است، سخنرانی کرد.

سخنرانی حجت‌الاسلام فریمانه در مراسم عزاداری اهالی منطقه چنداول کابل در مسجد جعفریه چنداول، در جمع دانش آموزان لیسه عالی مدیران (دبیرستان)، در منطقه محروم شیعه نشین برچی کابل، در حوزه خواهران حضرت مریم(س)، در حوزه علمیه مدینه العلم منطقه سرکاریز کابل از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

پاکستان (کویته)

شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) با حضور گسترده و پُر شمار خود در سوگ سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش اشک ماتم ریخته و به عزاداری پرداختند.

مشتاقان و عاشقان اهل بیت(ع) با حضور در امام بارگاه (حسینه) و مساجد قندهاری‌ها، بلتستانی‌ها، امام رضا(ع)، خاتم الانبیاء و ...، مناطق شیعه نشین شهر کویته آیین‌های عزاداری و سوگواری برگزار کردند.

در این مراسم ها که قبل از اذان ظهر و پس از اذان مغرب در مساجد و امام بارگاه ها بر قرار بود ، سخنرانان و نوحه خوان ها بر مصائب آن حضرت به ایراد سخن پرداخته و مرثیه خوانی کردند.

در روز عاشورا نیز عزاداران از مناطق بروری، هزارتاون و علمدار در دسته های سینه زنی در میدان میزان چوک تجمع کردند.

اسلام‌آباد

مراسم عزاداری حضرت امام حسین(ع) در دهه اول محرم با قرائت زیارت عاشورا در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام‌آباد برگزار شد.

این مراسم در محل نماز خانه این نمایندگی فرهنگی با قرائت زیارت عاشورا و مرثیه سرایی توسط هیأت عزاداری با حضور محمدرضا کاکا، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد و کارکنان این نمایندگی و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، عاشقان حضرت اباعبدالله و اهل بیت(ع) آغاز شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سعید بیرقدار، مبلغ اعزامی کشورمان به قرائت زیارت عاشورا و همچنین ذکر مصیبت حضرت امام حسین(ع) در کربلا پرداخت.

روحانی و مبلغ اعزامی کشورمان در خصوص فلسفه نهضت عاشورا و ویژگی‌های یاران و اصحاب امام حسین(ع) مطالبی بیان کرد.

کراچی

نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی با همکاری مرکز بین المللی تبلیغ، مراسم عزاداری سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور محمدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در پاکستان و ایرانیان مقیم و تعدادی از عزاداران پاکستانی به همراه خانواده‌های خود در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

این مراسم از شب چهارم تا شب سیزدهم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین پویامفرد و نوحه سرایی محمدجواد پورجمشیدیان مبلغ و مداح اعزامی برگزار شد.

روز تاسوعای حسینی، مبلغ و مداح اعزامی به همراه مسئول خانه فرهنگ و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در یکی از مراسم های مهم عزاداری شهر کراچی که در خانه سید نجم الحسن جعفری از تجار بزرگ شیعه برگزار شد، حضور یافت.

شب تاسوعا و شب عاشورای نیز سرکنسول کشورمان به همراه مسئول خانه فرهنگ و جمعی از کارکنان دفاتر جمهوری اسلامی ایران در کراچی، در مراسم عزاداری در حسینه ایرانیان که از مراکز مهم دینی فرهنگی در کراچی محسوب می شود شرکت کردند.

صبح روز عاشورا، عزاداران حسینی برای برگزاری مراسم عزاداری در محل نمایندگی فرهنگی جمع شدند. در این مراسم پس از قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی، مداحی و سینه زنی اجرا و دسته عزاداری را درحیاط نمایندگی فرهنگی دایر کردند و پس از پایان عزاداری نماز جماعت اقامه شد.

غنا

با آغاز ماه محرم، ماه شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت مراسم عزاداری حسینی در شهرها و نقاط مختلف آکرا برگزار شد.

به مناسبت شهادت امام حسین(ع)، مراسم باشکوهی در محل رایزنی فرهنگی ایران در غنا برگزار شد. در این مراسم که با حضور مالکی، سفیر و جمعی از ایرانیان مقیم صورت گرفت، علاوه بر قرائت دعای کمیل و زیارت عاشورا، حجت الاسلام آقایی، رییس حوزه علمیه آکرا در سخنانی در باب غیرت، انواع آن، به ویژه غیرت دینی مطالبی را بیان کرد.

همچنین، همایشی به همت دانشگاه اسلامی غنا با عنوان بزرگداشت عاشورا: پاسخی به ندای امام حسین(ع) در صحرای کربلا با حضور فرامرزی، رایزن فرهنگی، عرب خراسانی، رییس دانشگاه، حجت‌آلاسلام آقایی، رئیس حوزه علمیه آکرا، گروهی از اساتید و داشجویان دانشگاه جامعة المصطفی برگزار شد.

مصادف با هشتمین روز ماه محرم، مالکی، سفیر و فرامرزی، رایزن فرهنگی ایران و جمعی از ایرانیان به منظور مشارکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) به خیل عزداران حسینیه اهل البیت(ع) پیوستند.

حوزه علمیه آکرا که در منطقه مدینه این شهر واقع شده، یکی دیگر از مراکزی بود که ایام عزاداری دهه محرم را در این حسینیه برگزار کرده است.

برگزاری شب‌های عزاداری محرم توسط شیعیان غنا و مراسم روز عاشورای حسینی با حضور گروه‌های عزادار به صورت راهپیمایی در خیابان از دیگر برنامه‌های این ایام بود.

در این حرکت مذهبی، شیخ ابراهیم بنسی، معاون امام کل شیعیان غنا طی سخنانی به بیان برخی تأملات در واقعه کربلا و روز عاشورا پرداخت.

در این مراسم برخی از علمای شیعه از جمله شیخ عباس شعبان، عبدالله ابن عمار ابن تعقوب سخنانی را در خصوص ماه محرم و رشادت های حضرت حسین ابن علی(ع) بیان کردند و زیارت عاشورا نیز به صورت دست جمعی قرائت شد.

شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) سایر کشورها که مقیم غنا هستند برنامه های عزاداری و سوگواری را در دهه اول محرم بر پا داشتند. لبنانی های مقیم غنا نیز در دهه اول محرم هر شب ضمن سخنرانی یکی عالم لبنانی مدعو در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضور داشتند.

اوگاندا

هزاران شیعه و محب اهل البیت(ع) اوگاندایی در کامپالا و برخی شهرستان‌ها در ایام تاسوعا و عاشورای سالار شهیدان امام حسین (ع) مسیرهایی را راهپیمایی کردند.

در کامپالا پایتخت اوگاندا عزاداران با دردست داشتن پرچم ها ، پلاکارت ها و بنرهای ویژه ماه محرم مسیرهای مختلف را طی کرده و در نهایت در سالن همایش های شورای عالی مسلمانان اوگاندا تحت مدیریت شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی و دولتی این کشور اجتماع و به اجرای مراسم نوحه خوانی، سینه زنی، سوگواری، تعزیه خوانی و سخنرانی پرداختند.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در هر یک از اجتماعات عاشورا اعم از کامپالا و برخی شهرستان ها حضور داشته و در خصوص موضوعات مرتبط با اهداف قیام کربلا سخنرانی کرد.

تشریح قیام عاشورا، مبارزه دو راه حق و باطل از ابتدا تا انتهای تاریخ، هابیل در برابر قابیل، انبیاء و ائمه اطهار(ع) با فرعونیان و ظالمان زمان خود، امام حسین (ع) در برابر یزید ، پیروزی خون بر شمشیر، پیروزی حق بر باطل در زمان ظهور منجی عالم بشریت، جایگاه ولایت فقیه در زمان غبیت منجی موعود، امام خامنه‌ای (مدظله العالی) وی فقیه و نائب حضرت مهدی موعود (عج)، ویژگی‌های منتظران در دوره غیبت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، تشابه سیستماتیک و شیوه‌های کاری و تبلیغاتی یزیدیان امروز با یزید سال شصت و یک قمری، بیداری، بصیرت، داشتن ایمان قوی ، انسانیت و کرامت، نظم و انضباط و ... بخش‌هایی از سخنان رایزن فرهنگی کشورمان در اجتماعات بزرگ عاشورائیان اوگاندائی در کامپالا و بوجیری بود.

ژاپن

با همکاری مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم عزاداری سالار شهیدان و تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) با حضور ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در توکیو برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهتاش، از روحانیون برجسته کشورمان که به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و از سوی مرکز بین المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ژاپن سفر کرده بود به سخنرانی در زمینه‌های مختلف اخلاقی و ظرفیت های عظیم دینی و ارزش های والای اسلامی و به تشریح وقایع و مصیبت های کربلا پرداخت.

مراسم‌های این ایام با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و در محل اقامتگاه سفارت کشورمان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha