پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اهتزاز پرچم حرم امام حسین(ع) بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی گفت: اگر زندگی مؤمنین زیر قبه‌ی اباعبدالله و نگاه امام قرار گیرد، سراسر زندگی ما بندگی می‌شود! آن‌وقت فرقی بین این زندگی و بندگی نیست و تنها این نگاه اهل‌بیت(ع) است که زندگی ما را تبدیل به بندگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه، در جمع عزاداران هیئت روضه الزهرای اهواز، اظهارداشت: رمز و راز اهل‌بیت برای تبدیل کردن زندگی مادی انسان به بندگی چیزی نیست جز «تکلیف» که همه زندگی ما را تبدیل به دستور می‌کند.

وی با بیان اینکه در دیگر ادیان، تکالیف فردی و اجتماعی به ندرت وجود داشته و توجه بیشتر به‌سوی قلب است تا عمل، گفت: جایی زنگ خطر دین‌دارها باید روشن شود که تکالیف دینی از عمل به قلب سوق پیدا کرده و این نقطه‌ی انحراف از سیره‌ی اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام موسوی، در ادامه تصریح کرد: در مقابل این انحراف، اهل‌بیت(ع) راهی را پیشنهاد کرده‌اند که حتی کارهای مباح را هم با نیت مستحب انجام دهیم تا مبادا اعمال نیک در گذر زمان تبدیل به چیزی جز عمل شوند.

این استاد حوزه، به عبارت «دلت پاک باشد» اشاره کرد و افزود: برخی‌ها هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند و در انتها می‌گویند؛ «دلت پاک باشد»! این یک حرف کاملاً غلط و مغایر با سیره اهل‌بیت(ع) است.

وی با اشاره به کلید واژه «آزادی در پی دستور» اظهارداشت: تحت دستورات مولا بودن، آزادی را از انسان سلب نمی‌کند؛ به این دلیل که فردی که به او دستور می‌دهند خیلی بیشتر آزادی را حس می‌کند تا فردی که هیچ دستوری ندارد.

حجت‌الاسلام موسوی، در ادامه به آیه ۳۹ سوره مبارکه یوسف «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» اشاره کرد و گفت: اگر اسیر خدا باشی، آزاد ترین فرد عالمی و اگر در مقابل خدا، آزاد باشی؛ اسیر همه عالم و مردم می شوی! پس بدان که چه نوع اسارت را انتخاب می‌کنی...

این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه گناه برای انسان اسارت دنیایی و عقبایی می‌آورد، افزود: وقتی خداوند می‌فرماید گناه انجام نده! صرفاً بدان دلیل است که بعد از گناه یک حس افسردگی به انسان دست می‌دهد؛ پس برای اینکه اسیر دنیا نشوی، خداوند برخی کارها را حرام اعلام کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه زندگی زیر قبه حسین(ع) طعم بندگی می‌گیرد، اظهارداشت: روح و تنِ بندگی، تکلیف گرایی و مسئولیت‌پذیری است؛ یعنی نمی‌توانی شیعه اهل‌بیت(ع) باشی، اما اهل عمل صالح نباشی..؛ سیستم تربیتی اهل‌بیت این است که زندگی ما را مملو از دستورات کنند.

حجت‌الاسلام موسوی،  به روایتی از حضرت زهرا(س) مبنی بر «لاَ تُنَالُ وَلاَیَتُنَا إِلاَّ بِالْعَمَلِ وَ اَلْوَرَعِ» اشاره کرد و گفت: در روایتی از حضرت فاطمه زهرا(س) آمده که زندگی بایستی تحت امر و نهی مولا باشد تا انسان ولایتمدار خوبی شود.

وی مهم‌ترین آفت تکلیف گرایی را عدم تشخیص اولویت‌ها در تکالیف دانست و بیان کرد: اولین کاری که شیطان می‌کند زایل کردن تقوای انسان است و اگر موفق نشد، آنگاه انسان را دچار خطای محاسباتی در تشخیص تکالیف اولویت‌دار می‌کند؛ ازاین‌رو مهم‌ترین تکلیف برای مؤمنان، ولایت مداری، حق پذیری و تکلیف گرایی است که باید در مدار ولایت باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha