جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مصطفی کریمی منش  معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/سایت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)،‌با هدف معرفی و اطلاع رسانی رویدادهای مرکز و ارائه محصولات و دستاوردهای آن راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ،  معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تشریح خدمات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، در بخش فناوری اطلاعات به طلاب مرکز و مردم گفت: سایت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، سایت ریاست مرکز فقهی ائمه اطهار به ریاست آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و سایت مرکز فقهی ائمه اطهار به همراه تمام زیربخش ها شامل تمامی شعبات در استان ها و کشورهای دیگر وجود دارد، سایت مرکز تخصصی ائمه اطهار و سایت نشریات و مجلات از دیگر سایت ها به حساب می آید.

خبرنگار خبرگزاری حوزه درباره تاریخچه و فعالیت های معاونت فناوری و اطلاعات مرکز فقهی با مصطفی کریمی منش معاون این مرکز به گفت و گو نشسته که وی در تشریح  فعالیت ها می گوید: این معاونت در سال 76 همزمان با تاسیس مرکز راه اندازی شد و با یک کارکرد محدود در حد تایپ و حروف چینی کتب آغاز به فعالیت کرد.

وی ادامه  داد : کم کم با راه اندازی سایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در سال 78 کارهای معاونت فناوری اطلاعات آغاز به توسعه کرد و در حال حاضر این معاونت در دو بخش خدمات ارائه می دهد، یک بخش خدمات داخلی به مرکز بوده که شامل خدمات سخت افزاری و نرم افزای و خدمات ارائه شده به معاونت ها است.

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور می شود: در بخش خدمات داخلی کلیه سامانه ها و اتوماسیون های اداری و آموزشی دفتر در این معاونت تولید می شود، سامانه های مالی و دیگر خدمات نیز در این بخش ارائه می شود؛ خدمات اینترنتی نیز در بخش داخلی این بخش  فعال هستند .

کریمی منش بیان می کند: در کنار این بخش یک سری خدمات خارجی نیز وجود دارد که با هدف ارائه محصولات و تولیدات مرکز در حال ارائه است؛ بخشی از این محصولات در قالب وب سایت و بخشی در قالب نرم افزار است، بخش دیگر خدمات خارجی در قالب مولتی مدیا و رسانه ای است.

پنج سایت زیر نظر معاونت فناوری اطلاعات

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به پنج سایتی که زیرنظر این معاونت فعال است، گفت : سایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، سایت ریاست مرکز فقهی ائمه اطهار به ریاست آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و سایت مرکز فقهی ائمه اطهار به همراه تمام زیربخش ها شامل تمامی شعبات در استان ها و کشورهای دیگر وجود دارد، سایت مرکز تخصصی ائمه اطهار و سایت نشریات و مجلات از دیگر سایت ها به حساب می آید.

وی در توضیحات مربوط به سایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی تاکید می کند: این سایت لنکرانی شامل تالیفات، استفتائات و پیام های ایشان در حال حاضر به هفت زبان فعال است، بخش پرسش به سوالات شرعی نیز در این سایت برای مقلدین معظم له در این سایت تعبیه شده است.

به گفته کریمی منش، سایت ریاست مرکز نیز فعالیت بسیار بیشتری نسبت به سایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی داشته و از مهم ترین بخش های آن مجموعه دروس آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی با بیش از پنج هزار جلسه درسی از دروس خارج فقه وی در این سایت قرار گرفته که تا کنون حدود 9 میلیون بازدید از این مجموعه به عمل آمده است. تالیفات، اخبار و سخنرانی ها و دیدارها و مجموعه ای از پرسش و پاسخ ها از آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در سایت ریاست وجود داشته و این سایت پنج زبانه است.

بیش از هفت هزار نسخه از نرم افزار تفقه دانلود شده است

کریمی منش نرم افزارهای طراحی شده را موردتوجه قرار داده و تصریح می کند: بر اساس استقبال خیلی خوبی که از دروس ریاست محترم مرکز انجام گرفته، ما چند نرم افزار را طراحی کرده ایم، نرم افزار نخست تفقه نام دارد که مجموعه دروس ایشان را بر روی موبال ارائه می دهد. افراد این نرم افزار را دانلود کرده و امکانات لازم آن را مورداستفاده قرار می دهند؛ تا کنون بیش از 7 هزار نسخه از این نرم افزار دانلود شده است و به طور متوسط هر روز حدود 400 جلسه درسی از این نرم افزار مطالعه می شود و تا کنون یک و نیم میلیون جلسه درسی در این نرم افزار دانلود شده است.

 نرم افزار دیگر ما نیز نرم افزار مبتنی بر موبایل بوده برای کسانی که نیاز دارند سوالات خود را به سایت ارسال کنند و این سوال ها ابعاد مختلف را شامل می شود، افراد می توانند پاسخ سوالات خود را با استفاده از همان نرم افزار دریافت کنند که نام این نرم افزار سفیر همراه می باشد. هدف ما از طراحی آن این بود که یک ابزار ساده برای تمامی افراد با هر میزان دانش نرم افزاری فراهم شود.

به گفته معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، نرم افزار دیگر طریق وصال نام دارد  که در آن مجموعه نکات کتاب اسرار و آداب نماز به تالیف آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی بوده و این کتاب پربازدیدترین کتاب روی سایت بود، به همین دلیل ما بر آن شدیم این کتاب را تبدیل به نرم افزار موبایلی کنیم، در این کتاب در قالب 700 نکته در زمینه نماز در یک شکل بسیار زیبا و موضوع بندی شده در اختیار کاربر قرار گرفته است، ما در این نرم افزار برای همه نکات کلیدواژه ثبت کرده ایم و کاربران با جست و جوی یک کلید واژه خاص می توانند به نکته دلخواه خود برسند.

 متن کتاب در این نرم افزار درج شده و اگر کسی بخواهد ببیند این نکته در کدام بخش از کتاب نوشته شده است، می تواند به هدف خود دسترسی پیدا کند.

نرم افزار گفتمان فقه که مجموعه گفتار های علمی ریاست مرکز اعم از مصاحبه ها، مقالات و سخنرانی های ایشان است در دست طراحی است و بستر اصلی آن فراهم شده و احتمالا  اواخر همین ماه کار طراحی آن به اتمام رسیده و بهره برداری  شود.

تمام مجموعه دروس ریاست مرکز در قالب صوت های قابل دانلود در اختیار کاربران قرار می گیرد، فرآوری اطلاعات نیز از دیگر کارهای ما بوده است، به این معنی که ما داده های خام را در اختیار کاربر قرار نمی دهیم، بلکه این داده ها را به صورت مشخص در دسترس آنان می گذاریم، مثلا با طرح کلیدواژه های مفهومی سعی کردیم کاربر با سرعت بالا به مفهوم موردنظر خود برسد که از این قسمت نیز استقبال خوبی به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه، حدود 40 جلد از تالیفات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در سایت ریاست مرکز فقهی در دسترس بوده و کاربران می توانند از آن ها استفاده کنند، می افزاید: بخش پند استاد مجموعه مباحث اخلاقی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی بوده که تمام این مباحث در سخنرانی ها جمع آوری و در اختیار کاربران قرار داده شده است؛ یکی از تلاش های ما این است که پندهای اخلاقی را نیز در قالب نرم افزار موبایل طراحی و در اختیار کاربران قرار گیرد.

تالیفات، مقالات، مصاحبه ها، سخنرانی ها و دیدارها و مباحث اخلاقی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در سایت ریاست درج شده و زبان های سایت ایشان فارسی، عربی، انگلیسی، آذری و اردو بوده که بین این زبان ها فارسی از همه فعال تر است و زبان های آذری، اردو، عربی و انگلیسی به ترتیب با استقبال بیشتری روبرو شده است.

کریمی منش در پاسخ به این پرسش که آیا کاربران از دیگر زبان های دنیا نیز می توانند سوالات شرعی و دینی خود را در این سایت مطرح کنند یا خیر، اینچنین عنوان می کند: در این زبان ها مجموعه ای از اخبار، پرسش و پاسخ ها، مباحث اخلاقی و تالیفات آیت الله فاضل لنکرانی در دسترس کاربران بوده و افراد از زبان های دیگر سوالات خود را ارسال می کنند، این سوالات توسط مترجمین ترجمه می شود، روال پاسخگویی طی می شود و در نهایت پاسخ ها به زبان مبداء برای افراد ارسال می شود.

سایت مرکز فقهی با هدف اطلاع رسانی رویدادها و ارائه محصولات مرکز فقهی تاسیس شده است

مصطفی کریمی منش در گفت و گو با <a class=خبرگزاری حوزه " height="400" src="http://media.hawzahnews.com/d/2019/09/16/0/848908.jpg" width="600" />

وی درباره هدف تاسیس سایت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) چنین بیان می کند: این سایت با هدف معرفی و اطلاع رسانی رویدادهای مرکز در وهله اول، و ارائه محصولات و دستاوردهای مرکز در وهله دوم راه اندازی شده است.

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه می دهد: در این سایت و در بخش معرفی تاریخچه مرکز، فعالیت های آن، معرفی معاونت ها و بخش های مختلف مرکز و معرفی شعبه های دیگر مرکز که در شهرها و کشور افغانستان نیز فعالیت دارند اطلاعاتی درج شده است.

به گفته کریمی منش،  مجموعه انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار در سایت این مرکز ارائه می شود و آخرین تولیدات مرکز در این سایت به اطلاع خوانندگان و کاربران رسانده می شود، همچنین مجموعه نشست ها و همایش های مرکز نیز در سایت، اطلاع رسانی شده و محتوای این نشست ها برای کاربران ارائه می شود.

طرح های پژوهشی و برنامه های آتی مرکز در حوزه آموزش و پژوهش یکی دیگر از امکاناتی است که در سایت مرکز فقهی برای کاربران مهیا شده است.

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور می شود: علاوه بر مسائل اطلاع رسانی، سایت مرکز فقهی درگاه ارتباط ما با طلابی است که قرار است در گروه های مختلف و یا در دوره های مختلف در مرکز ثبت نام کرده و وارد فضای مرکز شوند، یعنی فرآیند ثبت نام پیگیری امور ثبت نام در گروه ها و دوره های مختلف از طریق این سایت انجام می شود.

وی موضوع پخش زنده نشست ها را موردتوجه قرار داده و عنوان می کند: در برنامه های سال جاری بستر پخش زنده نشست های علمی مرکز برای نخستین بار فراهم شده تا همه بتوانند از این نشست ها استفاده بکنند.

 پرتال نشریات مرکز فقهی به ارائه مجموعه مقالات نشریات این مرکز می پردازد

کریمی منش می گوید: پرتال نشریات مرکز فقهی از دیگر امکانات این مرکز بوده که با هدف ارائه مجموعه مقالات نشریات مرکز ایجاد شده، ما در مرکز سه نشریه داریم، نشریه فقه و اجتهاد، نشریه مطالعات تطبیقی و یک نشریه دیگر مربوط به مرکز تخصصی ائمه اطهار از جمله این سه نشریه است.

ما در پرتال نشریات روال پذیرش مقالات، داوری و ارائه مقالات را برای کاربران بعد از تایید و تصویب مقاله انجام می دهیم، به عبارت دیگر نویسنده مقاله از طریق این پرتال، مقاله خود را ارسال کرده و از مراحل داوری آگاه می شود و در صورت لزوم تغییرات موردنیاز را انجام می دهد تا در نهایت مقالات پس از تصویب روی پرتال برای استفاده همگان قرار داده می شود.

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه سایت مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع)  از دیگر فضاهای اینترنتی ما به شمار می رود، اظهار می دارد: این سایت با هدف انجام مجموعه فعالیت های آموزشی و فرهنگی ایجاد شده و در این سایت علاوه بر مقالات علمی در حوزه کلام، مجموعه پرسش و پاسخ ها و اطلاع رسانی های مربوط به حوزه کلام ارائه شده است.

گفتنی است، یکی از فعالیت های مرکز تخصصی ائمه تخصصی ائمه اطهار(ع) برگزاری مسابقات کتابخوانی بوده که به تازگی این مسابقات به صورت اینترنتی و از طریق درگاه سایت مرکز صورت می گیرد.

مرکز فقهی در اینستاگرام و آپارات فعالیت دارد

کریمی منش در پاسخ به این پرسش که آیا در فضای مجازی صفحه یا کانالی برای این فعالیت ها وجود دارد یا خیر، خاطرنشان می سازد: مرکز رسانه ای تفقه به عنوان بخش فعال برای ارائه محصولات صوتی و تصویری در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد که در اینستاگرام و آپارات دارای کانال فعال می باشد و مجموعه محتواها در قالب فیلم و متن در اختیار کاربران شبکه های اجتماعی قرار می گیرد.

در اینستاگرام نیز با عنوان لنکرانی صفحه ای وجود دارد که در آن رویدادهای مرکز و دفتر و تمامی فعالیت ها منعکس می شود که 37 هزار نفر از دنبال کنندگان این صفحه هستند و از مجموع فیلم های درج شده در آپارات 19 هزار بازدید در یک سال گذشته انجام شده است.

معاون فناوری اطلاعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توجه به ظرفیت های موجود در ارائه خدمات را ضروری دانسته و تاکید می کند: تاسیس مرکز رسانه با این هدف انجام شد که محتواها از متن به سمت مولتی مدیا و رسانه حرکت کرده و به مخاطبان عرض شود.

 یکی از گنجینه های ارزشمندی که معاونت فناوری اطلاعات در زمینه ایجاد آن تلاش می کند، جمع آوری آرشیو صوت و تصویر از سال 85 تا امروز شامل دروس مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، تمام نشست ها و رویدادهای مرکز، دروس آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و دروس ارائه شده در مرکز می باشد و این یک گنجینه ارزشمندی است که تا امروز سعی کردیم با بهترین شکل ممکن این فضا را برای کاربران ایجاد کنیم.

 یکی دیگر از برنامه های مهم معاونت فناوری اطلاعات، استفاده از رویکردهای جدید برای ارائه محتوای آموزشی بوده که برای این منظور برگزاری کلاس های آنلاین و آموزش مجازی جزء فعالیت های ما به شمار می رود و تلاش می کنیم محتواهای کلاس های آموزشی را به نحوی آماده کنیم تا برای تمام کسانی که به کلاس های آموزشی در قم دسترسی ندارند این محتوا را ارائه کنیم.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha