پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نقد علی

حوزه/ حجت‌الاسلام نقدعلی با اشاره به کمرنگ شدن وقف های قرآنی، تصریح کرد: وقف قرآنی در طول تاریخ کمرنگ بوده و به طور غالب موقوفات مربوط به امور خیریه و عزاداری سیدالشهدا(ع) بوده است.

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان به بیان راهکارهای مهجوریت زدایی از ساحت قرآن پرداخت و اظهار کرد:  قرآن کریم در آیات متعددی به این مسئله اشاره داشته است و از جمله در سوره فاطر می فرماید "افرادی که اهل تلاوت قرآن، اقامه نماز و انفاق هستند و این سه ویژگی را در خود نهادینه کرده اند، تجارتی می کنند که در آن هیچ گاه ضرری یافت نمی شود".

وی افزود: اصل تلاوت قرآن و به تبع آن آموزش و تلاوت وظیفه مستقیم و رسالت پیامبر اسلام(ص) بوده است و هر کسی که می خواهد جانشین رسول خدا(ص) باشد باید در این مسیر حرکت کند.

حجت‌الاسلام نقدعلی اضافه کرد: جامعه زمانی به امری علاقمند می شود که مزه آن را چشیده باشد و مزه قرآن کریم در صورتی به ذائقه‌ها چشانده می‌شود که این کتاب تلاوت شود، و لذا محافل قران کریم و کرسی‌های تلاوت موجب می‌شود افرادی که قابلیت جذب به سوی دین دارند، به سمت این معارف سوق یابند.

استاد حفظ قرآن اضافه کرد: مسابقات قرآن کریم محک و مشوقی برای افرادی است که در عرصه‌های قرآنی فعالیت دارند و اجتماع فعالان قرآنی موجب تشویق آنها و هم چنین زمینه ایجاد انگیزه برای دیگران جهت ورود به این عرصه است.

حجت‌الاسلام نقدعلی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از فرصت برگزاری و میزبانی مسابقات در اصفهان بهره‌برداری کرد، گفت: خود مسابقات در واقع مانند گلی است که با آن بهار شروع می شود و موضوع آموزش قرآن کریم و پرداختن به معارف قرآن یک جریان تدریجی و طولانی است؛ البته اطلاع رسانی موجب درگیر شدن توده مردم با مسابقات می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: گاهی پیش آمده است حتی افرادی که علاقمند به این مسابقات هستند از برگزاری آن مطلع نمی‌شوند و اطلاعی از زمان برگزاری مسابقات پیدا نمی‌کنند و اطلاع رسانی‌ها با وسعت و فراگیری انجام نمی‌شود، لذا باید فراگیری رسانه‌ای مدنظر قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی حفظ قرآن شهید طباطبایی نژاد در ادامه به مسئله شرکت کنندگانی که طی سال‌های قبل حائز رتبه‌ شده‌اند و به طور مجدد در این مسابقات مطرح می‌شوند اشاره کرد و گفت: می توان سازوکاری طراحی کرد که گردانه برنده شدن و رقابت، گسترده و فراگیر شود و موجب تشویق سایر شرکت کنندگان شود.

وی همچنین به فرصت ایجاد شده برای حضور شرکت کنندگان مسابقات قرآن کریم در محافل قرآنی مساجد و برگزاری جلسات مذهبی در ایام محرم اشاره کرد و افزود: این کار باعث گرم شدن محفل‌های قرآنی می‌شود و به تبع می‌توان از فعالان قرآنی در مورد راه‌های ورود به معارف دینی و قرآنی مشورت گرفت.

حجت‌الاسلام نقدعلی با اشاره به کمرنگ شدن وقف های قرآنی، تصریح کرد: وقف قرآنی در طول تاریخ کمرنگ بوده و به طور غالب موقوفات مربوط به امور خیریه و عزاداری سیدالشهدا(ع) بوده است

وی اضافه کرد: به هر حال در یک مجموعه دینی برای تشویق جوانان و نوجوانان به قرآن به بودجه و هزینه نیاز است و این حاصل نمی‌شود، مگر به واسطه وقف‌های قرآنی؛ به طور مسلم اگر در کنار مساجد موقوفاتی از این حیث ایجاد شود، دست مربیان قرآن و ائمه جماعات و روحانیونی که در این عرصه فعالیت می کنند، باز می‌شود.

حجت الاسلام نقدعلی گفت: اگر بگوییم موقوفاتی که برای اطعام و فقرا وقف شده است یکی از بهترین صدقات جاریه است، به طور قطع از آنجایی که وقف قرآنی روح انسان را رشد می‌دهد، در بالاترین درجه موقوفات قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha