جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی در آئین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران تصریح کردند: اگر کسی بخواهد با آمریکا مذاکره کند یا خائن است، یا جاهل یا ظالم، زیرا آمریکا دشمن ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حضرت آیت الله  نوری همدانی، در آئین افتتاحیه حوزه های علمیه استان تهران که صبح امروز در مصلای بزرگ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با بیان این که در آیات و روایات از هیچ قشری به اندازه علما تکریم نشده است، گفت: برای موفقیت یک طلبه چند شرط وجود دارد. اولین شرط اخلاص و رسیدن به مقام یک فقیه با اخلاص است. شرط دوم این است که با همت بلند درس بخوانید و دروس حوزه را با جدیت دنبال کنید.

ایشان افزودند: این راه، پر فراز و نشیب است، از این رو باید این مسیر را همچون شیخ طوسی ها با اراده جدّی حرکت کنید، چرا که در این مسیر جدیت و کوشش لازم است.

معظم له ادامه دادند: سومین شرط برای موفقیت یک طلبه اراده و جدیت است، افراد جدی و پر اراده هستند که پیشرفت می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که راه طلبگی راه خیلی آسانی نیست، اظهار داشتند: چهارمین شرط در موفقیت یک طلبه نظم است، یعنی یک طلبه باید تمام کارهایش را با برنامه و نظم پیش ببرد.

معظم له در ادامه با اشاره به اهمیت فراگیری ادبیات برای طلاب، گفت: ادبیات را چه فارسی و چه عربی باید قوی بخوانید. وقتی در ادبیات قوی نباشید نمی توانید گنجینه علم خود را به رشته قلم و بیان دربیاورید.

ایشان تصریح کردند: تمام ابعاد زندگی انسان در علم خلاصه می شود، علومی چون معارف اعتقادی، معارف عبادی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و قضایی، در زندگی انسان نقش دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کردند: برای یک طلبه تنها علم کافی نیست، در کنار علم و تقوا، باید به اخلاق هم توجه کرد. همیشه در حوزه ها به اخلاق و درس اخلاق توسط علما تاکید شده و مورد تاکید بوده است.

ایشان با اشاره به اهمیت تهجد و شب زنده داری خطاب به طلاب تهران، افزودند: تهجد، سحر خیزی و نماز شب برای یک طلبه لازم است. هرکس سحر خیزی ندارد از خیلی امور محروم است.

معظم له تاکید کردند: علماء بزرگ ما به کسانی که تهجد و سحرخیزی نداشتند، درس نمی دادند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت کتابت در مباحث و مطالعات درسی، تصریح کردند: نوشتن مطالب خیلی خوب است، طلاب باید از همان ابتدای تحصیل خود و درس خواندن، مطالب خود را بنویسند که این خیلی خوب است. انسان همیشه جوان نیست و این نوشته ها برای فرد گنجینه می شود.‌

حضرت آیت الله نوری همدانی ضمن تبیین اهمیت بحث و گفتگو و مباحثه میان طلاب، خاطر نشان کردند: در نتیجه درس و بحث طلاب با یکدیگر ذوق ها و فکرها مشخص می شود و این حتی در زمان اهل بیت علیهم السلام هم وجود داشته چنان که شاگردان امام صادق علیه السلام بعضی در فقه، بعضی در تفسیر و بعضی در بحث و گفتگو و مناظره قوی بودند و اینها همه در بحث و گفتگوی طلبگی حاصل می شود که توانایی هر فرد در چه زمینه ای است.

ایشان با اشاره به اهمیت جایگاه استاد و عالم دینی در سیر و سلکو طلبگی، اظهار داشتند: عالم خصوصا وقتی در کسوت استادی است سه وظیفه دارد: اول درس و بحث و اخلاق مداری، زیرا اخلاق استاد و نوع رفتار و عملکردش در شاگرد خیلی موثر و تاثیرگزار است.

معظم له افزودند: دومین وظیفه استاد؛ حضور در جامعه و اجتماعی بودن است. یک استاد حوزه علمیه باید با مردم و در کنار مردم باشد. بسیاری از علماء ما با کمال مهربانی در کنار مردم و پناهگاه مردم بودند. 

ایشان، سومین وظیفه یک عالم و استاد حوزوی را مبارزه با مستکبران و جباران برشمردند، و گفتند: ما در برابر دشمنان اسلام باید مجهز به سلاح علم، تقوا و اخلاص باشیم و این همیشه مورد سفارش اسلام بوده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان خاطرنشان کردند: مقام معظم رهبری همیشه درباره دشمن شناسی و ایستادگی در مقابل دشمن تاکید کرده اند و به همین مناسبت فرمودند اگر کسی بخواهد با آمریکا مذاکره کند یا خائن است یا جاهل یا ظالم، زیرا آمریکا دشمن ماست.

مشاهده گزارش تصویری مرتبط

خبرنگار: فاطمه فرح زادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha