جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن 2

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن2» که حاصل تلاش علمی گروه قرآن پژوهی است را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن ۲» که حاصل تلاش علمی دکتر حسن خرقانی در گروه قرآن پژوهی است، در آخرین روزهای شهریور سال جاری روانه بازار نشر شد.

قرآن کریم به عنوان معجزۀ الهی سخن، زیبایی ها و ظرافتهای بسیاری را در بر دارد که توجه به آنها زمینۀ شناخت بهتر و بهرمندی بیشتر از قرآن را فراهم می آورد. نوشتۀ حاضر دومین بخش از «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختیِ قرآن» است و زیبایی‌های ادبی قرآن را با تکیه بر دانش بدیع در قالبی نوین، می­ شناساند.

در این کتاب با زیبایی های آوایی قرآن و تناسب لفظ و معنا در موسیقی آن، و گونه­ های مختلف همگونی واژگانی، در سطوح لفظی و معنایی آشنا می شویم. همچنین به فواصل آیات که مهمترین جلوۀ ادبی قرآن است و وجوه زیباشناختی و معنایی بسیاری را در بر دارد و تکرارهای هنری در قرآن با کارکردهای بلاغی و زیباشناختی آن پرداخته شده است.

برخی دیگر از آرایه‌ها به چگونگی، ترتیب و تفصیل مطالب مربوط است. تضادها و تقابل‌های ادبی در قرآن و نیز ایهام و آرایه‌های ایهام‌آمیز، گوشه‌ای دیگر از بلاغت قرآن را تشکیل می‌دهند. در پایان نیز اشاره‌ای به بلاغت خاص قصه در قرآن شده است. از ویژگی‌های مهم کتاب، نمونه‌های فراوان قرآنی و بهره‌گیری گسترده از آثار تفسیری و بلاغی است.

این اثر با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی درس علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن(۲) رشته  علوم قرآن و حدیث معرفی شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha