پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مسئولین فرهنگی ستاد اربعین با آیت الله اعرافی

حوزه/ رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور از حضور گسترده مبلغان مذهبی و اجرای 1000 سخنرانی در این مسیر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور  در دیدار با آیت الله اعرافی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال حداقل سه میلیون زائر ایرانی به زیارت خواهند رفت که 50 درصد بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: بر اساس برآوردهای علمی که توسط عتبه عباسی(ع) انجام شده است،  15 میلیون زائر به کربلا مشرف می شوند؛ این درحالی است که سال گذشته 12 میلیون زائر وارد کربلا شدند.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین با ذکر این مطلب که حضور زائران غیر ایرانی در اربعین امسال و عبور آنها از ایران افزایش بسیار زیادی خواهد داشت، بیان کرد: امسال تدارکات وسیعی برای اجرای بهتر و خدمت رسانی به زائران انجام شده است؛ یکی از مهمترین چالش های امسال، مبحث حمل و نقل است که در این زمینه تهمیدات مناسبی اندیشیده شده است.

وی گفت: خوشبختانه زیرساخت های مسیر حضور زائران در مسیر نجف و کربلا در حال تکمیل است؛ توسعه پارکینگ ها، افتتاح مرز خسروی و... از جمله اموری هستند که خدمت رسانی به زائران را تسهیل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با ذکر این مطلب که چالش هایی نیز در حوزه فرهنگی در مسیر اربعین وجود دارد بیان کرد: در این زمینه طلاب و مبلغان و روحانیون ما تلاش های گسترده ای داشته و خواهند داشت و امسال با حضور یاوران معنوی هم برنامه های گسترده ای در این ایام اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال شاهد 30 تا 50 درصد افزایش برنامه های فرهنگی خواهیم بود؛ حضور مداحان اهل بیت(ع) و سخنرانان مذهبی از دیگر برنامه های این ایام است؛ 1000 سخنرانی در این ایام، در مواکب اربعینی برگزار خواهد شد.

وی اظهارکرد: امسال نیز تاکیدات مهم مقام معظم رهبری از جمله دوری از مباحث فتنه انگیر، احترام به فرهنگ ملل و به خصوص عراقی ها، احترام و درک و عمل به قوانین و برنامه های طرف عراقی، دوری از طرح مسایل حاشیه ای و پاسداشت عنصر زیارت و..... مورد تاکید مبلغان و سخنرانان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی با ذکر این مطلب که امسال روحانیون در 7 قرارگاه نمایندگی فرهنگی حضور فعال دارند گفت: در سه سال گذشته با همراهی نماینده آیت الله سیستانی، تمثال های شهدای گرانقدر در مسیر نصب می شود که این کار با کمک عراقی ها انجام می شود؛ اجرای برنامه های ویژه فرهنگی به خصوص کودکان و به ویژه کودکان عراقی از دیگر بخش های فعالیت های فرهنگی در این ایام خواهد بود.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه های این ایام می توان به حضور گسترده طلاب و مبلغان و راویان با زبان های انگلیسی، آذری و اردو با همراهی طلاب المصطفی(ص) اشاره کرد؛ همچنین با ضحور شعرای ایرانی و عرب، محافل گسترده و با طراوت شعر خوانی نیز برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری برنامه های گسترده قرآنی در ایام زیارت اربعین خبرداد و اظهارکرد: در سالهای اخیر با همکاری اتحادیه تشکل های قرآنی فعالیت های گسترده قرآنی انجام شده است که امسال سعی می شود که با همکاری با کشورهای مختلف این برنامه ها را اجرا کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی در حوزه علمی و آسیب شناسی و.. بیان کرد: در زمینه حضور وفعالیت دانشگاه ها و مراکز در عراق نیز فعالیت  های مرتبط به ساماندهی این گروه ها انجام شده است؛ پس از اربعین سال گذشته شورای علمی تشکیل شد و مقرر شد که نشست های تخصصی در نجف و کربلا و برگزار شود که امسال 7 نشست در این دو شهر برگزار خواهد شد که در این زمینه نیز شاهد تقسیم کار بین مراکز فرهنگی و علمی کشور هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha