جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر مؤسسه میراث تونس

حوزه/ فوزی محفوظ در دیدار رایزن فرهنگی ایران در تونس گفت: پروژه‌های مشترک بین‌المللی در زمینه هنرهای اسلامی، معماری و میراث مشترک بین دو کشور طراحی و ایجاد شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در راستای گسترس همکاری‌های فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و تونس، میثم فراهانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس (اول مهرماه) با فوزی محفوظ، مدیر مؤسسه ملی میراث وابسته به وزارت فرهنگ تونس در محل این مؤسسه دیدار کرد.

فوزی محفوظ در سخنانی، با اشاره به اهمیت همکاری‌های فرهنگی و علمی در زمینه‌های هنری، معماری و میراث مشترک بین تونس و ایران و تأکید بر نقش برجسته میراث فرهنگی و هنرهای برجسته ایرانی در معرفی فرهنگ و تمدن ایران، همکاری‌های مشترک بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد.

مدیر مؤسسه ملی میراث تونس بیان کرد: این مؤسسه همواره همکاری‌های بسیار خوبی با رایزنی فرهنگی ایران در تونس در برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی در حوزه‌های مختلف داشته و با توجه به غنای بالای فرهنگ ایرانی خواهان گسترش این همکاری‌ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسه ملی میراث همواره از انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی در زمینه هنرهای اسلامی، معماری و میراث مشترک استقبال می‌کند، گفت: تدوین برنامه همکاری استراتژیک بلند مدت با ایران می‌تواند همکاری‌های دوجانبه را بیش از پیش گسترش دهد.

فوزی محفوظ همچنین، اعزام هنرمندان ایرانی در زمینه‌های خوشنویسی، سفال گری، نقاشی و ... به تونس و برگزاری گارگاه‌های هنری و آموزشی برای هنرمندان تونسی و نیز، اعزام هنرمندان تونسی به ایران به منظور بهره‌مندی از تجارب هنری ایران را یکی از مهمترین نتایج همکاری‌های مشترک دوجانبه برشمرد.

وی با اشاره به وجود 30 هزار نسخه خطی در مرکز نگهداری نسخ خطی «رقاده» در قیروان اظهار کرد: تجربیات ایران در امر نگهداری نسخ و قرآن‌های خطی و نیز، مراکز  تخصصی از جمله کتابخانه ملی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در قم، فرصت‌های بسیار مهمی برای گسترش همکاری‌ها و انتقال تجربیات اساتید این حوزه است.

مدیر مؤسسه ملی میراث تونس پیشنهاد داد: گروهی از اساتید ایرانی در امر نسخه خوانی و نگهداری و ترمیم نسخ خطی با سفر به تونس نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای علاقه‌مندان و نیز دانشجویان این رشته اقدام کنند.

وی برگزاری سمینارهای مشترک علمی در باره میراث مشترک بین دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری فرهنگی ایران و تونس برشمرد.

توجه به میراث مشترک فرهنگی بین ملت‌ها

در ادامه این دیدار، فراهانی به بیان اهمیت موضوع میراث مشترک در جهان امروز به عنوان نماد صلح و دوستی ملت‌ها اشاره کرد و گفت: در جهانی که خشونت و جنگ طلبی از سوی برخی از جنگ طلبان ترویج می‌شود، توجه به میراث مشترک فرهنگی بین ملت‌ها می‌تواند زمینه آشنایی بیش از پیش آن‌ها با یکدیگر و بسترساز آرامش و صلح در جهان باشد.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در تونس در نظر دارد با همکاری مرکز ملی میراث نسبت به تقویت زمینه‌های همکاری و برگزاری نشست‌های علمی مشترک از جمله نشست تجلیات هنر و معماری اسلامی در تونس و ایران اقدام کند.

فراهانی ضمن استقبال از پیشنهاد فوزی محفوظ مبنی بر تهیه برنامه همکاری‌‎های استراتژیک مشترک تأکید کرد: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مؤسسه ملی میراث و رایزنی فرهنگی ایران نسبت به بررسی موضوع و ارائه برنامه‌های پیشنهادی اقدام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha