دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حلقه های صالحین هیئت های اندیشه ورز
لزوم تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در مساجد

حوزه/ استاد حوزه علمیه اهواز، با تأکید بر لزوم تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در مساجد، گفت: مسجد پایگاه خودسازی، ذکر و توسل، تشکیل هسته‌های مقاومت فرهنگی، امنیتی و... در یک کلام مسجد پایگاه تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام پاکباز، استاد حوزه علمیه اهواز، در تربیت طلبه انقلابی، به تبیین جایگاه مسجد و هیئت در بیانات مقام معظم رهبری پرداخت و اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته‌اند که «مسجد نه‌فقط پایگاهی برای مسائل اجتماعی بلکه پایگاه همه کارهای نیک است»؛ به همین دلیل آیا نباید هیئت‌های اندیشه‌ورزی تشکیل شوند و بررسی کنند که مساجد چگونه تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهند؟.

وی با تأکید بر اینکه بنا بر سخن مقام معظم رهبری «مسجد ظرفیتی خیلی فراتر از عبادت دارد»، گفت: مسجد پایگاه خودسازی، ذکر و توسل و اشک، سخنرانی، دوره‌های معرفتی، مباحث نظامی، سوادآموزی، کارهای جهادی، قضاوت، تشکیل هسته‌های مقاومت فرهنگی، امنیتی و... در یک کلام همان‌گونه که در کلام رهبری آمده؛ مسجد پایگاه تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام پاکباز، تصریح کرد: در فرهنگ اسلامی این قابلیت‌ها به مسجد داده شده؛ چراکه خوب‌ها و مؤمنین در مسجد جمع می‌شوند، سازمان یافته است، یک روحانی و عالم سرشناس که محله او را می‌شناسند ناظر است، مسجد متعلق به شخص نیست، وقف عام است.

وی ادامه داد و گفت: باید بتوانیم این ظرفیت را آزاد کنیم تا در کنار آن بسیج، اصناف، هیئت و... قرار بگیرد.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه هیئت متمرکز در مسجد به‌مراتب بهتر است، اظهارداشت: هیئت اگر در مسجد باشد، این سیستم نظارتی که در فرهنگ اسلامی برای مسجد تعریف شده، بالای سر اوست، اگرچه هیئتی اگر بیرون مسجد باشد اشکالی ندارد ولی در مسجد بهتر و محکم‌تر است؛ یعنی به همان دلیلی که مباحث نظامی و بسیج عمومی و توزیع اقلام و... را در مسجد می‌گذارند، در حالی که این مسائل در ظاهر ربطی به مسجد ندارند، هیئت هم در مسجد باشد، بهتر است.

وی در پایان به یک تعارض اشاره کرد و گفت: چرا هیئت که ذکر و دعا و توسل است در مسجد نباشد، اما امورات دیگر که در ظاهر ربطی به مسجد ندارند در مسجد باشند؟؛ ازاین‌رو بهتر است که هیئت‌ها هم در مسجد باشند و این یک فرمول اسلامی است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha