جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میرمعزی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به این که آموزش به لحاظ برنامه تفصیلی که دارد کل زمان و فضای حوزه را گرفته و جایی برای پژوهش و تهذیب طلبه نیست، گفت: در حال حاضر آموزش، پژوهش و تهذیب یک ترکیب ضمیمه ای با هم دارند، ولی در گذشته ترکیب اتحادی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی، پیش از ظهر امروز در جمع معاونین پژوهش مدارس علمیه حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: اگر بخواهیم پژوهش جایگاه خوبی داشته باشد، اتفاق اصلی واساسی که باید رقم بخورد، این است که نظام آموزش متحول شود.

وی با بیان این که باید  نظام آموزشی از تعلیم و تعلمی و حافظه محوری به پژوهش محور و تفکر خلاق تبدیل شود، افزود:  خروجی نظام آموزشی تعلیم و تعلمی و حافظه محور این است که افرادی میراث علمی را خوب نگه می دارند، ولی یک سانت مرزهای علمی را جابجا نمی کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: به تعبیر یکی از بزرگان حوزه، نظام آموزشی و علمی ما تجارتی است.

وی با بیان این که اساتید سلف چند نقش را باهم ایفا می کردند، ادامه داد: نقش اول این که استاد تعلیم می دادند، نقش دوم هم ایجاد انگیزه برای سؤال کردن و تربیت پژوهش محور  طلاب بود، نقش سوم در بحث تهذیب طلاب و شاگرد پروری  و نقش چهارم نیز نقش پدری و رسیدگی به مشکلات معیشتی طلبه بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی عنوان کرد: وقتی ما از یک نظام آموزشی که  استاد محور، به  سمت نظام آموزش ساختاری حرکت کردیم، آسیب دیدیم و از یکسری تاکیدات علمای سلف صالح خود در حوزه علمیه دور شدیم.

معاون  پژوهش حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در گذشته تهذیب شاگرد در متن بیان همان درس صرف و نحو، اصول و فقه توسط استاد اتفاق می افتاد، ولی امروز این موارد جدا شده  و به صورت جنبی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در حال حاضر آموزش، پژوهش و تهذیب یک ترکیب ضمیمه ای با هم دارند، ولی در گذشته ترکیب اتحادی داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به اینکه آموزش به لحاظ برنامه تفصیلی که دارد کل زمان و فضای حوزه را گرفته و جایی برای پژوهش و تهذیب طلبه نیست، گفت: در این شرایط رسالت واقعی پژوهش و تهذیب اتفاق نمی افتد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: امروز غالب زمان طلبه به آموزش اختصاص یافته و جایی برای پژوهش و تهذیب در عمل نیست و یا خیلی کم است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات باید پژوهش و تهذیب در دل نظام آموزشی حضور پیدا کند و ترکیب اتحادی داشته باشند تا به نظام آموزش صحیح علمای سلف خود باز گردیم. البته امروز بصیرت نسبت به این اتفاق در مجموعه حوزه های علمیه به وجود آمده است و درصد اصلاح برآمده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha