چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتابخانه

حوزه/ به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «توسعه استنباط از فعل معصوم(ع)» روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، پیشینه مطالعات حدیثی شیعه نشان می‌دهد که بیشتر پژوهش‌های انجام گرفته معطوف به قول معصوم(ع) است و میزان استناد حدیث پژوهان شیعه به سنت قولی بیشتر از سنت فعلی است. این واقعیت حکایت از آن دارد که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فعل معصوم(ع) آنچنان که باید شناخته نشده است و این موضوع عرصه‌های ناگشوده بسیاری دارد که باید با تامل و تتبع کشف و معرفی شود.

یکی از مسائل مهمی که در این‌باره طرح می‌شود چگونگی استفاده حداکثری از فعل معصوم و یافتن راهکاری برای توسعه بهره‌گیری از آن است و اینکه ضوابط کارآمدی فعل معصوم چیست و توسعه استنباط از آن بر چه مبنایی استوار است؟ از این رو اثر پیش رو با محوریت توسعه استنباط از فعل معصوم(ع) شکل گرفت و با تتبع در متون رفتارشناختی معصومان و تحلیل و پردازش آنها به سامان رسید؛ ایده‌ای که بر تاریخ استنادات شیعه استوار است و بر پیش انگاره‌های کلامی اصولی و رجالی شیعه پای می‌فشارد.

اثر حاضر در دو بخش و ۴ فصل تدوین شده است؛ در بخش نخست که به بررسی اصل کارآمدی فعل معصوم در استنباط می‌پردازد به ترتیب دو فصل ادوار استناد به فعل معصوم در مطالعات شیعه و ضوابط کارآمدی فعل معصوم در استنباط اختصاص یافته است، مبانی توسعه استنباط و پیامدهای پذیرش آن بررسی شده است.

حجیت، مرجعیت، منبعیت فعل معصوم، ضوابط کارآمدی فعل معصوم در استنباط، معیار اعتبارسنجی متون، حجیت فعل معصوم پیش از نبوت یا امامت، حجیت فعل انبیاء پیشین، حجیت فعل حضرت زهرا(س)، دینی بودن افعال معصوم، افعال اختصاصی پیامبر(ص) در منابع فقهی و... از موضوعاتی است که در فصل‌هایی مجزا به آن پرداخته شده است.

مهدی مردانی گلستانی نویسنده و مهدی انواری نسب ویراستار این اثر است؛ کتاب حاضر در شمارگان ۲۰۰ نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

گفتنی است؛ کتاب «توسعه استنباط از فعل معصوم(ع) »، نخستین اثر به چاپ رسیده است که به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha