پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله امامی کاشانی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: حماسه عظیم اربعین حسینی راهپیمایی عظیمی است که روحیه جهاد، مقاومت، ایثار و همبستگی امت اسلام را رقم می زند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمد امامی کاشانی، در خطبه های امروز (۱۲ مهرماه ۹۸) نماز جمعه تهران اظهارکرد: اینکه دشمن متوجه اربعین و عراق شده و ایجاد مزاحمت می‌کند، برای این است که موضوع اربعین، برایشان سنگین است. برای دشمن سنگین است که 20 میلیون نفر، کمتر یا بیشتر به کربلا بروند.

وی با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد بیرق و پرچم امام حسین(ع) بلند شود، افزود: علّت این مخالفت آ« است که پرچم امام حسین(ع)، شهادت‌آور است و استفامت ایجاد می‌کند. این پرچم، ملّت‌ها را بیدار می‌کند تا در برابر ظلم بایستند. جمعیتی هم که در اربعین شرکت می‌کنند، تجلّی «هیهات مناالذلّه» امام حسین(ع) است و دشمن نمی‌خواهد این را ببیند.

امام‌جمعه موقت تهران ادامه داد: مسائل و مشکلاتی که به وجود آمده است با کمک خدا رفع خواهد شد و این جمعیت با قدرت و توان هرچه بیشتر در اربعین حضور خواهند یافت و به قبر مطهّر سیّدالشهدا(ع) پناه می‌برند. حادثه اربعین، دنیا را به خود متوجه کرد و دشمن نمی‌خواهد این را ببیند.

آیت‌الله امامی کاشانی در ادامه با بیان اینکه شاهد مشکلات مختلف اقتصادی از جمله بیکاری و اشتغال هستیم، بیان کرد: همه ما در برابر این مشکلات، عهد داریم. دولت، مجلس و دستگاه قضایی عهد دارند. ملّت هم عهد دارد. میثاقی که همه ما داریم، حفظ این دین و عمل به آن است.

وی ادامه داد: دشمن در همه مسائل برنامه‌ریزی می‌کند؛ در عفت دختران و زنان و در معنویت جوانان، در مسائل سیاسی و نظامی برنامه‌ریزی می‌کند و اتاق فکر دارد. ما هم باید اتاق فکر داشته باشیم.

آیت الله امامی کاشانی با بیان اینکه باید از به‌کار گرفتن پول در تولید لذّت ببریم نه رسیدن به سود بیشتر، گفت: باید از این که کالای ایرانی مصرف می‌شود لذت ببریم. البته خودمان هم سعی کنیم کالا را درست تولید کنیم. وظیفه دولت هم این است که موانع تولید و سرمایه‌گذاری را از بین ببرد.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه نخست خود با اشاره به آیه ۱۲۴ سوریه بقره اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) پس از سیر مراحل و آزمایش سخت به مقام ولایت و امامت رسید؛ ولایتی و امامتی که در درون نبوت است و این امامت به معنای وصایتی نیست که پس از پیامبر اکرم (ص) وجود داشت.

وی افزود: امامت، رهبری برای امت و انسان‌هاست؛ بنابراین در درون نبوت پیامبری، ولایت و امامت است. اما وصایت حفاظت و صیانت از نبوت و وحی از تفسیر غلط، دگرگونی  الفاظ وحی و مصادر کلام خداست. خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس آیات را به نفع خود بیان می‌کردند و در آن زمان امامان معصوم به حفاظت از وحی خدا پرداختند.

امام جمعه موقت تهران گفت: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به آزمایشاتی مانند ذبح حضرت اسماعیل (ع) امتحان کرد، سپس به مقام امامت دست یافت. او فهمید که این مقام والاست و از خداوند خواست که امامت در نسل او باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: وصایت و امامت پس از پیامبر اکرم (ص) طبق احادیث فراوان در جهت صیانت از نبوت است. امام مجتبی(ع) طبق برخی از روایات در تاریخ هفتم صفر به شهادت رسید. ایشان با معاویه صلح کرد، اما صلح به معنای آشتی نبود، بلکه امام مجتبی(ع) افسرانی داشت که با معاویه در پشت پرده ساخت و پاخت می‌کردند و مردم را از دور امام پراکنده می‌کردند. حضرت دید با این وضع جز از بین رفتن او و ریختن خون او و یاران پاکیزه‌اش چیز دیگری نیست و اثر دیگری نخواهد داشت، لذا با معاویه صلح و در واقع آتش‌بس برقرار کرد.

آیت‌الله امامی‌کاشانی بیان داشت: امام حسن (ع) دید با معاویه‌ای که خود را مجتهد و صحابه پیامبر(ص) می‌داند و بازار نیرنگ به  راه انداخته است، نمی‌توان جنگید. پس از شهادت امام حسن (ع) نیز تا زمانی که معاویه زنده بود و یزید به خلافت نرسیده بود، امام حسین (ع) قیام نکرد.

وی عنوان کرد: نبوت و امامت در حقیقت یک شجره است، اما دو شاخه است. یک شاخه وحی را بیان می‌کند و شاخه دیگر وحی را تبیین و اجرا می‌کند؛ این عهدی است که بین امامان معصوم و پیامبر در نزد خداوند متعال است.

امام جمعه موقت تهران گفت: ارتباط این بحث با امت اسلام این است که ما باید این عهد را دنبال کنیم. این عهد بر ما تکلیف و وظیفه آورده است. ما در برابر اسلام موظف هستیم که راه ائمه(ع) را بفهمیم و عمل کنیم. ما باید دین‌شناس باشیم و به دین عمل کنیم. ما در کشور در برابر مشکلات مختلفی از جمله مشکل اقتصادی، بیکاری و اشتغال قرار داریم. ما در برابر این مشکلات وظیفه داریم.

آیت‌الله امامی‌کاشانی همچنین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اربعین حسینی اظهارکرد: فداکاری شهدا باید در تاریخ ثبت شود و اگر ثبت گردد، برای آیندگان درس اخلاق و ایثار است. در قرآن کریم آمده است که شهید در نزد خدا زنده است و روزی می‌خورد. در رابطه با این عبارت قرآنی باید توضیح داد که مرگ به معنای نابود شدن روح نیست و تمامی انسان‌ها پس از مرگ، روح زنده‌ای دارند.

وی افزود: این عبارت قرآنی به عقیده برخی از مفسرین بدین معناست که منظور از حیات، حیات واقعی است که برای شهدا لذت‌بخش است، چرا که با انبیاء محشور خواهند شد. انسان گناهکار می‌میرد و روحش مانند روح شهدا زنده می‌ماند، اما آن روح به تعبیر حضرت علی (ع) دیگر اسیر عذاب است.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش پایانی سخنان خود گفت: مومنان نباید در برابر دشمن بترسند. دشمن اکنون کمر همت علیه ملت اسلامی بسته است. آمریکا و صهیونیسم دشمنان خدا هستند و نمی‌خواهند حقیقت آشکار بشود. آنان به دنبال مخفی‌سازی حقیقت هستند. مردم یمن در برابر حاکمان بدبخت سعودی خود را نشان داده‌اند؛ این نشانه کمک و لطف خداست. آبروی آل سعود و حامیانشان رفته است. یکی از اهرم های سیاست فشار حداکثری آمریکا، آل سعود بوده است، اما خداوند در برابر فشار حداکثری، ذلت حداکثری به آنان داد و آبرویشان را در دنیا برد.

وی اظهار کرد: پیروزی در پیروی از راه شهداست؛ هم در برابر دشمنان و هم در انجام وظایف باید استقامت کرد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha