جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هادی صادقی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صادقی با تاکید بر اینکه پیشگیری یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی است، گفت: اقدامات فرهنگی از بازگشت و تکرار جرم جلوگیری می‌کند و این اقدام ارزشمندی است که باید به عنوان یک الگو توسعه یابد و در دادسراهای مرتبط اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، با حضور در دادسرای ارشاد از بخش‌های مختلف این دادسرا بازدید کرد.

وی با حضور در واحد آموزشی «فرصت» این دادسرا در جریان برنامه‌های اجرایی دستگاه قضایی برای اصلاح و بازپروری متهمان این دادسرا قرار گرفت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در بازدید از بخش‌های مختلف دادسرای ارشاد اظهار داشت: طرح‌های خوبی در این دادسرا در حال اجراست که فرصت بازگشت در مسیر معنوی، انسانی و اخلاقی را برای مرتکبین به جرم فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات قضایی و بررسی‌های دقیق حقوقی و قضایی در دادسرای ارشاد در حال انجام است، بیان کرد: تلاش‌های بسیاری در مسیر تربیت، توبه و بازگشت به امور اخلاقی برای کسانی که مرتکب اشتباهی شده‌اند صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با تاکید بر اینکه پیشگیری یکی از ماموریت‌های دستگاه قضایی است گفت: اقدامات فرهنگی از بازگشت و تکرار جرم جلوگیری می‌کند و این اقدام ارزشمندی است که باید به عنوان یک الگو توسعه یابد و در دادسراهای مرتبط اجرایی شود.

حاجی محمدی سرپرست دادسرای ارشاد نیز در این بازدید با تاکید بر ضرورت و ارزش استفاده از ظرفیت فعالیت‌های اطلاعاتی مردم و سهیم شدن شهروندان در تامین امنیت اخلاقی و اجتماعی، اظهار کرد: مردم ‌باید در مبارزه با مفاسد اخلاقی علنی ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: بواسطه فعال شدن سامانه گزارش گیری از مردم آمرین به معروف در انجام وظیفه شرعی خود دلگرم شده و همچنین بواسطه پشتیبانی قضایی از آمرین به معروف و توجه به گزارش‌های آن‌ها متخلفین نیز نگران شده و به تذکرات آمرین به معروف اعتنا می‌کنند.

سرپرست دادسرای ارشاد افزود: یکی دیگر از نتایج آن این است که خودشان را مقابل دستگاه قضایی نمی‌بینند.

وی اظهار کرد: مردم نباید برای تامین امنیت اخلاقی خانواده خود و آینده فرزندانشان بی تفاوت باشند بلکه باید پای کار بوده و در صحنه حضور یابند، زیرا این مردم هستند که در جامعه حضور دارند و می‌بینند که البته با فعال شدن این سامانه زمینه مشارکت آن‌ها نیز فراهم و تسهیل شده است.

سرپرست دادسرای ارشاد با اشاره به راه اندازی سامانه اخذ گزارش‌های مردمی در دادسرای ارشاد گفت: این سامانه در تاریخ ۱۷ خردادماه راه اندازی شده است.

وی افزود: دراین سامانه از شهروندان اخلاق مدار تهرانی خواسته شده است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و ...» موضوع را پس از جمع آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام رسان‌های سروش، بله، ایتا و... ارسال کنند.

حاج محمدی با اشاره به هدف از ایجاد این بستر برای ارسال گزارشات مردمی، تصریح کرد: قصد داشته‌ایم شرایطی را برای مردم فراهم کنیم که اگر فردی با هنجارشکنی مواجه شد و مایل بود که آن را در راستای اصلاح وضعیت جامعه گزارش کند، بتواند به یک مرجع مشخص اطلاع دهد و در اصلاح آن مورد مشارکت داشته باشد.

سرپرست دادسرای ارشاد گفت: استفاده از ظرفیت اطلاعاتی مردم و استفاده از ظرفیت کارشناسان مذهبی برای تنبیه و توجیه متهمین این حوزه و بدون تنبیه و مجازات در جهت تامین و تسهیل امنیت روانی مردم محسوب می‌شود که از جمله واقعیات اتفاقات دادسراست.

حاج محمدی بیان داشت: علاوه بر این در جهت تنبیه و اصلاح متهمینی که بدون اعمال مجازات زمینه اصلاح و جبران اشتباه را دارند، واحد جدیدی با نام «واحد فرصت» راه اندازی شده است.

 وی در ادامه با اشاره به به راه اندازی واحد فرصت در دادسرای ارشاد گفت: «واحد فرصت» مخفف «فصل رویش صادقانه تو» است که با لطف شهدا در دادسرا راه اندازی شده و متهمین به مصرف مشروبات الکلی و رانندگان مستی که توسط پلیس دستگیر می‌شوند، پس از وصول پرونده به دادسرا در مسیر رسیدگی قضایی جهت تنبیه و پرهیز از تکرار جرم به این واحد معرفی می‌شوند.

حاج محمدی ادامه داد: رفتن به بهشت زهرا و شنیدن روایت سیره شهدا و بازدید از غسالخانه، مطالعه کتاب شهدا، تحقیق در خصوص مضرات مصرف الکل، اعزام به اردوهای جهادی و ... از جمله نسخه‌های پیشنهادی واحد فرصت است.

سرپرست دادسرای ارشاد با بیان اینکه مغناطیس کتاب «سلام بر ابراهیم» این بچه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در دادسرا غوغا کرده است، گفت: دل نوشته این متهمین پس از قدم زدن در بین قبور شهدا و شنیدن روایت رشادت‌های آن‌ها عجیب است. در واحد فرصت تعدادی طلبه انقلابی، مخلص، با صفا و جهادی حضور دارند که اراده متهمین مدعی توبه را تقویت می‌کنند و نیز تلاش میکنند تا با افزایش آگاهی‌ها و تذکر تبعات سوء مصرف مشروبات الکلی، از لغزش متهمین در موقعیت‌های بعدی ارتکاب این گناه جلوگیری کنند.

وی گفت: در قوانین کیفری اسلام و ایران این متهمین بواسطه توبه و یا قاعده درء مشمول ارفاقات قانونی می‌شوند.

حاج محمدی افزود: صحبت‌های روحانیون برای آن‌ها تاثیرگذار بوده و این تاثیرپذیری در دل نوشته‌های آنان مشهود و معلوم است.

سرپرست دادسرای ارشاد عنوان کرد: در برخی از این دل نوشته‌ها اراده بر توبه واقعی و تاثیرپذیری این افراد از اعتنا به نسخه‌های پبشنهادی واحد فرصت احساس می‌شود.

وی گفت: توجه و توسل به شهدا نسخه عمومی ما بوده و آن‌ها با این نسخه‌ها و درس گرفتن از سیره شهدا با توجه به فرصتی که برای اصلاحشان فراهم می‌شود، حس سبک شدن دارند و حتی برخی اوقات عنوان می‌کنند که دلمان می‌خواهد شهید شویم. تلاش میکنیم برخی جوانان بزهکار میهن عزیزمان را بدون تنبیه متنبه و متوجه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha