جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: رفتار دینی و گفتار کریمانه انسان ها با همدیگر جامعه را مدینه فاضله می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین بنیادی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار داشت: رعایت اخلاق در تمامی شئونات زندگی فردی، اجتماعی ، شغلی و مناسبات عمومی در جامعه امری واجب است و باید این خصیصه مهم از سیره حضرات معصومین که در این مسئله سرآمد روزگار و معلمان حقیقی اخلاق هستند، به درستی استخراج و به آن عمل شود.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: امام حسین علیه السلام در واقعه عاشورا با تمام وجود اخلاق اسلامی را رعایت نمودند و به اصحاب نیز همواره تذکر می دادند که در هیچ شرایطی از محدوده اخلاق خارج نشوند.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: یکی از عناصر مهم اخلاق که در قرآن کریم به صورت متعددی به آن اشاره شده، «کریم» بودن است و این لفظ در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در مواردی این لفظ کریم با عنوان «رزق کریم» آمده است و نشان دهنده این است که برای هر موجودی در عالم رزق معلومی مشخص و معین است، اما برای مومنین و انسان های با ایمان درجات مضاعفی نزد خداوند وجود دارد و رزق کریم و با برکتی نیز از سوی خداوند به آنها اعطا خواهد شد، این رزق کریم گاهی در آخرت و گاهی نیز در دنیا می باشد.
حجت الاسلام بنیادی یادآور شد: رزق کریم در دنیا باعث گنجایش معاش در زندگی می شود؛ کسانیکه از راه حرام به دنبال جمع آوری اموال باشند از رزق کریم الهی محروم و اموالشان بی برکت خواهد شد.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: سخن گفتن بر موازین اخلاق و شرع مقدس و بر اساس آموزه های اسلامی از اساسی ترین سفارشات دین اسلام خطاب به پیروانش می باشد. نوع سخن نشان دهنده باطن نورانی و باطن ظلمانی افراد است، بنابراین قرآن کریم از سخن گفتن به «قول کریم» تعبیر می کند و گفتار کریمانه و قول کریم نیز از مواردی است که در آیات قرآن ذکر شده است.

وی افزود: سخن گفتن فرزندان با والدین باید بر اساس «قول کریم» باشد؛ بر اساس روایات نگاه فرزندان به صورت والدین باعث محو گناهان می شود اما اگر این نگاه نمودن به صورت کریمانه باشد ثوابش بیشتر است.
استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: رفتار دینی و گفتار کریمانه انسان ها با همدیگر جامعه را مدینه فاضله می کند و یکی از مهم ترین عوامل عمومی طلاق نشأت گرفته از عدم درست صحبت کردن زوجین با همدیگر و خروج از مرز شرع مقدس به هنگام سخن گفتن است.
حجت الاسلام بنیادی تاکید کرد: «رب کریم» نیز از دیگر مواردی است که در قرآن کریم آمده است و از خداوند به عنوان رب کریم یاد می کند. قرآن از انسان عبودیت محض می خواهد و تذکر می دهد باید رابطه ربوبی و عبودی مشخص و اصلاح شود که بالاترین مقام برای انسان همین مقام عبودیت است. انسان باید در مقابل رب کریم متواضعانه بندگی نماید و از تکبر به دور باشد که رضایت خداوند از انسان همان فوز عظیم است و بدترین بی مروتی انسان، ناسپاسی به درگاه الهی در برابر رحمت، نعمت و ولایت الهی است.
وی یادآور شد: خود قرآن نیز با لفظ کریم آمده است که نشان دهنده این است که هر کس به سمت قرآن برود دست خالی برنمی گردد. قرآن شناخت انسان را بالا می برد، معرفتش را نسبت به هستی دچار تحول می کند و انسان را به سمت سعادت هدایت می کند.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: کریم بودن یعنی بزرگواری و کرامت که انسان باید همواره در زندگی خود آن را رعایت نماید و امام حسن علیه السلام در میان انوار مقدسه معصومین متصف به این صفت الهی بودند.
حجت الاسلام بنیادی تاکید کرد: امام حسن علیه السلام مقابل پروردگار کریم بودند و عبادت خاشعانه و خاضعانه داشتند، نسبت به خودشان کریم بودند و در همه حال محاسبه نفس و مراقبت داشتند و در مقابل دیگرانسان ها حتی دشمنان هم کریم بودند.
وی در پایان گفت: گاهی مواقع صبر نمودن از جنگ کردن به شجاعت بیشتری نیاز دارد و امام حسن علیه السلام با تمام شجاعت با دیگران کریمانه برخورد می کردند و دشمنان را از جهالت نجات می دادند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha