جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اسماعیل راهنورد/مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی

حوزه/مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی گفت: در سازماندهی کتابخانه حضرت آیت الله بروجردی، نسخه های خطی و چاپی و پایان نامه ها فهرست نویسی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اسماعیل راهنورد در بیست و هشتمین نشست اعضای شورای تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع کتاب و کتابخانه که در کتابخانه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی و با حضور مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، درباره تاریخچه کتابخانه بیان کرد: این مجموعه در سال ۱۳۳۸ به امر مرحوم آیت الله بروجردی در کنار مسجد اعظم تاسیس می شود و در سال ۴۰ به بهره برداری می رسد و در سال ۸۸ در طرح توسعه حرم مطهر این کتاب خانه بازسازی می شود.

مدیر کتاب خانه آیت الله بروجردی افزود:ساختمان کتاب خانه قبلی با ۴۰۰ متر مربع و با دو سالن مطالعه و یک مخزن فعال بود و در ساختمان جدید این ظرفیت ده برابر شده است و کتاب خانه ۴ هزار متر در ۴ طبقه می باشد.

وی اظهار کرد:طبقه زیرزمین مخزن کتاب خانه های خطی و چاپی است و در دو مخزن مجزا دارای سیستم اطفا و اعلام حریق هستیم، عمچنین سالن همکف در اختیار بانوان است و به مخزن دسترسی دارد.

راهنورد بیان کرد:بخش زیادی از فضا به تاسیسات اختصاص دارد و فضای آموزشی در مجموعه داریم، با توجه به اینکه دروس آقایان مراجع در مساجد برگزار می شود اکثر فضلا بعد از درس از فضای کتاب خانه استفاده می کنند لذا اکثریت افراد، اساتید و طلاب هستند که سطح حوزه را به اتمام رساندند.

وی افزود: یک سری نیز پایان نامه می نویسند که در سطح ۳ و ۴ حوزه هستند از طرفی ۱۰ درصد برای دانشجویان و فرزندان اساتید و هیات علمی دانشگاهها در نظر گرفته شده است.

مدیر کتاب خانه آیت الله بروجردی عنوان کرد:کلیه افراد و اعضای فعال ۴ هزار و ۹۲۰ نفر هستند که شامل ۲ هزار و ۱۱۰ نفر آقا و ۲ هزار و ۸۱۰ نفر خانم ها هستند.

وی گفت: در نرم افزار جدید کتابخانه، اعضا ثبت شده اند و روزانه ۷۰۰ آقا و ۳۰۰ خانم از کتاب خانه استفاده می کنند و مجموعه ۷ صبح تا ۹ شب در دو شیفت کاری فعال است.

راهنورد تصریح کرد:در این کتاب خانه بانک اطلاعات جامعی داریم و در بخش بانوان ۲۰ سیستم و آقایان ۳۰ سیستم وجود دارد.

وی بیان کرد:علاقه مندان می توانند از طریق شبکه به کتاب خانه دیجیتال و نرم افزارهای اسلامی دست پیدا کنند.

مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی عنوان کرد:عمده مجموعه سازی کتابخانه از وقف و اهداء بوده و مرحوم بروجردی ۳ هزار جلد و مرحوم مقدس اصفهانی ۲ هزار جلد و فرید اراکی ۲ هزار جلد کتاب اهداء کرده است.

وی خاطرنشان کرد:با تلاش آیت الله العظمی صافی مجموعه بزرگی از کتاب ها جمع آوری شد همچنین مرحوم حاج محمد رمضانی مدیر انتشارات کلاله خاور، که فردی کتاب شناس بود مجموعه خود در ۴۰ هزار جلد که در آن بیش از ۲۵۰۰ جلد خطی بوده را اهداء می کند که بخش نشریات به کتاب خانه دانشگاه تهران منتقل می شود.

راهنورد افزود:منابع ارزشمندی در این کتاب خانه وجود دارد که نایاب است و در سازماندهی کتابخانه مرحوم آیت الله بروجردی، نسخه های خطی و چاپی و پایان نامه ها فهرست نویسی می شود.

وی بیان کرد:تاکنون کتابخانه های چاپ سنگی فهرست نویسی شده و بخشی از سازماندهی در حال اجراست از طرفی نسخه های خطی صحافی و به روز رسانی می شود.

مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی عنوان کرد: ۲۲۰ هزار نسخه کتاب داریم که عمده منابع دیجیتال است و از طریق وبسایت قابل دسترسی است، پایگاه کتاب شناسی مرحوم بروجردی ۶۲۰ جلد نسخه های گرانقدری دارد و ۱۵۰ کتاب از شخصیت های بزرگ به این مجموعه اهدا شده است.

وی گفت:کل تالیفات ۱۳۷ و آثا مرحوم تقریرات به صورت دیجیتال ۷۰ عنوان و کتاب های مستقل در مورد ایشان ۳۳ عنوان و پایان نامه در مورد ایشان ۲۱ مورد و مقالات ۱۶۴۰ مورد و ۳ هزار اسناد در حال ساماندهی است همچنین ۴۰۰ عکس و ۵۳۰ عنوان فیلم مستندو صوت از مرحوم بروجردی بر جای مانده است.

راهنورد اظهار کرد:پرتال کتابخانه به ۴ زبان انگلیسی و فرانسه و زبان عربی و فارسی فعال است و دسترسی به پایگاه علمی وجود دارد و در مجموعه تمامی سیستم ها به شبکه مدیریت متصل است و می توان به پایگاه مرکزی وصل شد و کتاب ها را رایگان دانلود کرد.

وی بیان کرد:در این مجموعه نشست های علمی و نمایشگاههای مختلف برگزار می شود و ظرفیت های مهمی وجود دارد هر چند در فناوری اطلاعات نیاز به کمک داریم و امیدواریم بتوانیم در این بخش به رشد و پیشرفت دست یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha