سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تقریرات

حوزه/ تقریرات درس خارج فقه آیت الله اعرافی که از تحصیلی ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۳ با محوریت مباحث مکاسب محرمه تدریس شده است، در چندین مجلد به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب «مکاسب» اثر خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری، در طول سالیان متمادی، مورد شرح و حاشیه‌نگاری فقهای شیعه قرار گرفته و این کتاب که به حق نماینده اوج اتقان و نضج‌یافتگی فقاهت در مکتب تشیع است، محور بحث‌های خارج فقه حوزه علمیه بوده است.

مجموعه حاضر، تقریر درس‌های خارج فقه آیت الله علیرضا اعرافی است که طی هشت سال تحصیلی (از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۳) در حوزه علمیه قم ارائه شده و علاوه بر انعکاس ابداعات و نوآوری‌های استاد اعرافی در خلال مباحث «مکاسب محرمه» در نظم و تبویب نوع چهارم از انواع مکاسب محرمه (التکسب بالافعال المحرم) ساختاری بدیع را پیشنهاد و عرضه نموده است.

تاکنون ۱۴ مجلد از تقریرات درس‌های خارج فقه آیت الله اعرافی توسط مؤسسه اشراق و عرفان به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شده است که برخی مجلدات آن عبارتنداز: (جلد اول، اعیان نجس،۵۳۶ صفحه، قیمت: ۲۲۰۰۰ هزار تومان)، (جلد دوم، اعیان نجس، ۴۳۶ صفحه، قیمت: ۱۸۰۰۰ هزار تومان)، (جلد سوم، داد و ستد با کالاهای دارای منفعت حرام، ۵۲۴ صفحه، قیمت: ۲۲۰۰۰ هزار تومان)، (جلد پنجم، محرمات علوم، ۴۶۴ صفحه، قیمت: ۱۹۰۰۰ هزار تومان)، (جلد ششم، محرمات هنر، ۷۱۲ صفحه، قیمت: ۲۸۰۰۰ هزار تومان)، (جلد هشتم، محرّمات ورزش و بازی، ۵۳۲ صفحه، قیمت: ۳۲۰۰۰ هزار تومان)، (جلد نهم محرّمات روابط میان‌فردی، ۵۲۷ صفحه، قیمت: ۲۲۰۰۰ هزار تومان)، (جلد دوازدهم، محرّمات روابط میان‌فردی،۳۷۱ صفحه، قیمت: ۱۶۰۰۰ هزار تومان)، (جلد سیزدهم، محرّمات سیاست، ۷۰۴ صفحه، قیمت: ۴۰۰۰۰ هزار تومان) و… .

جلد چهاردهم از کتاب مکاسب محرمه در دو بخش با عنوان «محرمات تجارت و محرمات اداری» تقریر شده است. بخش اول شامل سه فصل تطفیف، غش و نجش و بخش دوم شامل دو فصل رشوه و اختلاس است. این اثر در ۵۳۲ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰۰ هزار تومان به‌تازگی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.

لازم به ذکر است، مؤسسه اشراق و عرفان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ با نظارت و اشراف علمی آیت الله علیرضا اعرافی آغاز کرده است، در عین تأکید بر اصالت‌های حوزوی، سعی در پاسخگویی به نیازهای معرفتی انسان معاصر دارد؛ ازاین‌رو مأموریت خود را «پژوهش در زمینه فقه‌های نو و فلسفه‌های مضاف بر مبنای روش اجتهادی در راستای نظام سازی اسلامی»، «پرورش پژوهشگران صاحب‌نظر در عرصه‌های فوق» و «حرکت در راستای اسلامی سازی علوم انسانی» برگزیده است. به این منظور، تاکنون گروه‌های پژوهشی فقه تربیتی، فقه اخلاق، فقه عقیدتی، فقه هنر، فلسفه فقه و تفسیر تربیتی را ایجاد کرده، نیز گروه‌های پژوهشی فلسفه تربیتی، فقه روابط میان فردی و فقه مدیریت را در دست اقدام و راه‌اندازی دارد. همچنین انتشارات اشراق و عرفان فعالیت خود را از سال ۸۸ در زمینه چاپ و نشر پژوهش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران موسسه اشراق و عرفان آغاز کرده است. این انتشارات در سال ۸۹ با چاپ نخستین کتاب خود با نامه وحدت حوزه و دانشگاه پای در این عرصه نهاد. پژوهش‌های پژوهشگران موسسه اشراق و عرفان پس از نظارت و تائید استاد اعرافی آماده چاپ می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه مجلدات «مکاسب محرمه» با شماره تلفن ۳۷۷۴۸۵۴۱-۰۲۵ تماس حاصل کنند.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha