جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله خائفی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خداوند متعال فرمود: انسان را در احسن تقویم خلق کردیم. نفرمود لقد خلقنا الحمار فی احسن تقویم و یا نفرمود لقد خلقنا البقر و الشجر فی أحسن تقویم. بلکه فرمود انسان را در أحسن تقویم خلق کردیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله عبدالله خائفی، عضو  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز چهارشنبه مورخ 17 مهرماه 1398 در پایان درس خارج فقه خود، نکاتی اخلاقی را بیان کرد که جهت استفاده عموم منتشر می شود.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی ابنه السید القائد الامام خامنه ای

قال الله تعالی فی کتابه: «لَقَد خَلَقنَا الإنسَانَ فِی أحسَنِ تَقوِیمٍ»(1)

خداوند متعال فرمود: انسان را در احسن تقویم خلق کردیم. نفرمود لقد خلقنا الحمار فی احسن تقویم و یا نفرمود لقد خلقنا البقر و الشجر فی أحسن تقویم. بلکه فرمود انسان را در أحسن تقویم خلق کردیم.

می دانی ای انسان، در چه نقطه ای از نقطه انسانیت قرار داری؟! می دانی أحسن تقویم یعنی چه؟

أحسن تقویم یعنی آن عقل نظری؛ یعنی آن عقل عملی؛ یعنی آن عقل مستفاد.

می دانی این عقل نظری، عقل عملی و مستفاد به تو اعطاء شده است؟!

می دانی درباره تو «وَ لَقَد کَرَّمنَا بَنِی آدَمَ»(2) خوانده شد؟!

می دانی کرامت الله تعالی، لقب تو قرار گرفته؟!

می دانی فطرت تو، فطرت الاسلام است؟ «فِطرَةَ اللّهِ التی فَطَر الناسَ علیها»(3)

می دانی آغشته به روحِ الله هستی؟ «و نَفَختُ فِیه مِن رُوحِی»(4)

چه سرمایه عظیمی.

سرمایه ای مانند عقل نظری. سرمایه ای مانند عقل عملی. سرمایه ای مانند کرامت الله. سرمایه ای مانند فطرت الله و همچنین سرمایه ای مانند روح الله.

تو با این سرمایه ها حیات انسانی ات را ادامه می دهی؛ پس قدر اینچنین حیاتی را بدان. تو در دانشگاه کرامت الهی به سر می بری. تو از او درس کرامت را می آموزی.

می دانی به چه منظور؟

به منظور اینکه برسی به آنجایی که تعلیم نگرفته ای، بلکه به تو آموخته شود. «مَن عَمِلَ بِما عَلِم، أَورَثَه [وَرَّثه] اللهُ علمَ ما لم یعلم»(5)

اگر با دانشگاه کرامت، با عقل نظری دانش کرامت را آموختی؛ و اگر در این دانشگاه با اساتیدی برخورد کردی که درس کرامت به تو آموختند؛ برای آن است که عمل هم به دنبال داشته باشی.

«من عمل بما علم» با داشتن عقل نظری؛ با آموزش کرامت، عمل هم به دنبال آن باشد.

«اورثه الله علم ما لم یعلم» آنچه که در عالم وجود دارد و مخفی است برای تو؛ الله تعالی تو را وارث آن علوم مخفی قرار می دهد.

و صلی الله علی محمد و آل محمد

---------------------

پی نوشت:

(1 ). سوره تین، آیه 4

(2 ). سوره اسرا، آیه 70

(3 ). سوره روم، آیه 30

(4 ). سوره حجر، آیه 29

(5 ). الخرائج و الجرائح، ج3، ص1058. این روایت در توحید صدوق، اینگونه روایت شده است: «حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَصْبَهَانِیِّ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ النَّخَعِیِّ الْقَاضِی قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ‏ عَمِلَ‏ بِمَا عَلِمَ‏ کُفِیَ مَا لَمْ یَعْلَمْ.» التوحید، ص416.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha