جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود واعظی

حوزه/ محمود واعظی بیان کرد: در ایران نیز پیش بینی این حجم از استقبال از پیاده روی اربعین را نمی کردیم و در حال حاضر هر چه به اربعین نزدیک تر می شویم حجم جمعیت بیشتر هم می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در گفتگوی تلفنی با رادیو اربعین، با اشاره به بازدید خود از سه مرز غربی کشور، گفت: در این بازدیدها هم با مردم و هم با مسئولین صحبت شد و مشکلات را بررسی کردیم. خوشبختانه تمام مسئولیت هایی که مرتبط به ایران است، شرایط خیلی خوبی دارد و کارهای مناسبی صورت گرفته است. امسال نسبت به سال گذشته تعداد زائرینی که از مرز خارج شدند بیش از سه برابر افزایش یافته است.

وی افزود: در سال قبل در چنین روزی حدود ۵۵ هزار از مرز مهران خارج شدند در حالی که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۸۰ هزار نفر از مرز ایران به مقصد عراق خارج شده اند. در مرز شلمچه نیز سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر از کشور خارج شدند اما امروز بیش از ۱۱۰ هزار نفر از این مرز به کشور عراق رفتند.

رئیس دفتر رئیس جمهور از ضرورت آمادگی بالا برای کنترل و هدایت این حجم از جمعیت برای خروج از کشور گفت و اظهار داشت: خوشبختانه بسترهای لازم برای مدیریت این حجم از سفر برای حضور در پیاده روی اربعین فراهم شده است زیرا از ماه های قبل مسئولین استانی و ملی در کنار نهادهایی همچون نیروی انتظامی، شرایط را مهیا کردند.

واعظی از نقش مردم در مدیریت سفر اربعین گفت و بیان کرد: بخش مهمی از این مدیریت را باید به نام مردم در استان های مرزی نوشت زیرا این مردم عزیز با یک انگیزه بسیار مضاعفی خدمت رسانی می کنند و نسبت به خدمات رسانی به زائرین ابا عبدالله (ع) نیز افتخار می کنند.

وی به برخی مشکلات در مرزها اشاره و بیان کرد: برخی از مردم که قبلا به زیارت رفته بودند و در حال بازگشت از عراق به میهن بودند، با مشکل حمل و نقل روبرو هستند زیرا طرف عراقی امکاناتی برای این جمعیت به ویژه در حوزه حمل و نقل ندارد. همچنین کسانی که از مرز چذابه و شلمچه عبور کرده بودند نیز ساعت ها در خاک عراق منتظر اتوبوس، مینی بوس یا اتومبیل بودند تا خودشان را به شهرهای زیارتی برسانند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: در ایران نیز پیش بینی این حجم از استقبال از پیاده روی اربعین را نمی کردیم و در حال حاضر هر چه به اربعین نزدیک تر می شویم حجم جمعیت بیشتر هم می شود. فقط نزدیک به سه میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده بودند و در ۷۲ ساعت گذشته، تعداد کسانی که در این سایت ثبت نام کردند نیز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: کسانی که تازه تصمیم گرفتند به سفر اربعین بروند، باید بدانند آنچه مربوط به طرف ایرانی است، به خوبی خدمت رسانی صورت می گیرد اما ما نمی توانیم به دولت عراق دستور بدهیم که نسبت به خدمات رسانی به ایرانیان اهتمام بیشتری داشته باشد زیرا این کشور ظرفیت این اندازه جمعیت را ندارد.

واعظی درباره برنامه های ایران برای برطرف کردن مشکلات گفت: قصد داریم از دولت عراق اجازه بگیریم تا ۱۵۰ اتوبوس یا مینی بوس از مرز چذابه عبور کند و در عراق به زائران ایرانی خدمت رسانی کند و از صبح تا الان وزارت خارجه و وزارت کشور در تلاش بودند این مهم را انجام دهند اما هنوز طرف عراق این اجازه را نداده است زیرا آن ها نیز اصول و قوانینی دارند و نمی توانیم آن ها را نسبت به انجام این کارها مجبور کنیم اما با این وجود تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات زائران انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 0
    این همش از بی تدبیری است چون با توجه به افزایش دوبرابری زائران در ماه محرم خیلی راحت می شد حدس زد که زائران اربعین هم خیلی بیشتر از سال گذشته خواهد بود.اما از ... بی تدبیر بیش از این انتظاری نیست.