سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 867661
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
آنچه باید در پیاده روی اربعین بدانیم

حوزه/ با توجه به روزهای گرم عراق، زائران سید الشهدا(ع) در هنگام گرمای شدید هوا، باید از استنشاق، بوییدن، خوردن و روغن مالی آنچه دارای طبیعت سرد همچون بنفشه، روغن کدو، روغن کنجد و روغن زیتون یا عرق کاسنی است، استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، هر ساله جمع زیادی از امت انقلابی ایران اسلامی در پیاده روی گسترده، عظیم و بین المللی اربعین حسینی حضور پیدا می کنند تا اتحاد و انسجام خود را یکپارچه در برابر دشمنان به نمایش بگذارند که در این راستا طلاب حوزه علمیه خراسان نیز چه در قالب فعالیت های تبلیغی و چه در قالب زیارت بارگاه سید الشهدا(ع)، عازم سفر شده و در ترسیم این جریان باشکوه نقش دارند.

به همین منظور، از آنجا که زائران سید الشهدا(ع) در این پیاده‌روی، قصد عزیمت به کشور عراق را دارند، شایسته است تا علاوه بر تدابیر سفر، اقلیم خاص و ویژه ای را که در آن قرار می‌گیرند نیز در نظر بگیرند و بر این اساس شرائط پزشکی خاص را رعایت کنند. بدین سبب، خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد در راستای ارائه راهنمایی های اصولی به مبلغان و زائران معزز این جریان باشکوه بر اساس دغدغه مدیر حوزه علمیه خراسان در راستای فعالیت های تحولی، گفتگویی را با دکتر علی غلامپور، دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد به همت هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه ترتیب داده است که در ادامه به سمع و نظرتان می رسد.

دکتر علی غلامپور، دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد، با بیان این که زائران سید الشهدا(ع) باید هنگام توقف و استراحت کوتاه در طول مسیر، پای را از کفش خارج کنند تا با برطرف شدن فشار کفش، فشار خون رسانی بر ماهیچه ها تغییر یابد، عنوان کرد: زمان استراحت کوتاه هنگامی است که زائر تشخیص دهد با ادامه دادن راهپیمایی توان اصلی راه رفتن را از دست خواهد داد.

دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد با بیان این که باید زائران هنگام استراحت کوتاه بر روی زمین خوابیده و از ایستادن پرهیز کنند، تصریح کرد: با این کار فشاری که بر قلب به منظور پمپاژ خون وارد می شود، کاهش پیدا می کند؛ بنابراین هنگام استراحت باید حالتی ایجاد شود که خستگی از همه اندام ها زدوده شده و سریع ترین تدبیر در زمینه رفع خستگی نیز انجام ماساژ هدفمند اعضا است.

وی با بیان این که انجام حرکات کششی برای آماده شدن عضلات برای آغاز پیاده روی و نیز رفع خستگی بسیار موثر است، بیان کرد: ترجیحا زائران در هنگام استراحت کوتاه یا پس از پایان پیاده روی روز، در دقایق نخست یا ساعت نخست توقف، پاها را در آب گرم قرار دهند و بدانند که اعتدال در چگونگی رفتار اندام های بدن هنگام پیاده روی از خستگی زاید جلوگیری می کند.

دکتر غلامپور با بیان این که اگر هنگام پیاده روی میانه بدن با پارچه ای پهن و طولانی همانند کمربندی پهن بسته شود، از جنبش زیاد این بخش از اندام ها جلوگیری شده، مانع خستگی زائد آنان می شود و در پیمودن راه آنان را تواناتر می کند، گفت: همچنین مقدار مصرف نوشیدنی زائران باید متناسب با رفع تشنگی و تعریق باشد چراکه مصرف زیاد نوشیدنی مایه سنگینی معده، اعضا و تعریق بیش تر بدن خواهد شد.

دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد با بیان این که باید زائران از بهداشت ابزار نوشیدن و خوردن اطمینان حاصل کنند، چراکه اگر وسایل آلوده بوده و بدن نیز ضعف داشته باشد، این قطعا موجب انتقال بیماری های مسری خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر زائران تشخیص می دهند که در راه نیازمند خوراکی های انرژی زا هستند در اینصورت می توانند مقداری چهار مغز را به اجزایی برابر ساییده و آن را با آب و یا نشاسته در قالب حلوایی آماده کنند؛ سپس آن را با عسل شیرین مخلوط و قوام سفت دهند؛ سپس پاره ای از آن را در کام نهاده و به آرامی فرو ببرند.

وی با بیان این که در پایان پیاده روی روز یا سفر، استحمام به آب نیم گرم یا مایل به سرد در رفع خستگی و بازگرداندن توان آنان کمک شایانی می کند، عنوان کرد: با توجه به روزهای گرم عراق، زائران سید الشهدا(ع) در هنگام گرمای شدید هوا، باید از استنشاق، بوییدن، خوردن و روغن مالی آنچه دارای طبیعت سرد همچون بنفشه، روغن کدو، روغن کنجد و روغن زیتون یا عرق کاسنی است، استفاده کنند.

دکتر غلامپور ادامه داد: همچنین در گرمای شدید هوا خیار، خرفه، کاهو، نوشیدنی های ترش مانند دوغ که در آن پیاز خیسانده شده باشد، لیموی ترش، تمر هندی، لیمو عمانی و همچنین آب پرتقال که شکر کمی در آن باشد سبب کاهش قطعی گرما و شادروانی زائران خواهد شد.

دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد با بیان این که فعالیت مداوم در هوایی غیر معتدل سبب بروز تشنگی پی در پی و شدید می شود، یادآور شد: اگر با وجود تامین آب مورد نیاز بدن همچنان تشنگی عارض شد، گرداندن آب در محیط کام و در صورت آزار شدید تشنگی، نگهداشت اندکی تخم کاهو، ریشه شیرین بیار و تخم خیار یا آلو بخارا آزار تشنگی طاقت فرسای زائران را کم خواهد کرد.

وی با بیان این که بستن ماهیچه های پا از بالای پاشنه تا زیر زانو به وسیله لفاف یا باندکشی می تواند عضلات شما را در پیمودن راه تواناتر و مقدار زیادی از فشار خستگی تان را نیز خنثی کند، تصریح کرد: از لوازمی که واجب است مسافران همراه خودشان داشته باشند، شکیبایی، گذشت و خوش رویی است که در صورت فقدان آن ها قطعا شخص دچار مشکلات و عوارض خواهد شد.

دکتر غلامپور با بیان این که زیرپیراهنی باید از جنس پنبه و ترجیحا نو و یا نازک نبوده و در پایان حرکت روزانه نیز شستشو داده شود، عنوان کرد: عرق جمع شده در زیر پیراهنی عاملی برای خشونت پارچه، اصطکاک، عرق سوز شدن و آزار سطح پوست خواهد بود.

دبیر علمی انجمن طب سنتی ایران شعبه مشهد با اشاره به ضرورت خواب کافی زوار سید الشهدا(ع) بیان کرد: خواب کافی برای مسافر پیاده ضرورت دارد و قطعا خواب طولانی عامل اصلی تجدید قوای روانی و جسمی برای زائران خواهد بود. همچنین شایسته است زائران هنگام خواب سر و گردن خویش را با پارچه نخی نازکی نیز بپوشانند و پیش از خواب در صورت امکان با آب مایل به سرد استحمام کنند.

وی با بیان این که رسیدن گرمای شدید، سرمای شدید و یا هوای تند به سر سبب دچار شدن سریع شخص به گرمازدگی و یا سرمازدگی خواهد بود که توان روان و کالبد را به شدت می کاهد، اظهار کرد: استفاده از سرپوش مناسب که شدت گرما، سرما و یا هوای تند را بشکند، عامل مهم و کلیدی در جلوگیری از آسیب های به زائران خواهد بود همانطور که در زمان گذشته نیز لایه ای از سفیده تخم مرغ یا لعاب نان خیس شده بر مواضع آشکار پوست می کشیدند که امروزه استفاده از کرم های مرطوب کننده می تواند در این امر کمک شایانی کند.

دکتر غلامپور در پایان گفت: پس از بازگشت از سفر، بدن زائران حاضر در این پیاده روی، هنوز فشارهایی را که پذیرفته در خود نگه داشته است و پیرو آن نیز حالاتی مانند شب بیداری و یا سنگینی سر و بدن بروز می کند که همه این آثار طبیعی بوده و گرمابه، مالش، روغن مالی و تغذیه به غذاهای سبک به همراه تکرار توصیه های گذشته می تواند این حالات و شرائط را سریع تر و با سهولت بیش تر مرتفع می کند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha