شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بانکداری اسلامی

حوزه/ امام جمعه شهرستان مریوان گفت: «بانکداری بدون ربا» یکی دیگر از ویژگی های بانکداری اسلامی است که مدیران بانکی ملزم به رعایت بی چون و چرای آن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ماموستا مصطفی شیرزادی صبح امروز در نشستی با جمعی از مدیران و کارکنان بانکی شهرستان مریوان اظهار داشت: شفاف ترین قوانین اقتصادی را می توان در اسلام پیدا کرد. اقتصاد در اسلام ار ارکان اصلی است و برای هر مسئله و موضوع اقتصادی راهکاری بیان کرده است که بعد از گذشته 1400 سال هنوز این راهکارها کاربرد عملی دارند.

امام جمعه شهرستان مریوان با اشاره به اینکه اقتصاد و بانکداری در کشور باید بر طبق بانکداری اسلامی انجام شود، گفت: با وجود اینکه از بانکداری اسلامی دم می زنیم به عینه شاهدیم که برخی بانک ها و موسسات مالی این قوانین را به هیچ وجه رعایت نمی کنند و بانکداری اسلامی را به بانکداری ربا تبدیل کرده اند.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه بانکداری ربا، سیستم اقتصادی کشور را متلاشی می کند، گفت: اگر بتوانیم حتی بخش کوچکی از اصول بانکداری اسلامی را در سیستم بانکی کشور عملی کنیم، بی شک شاهد سلامت نظام بانکی خواهیم بود.

ماموستا شیرزادی در ادامه با اشاره به اینکه به هیچ وجه برخی بانک ها در مسیر بانکداری اسلامی حرکت نمی کنند، اظهار داشت: زمانی که می گوییم بانکداری اسلامی، یعنی قوانین و اصول دینی و اسلامی در سیستم پولی و مالی باید بر اساس قوانین اسلامی باشد، ولی به عینه در این سالها شاهد بودیم که برخی از افراد با استفاده از رانت ضربه های بدی به سیستم بانکی کشور زده اند.

امام جمعه شهرستان مریوان با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی ویژگی هایی دارد، گفت: اولین و مهمترین ویژگی بانکداری اسلامی باید بانکداری بدون ربا باشد و تمامی قراردادها براساس عقود اسلامی انجام بگیرد.

این عالم اهل سنت ادامه داد: «بانکداری بدون ربا» یکی دیگر از ویژگی های بانکداری اسلامی است که مدیران بانکی ملزم به رعایت بی چون و چرای آن هستند.

ماموستا شیرزادی با اشاره به اینکه «توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در جامعه» از دیگر ویژگی های بانکداری اسلامی است، گفت: متاسفانه سیستم بانکی ایران به قدری از کنترل خارج شده است که به عینه می بینم که برخی افراد در جامعه بدون رابطه نمی توانند دو سه میلیون وام دریافت کنند ولی در مقابل افرادی هستند که با کمترین زمان و کمترین ضمانت، وام های میلیاردی دریافت می کنند و حتی اقساط آن را هم پس نمی دهند.

امام جمعه شهرستان مریوان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: « تعیین عادلانه نرخ های سود» یکی دیگر از ویژگی های اصلی بانکداری اسلامی است که این مهم هم در سیستم بانکی کشور به فراموشی سپرده شده است تا جایی که بانک ها و موسسات مالی برای جذب سرمایه بیشتر رقابت پرداخت سود بیشتر به مشتری را به راه انداخته اند!!

این عالم اهل سنت ادامه داد: امروز یکی از خواسته های مردم شفاف سازی معاملات بانکی در کشور است که این خواسته ای بحق و طبیعی است که مسئولان بانکی باید آن را انجام دهند.

امام جمعه شهرستان مریوان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: همچنین در بحث عقود بانکی باید نظارت شرعی و دینی وجود داشته باشد تا خدایی ناکرده در این بین حق و حقوق مشتریان از بین نرود و یا اینکه سیستم ربا در حین عملیات بانکی دیده نشود.

ماموستا شیرزادی گفت: یکی دیگر از ویژگی های بانکداری اسلامی؛ «رعایت اخلاق اسلامی» بانکداران و مدیران بانکی در مقابل ارباب رجوع است، ولی در برخی از بانک ها مدیران و کارکنان بانکی مشتریان را به چشم بدهکار و... می بینند که این نوع نگاه به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha