جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اهتزاز پرچم حرم امام حسین(ع) بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ امام حسین علیه السلام الگوی نمونه ای برای بشریت تا ابد شدند. به عنوان نمونه شهادت طلبی، شهامت طلبی و مبارزه با طاغوت و زیر بار ظلم نرفتن را باید از این امام بزرگوار آموخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست اخلاقی - تربیتی با موضوع «مهارت های زندگی» با سخنرانی «خانم مرضیه حسینی»، مشاور و مبلغ حوزه، با حضور کادر و طلاب در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان برگزار شد.

خانم حسینی ارتقاء بهداشت روانی، پیشگیری اولیه، توانمند کردن افراد، تحقق توانایی بالقوه و انطباق با تغییرات زندگی را از عوامل نیاز به فراگیری مهارت های زندگی برشمرد و کسب این مهارت ها را برای همه ی افراد در تمان سنین لازم دانست.

وی افزود: نداشتن هر یک از مهارت های ذکر شده، موجب تصمیم گیری  نادرست و به تبع آن تغییر  در مسیر زندگی افراد می شود.

مشاور حوزه علمیه خواهران اصفهان، ۱۰ مهارت را برای زندگی لازم دانست و با اشاره به اولین مهارت که خودآگاهی است گفت: خودآگاهی پایه و زیر  بنای  یادگیری تمام مهارت ها و همچنین داشتن یک زندگی باکیفیت می باشد و شامل آگاهی از نقاط ضعف و قوت، تصویر خود واقع بینانه، آگاهی از حقوق و مسئولیت ها، توضیح ارزش ها می شود.

وی دومین مهارت را همدلی عنوان نمود و اذعان داشت: انسان به خاطر این که موجودی اجتماعی ست نیاز به تعامل با دیگران دارد از طرفی این تعاملات دارای آسیب هایی است که برای رفع آن، باید این مهارت کسب شود.

مبلغ حوزه، اظهار داشت: اثرات همدلی در  مواردی مانند علاقه داشتن به دیگران، تحمل افراد مختلف، رفتار بین فردی بدون پرخاشگری، دوست یابی و احترام قائل شدن برای دیگران بروز پیدا می کند.

حسینی، سومین مهارت را مهارت های ارتباطی دانست و تصریح نمود: داشتن مهارت ارتباطی به استحکام هر چه بیشتر روابط کمک کرده و بهترین عملکرد را به دنبال دارد، این مهارت شامل ارتباط کلامی  و غیر کلامی، ابراز وجود، مذاکره، امتناع، غلبه بر خجالت، گوش دادن می شود.

مشاور حوزه علمیه خواهران اصفهان، چهارمین مهارت را مهارت های بین فردی دانست و آن را شامل مواردی مانند همکاری و مشارکت، اعتماد به گروه و تشخیص مرز های بین فردی مناسب برشمرد.

وی، پنجمین مهارت را مهارت حل مسئله خواند و گفت: با داشتن این مهارت، مشکلات تبدیل به فرصت می شود و فشار روانی ناشی از مشکل کاهش می یابد.

مشاور حوزه علمیه خواهران اصفهان، مهارت تصمیم گیری را ششمین مهارت زندگی برشمرد و افزود: اگر بتوانیم تحلیلی دقیق از موقعیت داشته باشیم و همچنین از ویژگی های خود به خوبی آگاهی داشته باشیم می توانیم تصمیم های مناسبی در طول زندگی خود بگیریم.

وی تصمیم گیری فعالانه بر مبنای آگاهی از حقایق، تصمیم گیری بر مبنای ازیابی دقیق موقعیت ها، مهارت حل تعارض، تشخیص راه حل های مشترک را از موارد مهارت تصمیم گیری شمرد.

مشاور حوزه علمیه خواهران اصفهان با استناد به آیه ۱۳۴ آل عمران« ... و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین» هفتمین مهارت را ، مهارت مقابله با هیجانات منفی برشمرد و بیان کرد: این مهارت شامل شناخت هیجانات خود و دیگران، مقابله صحیح با هیجانات و مقابله با موقعیت های غیر قابل تغییر می شود.

مبلغ حوزه در ادامه، با استناد به آیه ۲۸ سوره رعد "... الا بذکر الله تطمئن القلوب" تکنیک هشتم را تکنیک کنترل استرس دانست و گفت: با فراگیری این مهارت، زندگی به آرامش بیشتر خواهد رسید و کیفیت مطلوب خواهد داشت.

وی مهارت تفکر نقادانه را نهمین مهارت برشمرد و بیان کرد: با کمک این مهارت می توان اطلاعات درست را تشخیص داده و بهترین راه ممکن را برای زندگی بهتر انتخاب کرد. این مهارت به ادراکی که از تأثیرات اجتماعی، فرهنگی بر نگرش و رفتار ما اثر می می گذارد، کمک می کند و همچنین موجب آگاهی از نادرستی برخی از منابع اطلاعاتی می گردد.

حسینی، دهمین مهارت را مهارت تفکر خلاق خواند و عنوان داشت: تفکر خلاق به نگاه ما به مسائل جهت می دهد خیلی مواقع مشکلات با داشتن کمی خلاقیت حل می شوند. و همچنین این مهارت در انواع زمینه ها مانند محیط خانوادگی، تربیت فرزند، محل کار و ... به انسان کمک می کند و بخش مهمی از پیشرفت های مورد نیاز انسان در تمامی زمینه ها با تفکر خلاق مرتبط است که با تجهیز شدن به این مهارت علم بشر پیشرفت می کند.

وی در پایان، اضافه کرد: امام حسین علیه السلام  در حادثه ی کربلا همه ی این مهارت ها را به نحو احسن به منصه ی ظهور رساندند و الگوی نمونه ای برای بشریت تا ابد شدند. به عنوان نمونه شهادت طلبی، شهامت طلبی و مبارزه با طاغوت و زیر بار ظلم نرفتن را باید از این امام بزرگوار آموخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha