جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اربعین نمادی هویت بخش و الگو دهنده است، گفت: اربعین حسینی نمادی است که علاوه بر جنبه هویت بخشی، ظرفیت بالایی را برای ارائه الگوهای مهم رفتاری در خود تعبیه کرده است.

 به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسمی به مناسبت اربعین حسینی خاطرنشان کرد: اربعین حسینی نمادی بزرگ است که الگوهای رفتاری مهمی مانند "حرکت، پویایی، نشاط"، "پرهیز از خمودگی، توقف و درجازدگی" و "دوری از انفعال و انزوا"،  "بسط اخلاق و کرامت" و "تعمیق وحدت و همگرایی"  را به ما ارائه می دهد.

نقش نمادها

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل نشاط ، بقا و تحرک هر جامعه، نمادهای آن جامعه هستند گفت: بر اساس دانش اجتماعی، تقویت نمادها به ویژه نمادهایی که ابعاد فرهنگی نیرومندی بردوش می کشند موجب تداوم حیات آن جامعه است.

دو نوع نماد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی  وی با اشاره به اینکه نمادهای یک ملت، جمعیت و اتباع یک دین به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: یک دسته تنها نقش هویت بخش دارند و بازسازی هویت جامعه را در درگذر و امتداد زمان، تضمین و تامین کنند.

 وی نسبت به این دسته گفت: اگر این نمادها را از مردم، ملت و اتباع  یک دین بگیرند در مسیر بازسازی هویت خود، دچار اختلال می شوند.

وی افزود: دسته دیگر علاوه بر نقش هویت بخشی، الگودهنده نیز می باشند و این از آن جهت است که در این بخش از نمادها خود الگو، نماد شده است که نمونه آن را در اعمال حج و عمره همچون احرام و طواف و سعی صفا و مروه می بینیم.

اربعین نمادی هویت بخش و الگو دهنده

وی گفت: اربعین از آن دسته نمادهایی است که افزون بر نقش هویت بخشی، نقش الگو دهندگی نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که اربعین حسینی متضمن "نمادهایی از جنس الگوهای رفتاری" است، یادآورشد: نماد اربعین با فعال شدن خود، کارکردهای اجتماعی مهمی را خلق می کند. که در صدر این الگوها  حرکت کردن و جابجا شدن به سمت یک یا چند هدف معین است.

 وی افزود: حرکت کردن، یعنی پویایی داشتن و رفتن به سمت تحول و خلق مفاهیم اخلاقی و هویت بخشی، و این  بزرگترین الگویی است که ظرفیت های آن در اربعین حسینی تعبیه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اربعین برای ما حامل این پیام است که توقف و درجا زدن، حرکت نکردن، خمودگی،  تسلیم شرایط شدن، انفعال، انزوا و از راه خدا دست کشیدن، معنا ندارد و بر اساس قیام حسینی (ع)، باید حرکت کرد.

اربعین و امت

وی با اشاره به این که اربعین حسینی مزاحم یک مذهب و در پی ایجاد انحصار برای مذهب دیگر نیست، گفت: پیام اربعین استقلال، عزت، وحدت و هویت امت است

اربعین و اخلاق و کرامت

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تقدیر از مردم عراق برای استقبال باشکوه از زائران اربعین حسینی گفت: باز بودن درب منازل مردم عراق روی زائران حسینی، به نمایش گذاشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ایجاد و گسترش همگرایی بخشی از الگوهای اساسی برخاسته از ظرفیت اربعین حسینی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha