جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بانوان

حوزه/ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که «حوزه نیوز» این احکام را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* احکام استفاده از طلا و جواهر / استفاده زنان

- استفاده زنان از طلا و جواهرات

- استفاده از زیور آلات مقابل نامحرم

س۱۷۶. منظور از زینت چیست که خانم ها باید از نامحرم بپوشانند؟

ج. به زینت هایی گفته می شود که جزء بدن شخص به شمار نمی رود، (مانند انواع زیورهای طلا و جواهر)، و هم به آرایش هایی گفته می‌شود که به بدن شخص متصل بوده و گویی جزئی از اوست؛ (همانند سرمه و رنگ مو).

علاوه بر این، خود زیبایی های طبیعی بدن (اندام و زیبایی های بدن) نیز زینت به شمار می‌رود. و در کل هر چیزی که عرفاً زینت محسوب گردد بانوان باید آن‌ها را در برابر مرد نامحرم بپوشانند. البته صورت و دست‌ها تا مچ از اندام هایی هستند که اگر بدون زینت باشند از این حکم مستثنی می‌باشند.

س۱۷۷. اگر گوشواره از روسری بیرون باشد، در صورتی که هیچ قسمتی از گردن و گوش بیرون نباشد، در مقابل نامحرم اشکال دارد؟

ج. بنابر احتیاط واجب، جایز نیست.

س۱۷۸. آیا هر نوع انگشتری (طلا، عقیق، بدلیجات و ...)، ساعت و عینک طبّی زیبا برای زنان زینت محسوب می‌شود، که باید از نامحرم بپوشانند؟

ج. تشخیص این گونه امور به عهده عرف می‌باشد، و اگر عرفاً زینت محسوب شود، برای زنان لازم است از نگاه نامحرم بپوشانند.

س۱۷۹. آن مقدار از زیور آلات زنان که ظاهر است مثل حلقه نامزدی آیا واجب است از نامحرم پوشانده شود؟ چنانچه شوهر به این کار اصرار نماید، وظیفه چیست؟

ج. هر آنچه عرفاً زینت محسوب می‌شود، باید از نگاه نامحرم پوشانیده شود.

استفاده از طلای منقوش به اسماء متبرّکه

س۱۸۰. حکم استفاده خانم‌ها از طلایی که (انگشتر، گردنبند و ...) روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسم معصومین(علیهم السلام) نوشته شده، چیست؟

ج. در صورتی که طهارت (وضو یا غسل) نداشته باشند، باید از برخورد دست یا بدن با نوشته‌های قرآنی و اسماء متبرکه خودداری نمایند.

س۱۸۱. رفتن به دستشویی با طلایی که روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسم معصومین(علیهم السلام) نوشته شده، چیست؟

ج. اگر باعث هتک و بی‌حرمتی نشود، اشکال ندارد.

س۱۸۲. انداختن گردنبندی که روی آن آیه قرآن یا اسماء و اوصاف الهی و یا اسم معصومین(علیهم السلام) نوشته شده، به گردن بچه نابالغ یا دیوانه چه حکمی دارد؟

ج. جلوگیری بچه و دیوانه از مَس نمودن قرآن و اسماء متبرکه واجب نیست، ولی اگر مَس نمودن آنان بی احترامی باشد، باید از آنان جلوگیری کنند.

س۱۸۳. گردن بندی که روی آن اسماء متبرّکه به صورت برجسته حک شده، اگر روی آن چسب یا پلاستیک بچسبانیم، در صورتی که باز هم آن برجستگی مشخص باشد، آیا تماس دست یا بدن با آن نیاز به طهارت (وضو و غسل) دارد؟

ج. نیاز به طهارت دارد.

س۱۸۴. اگر انگشتری با نقش اسماء متبرکه در چاه فاضلاب بیفتد، وظیفه چیست؟

ج. بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد، واجب است؛ و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید از آن دستشویی استفاده نکنند تا یقین کنند آن نقش از بین رفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    سلام خسته نباشید اینکه در فتاوا گفته میشود آنچه که عرفا زینت محسوب می‌شود، به چه معناست؟