جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره قرآن وزارت بهداشت

حوزه/ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: امسال ۸۲هزار و ۵۹۲ نفر رشته در جشنواره قرآن و عترت شرکت کرده‌اند که نسبت به ۴سال گذشته رشد ۳۶۰درصدی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در همدان، سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در همدان، اظهار کرد: بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در سه بخش دانشجویی، هیئت علمی و کارکنان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: در مرحله نخست ۴۵۰نفر شرکت کردند و در مرحله دوم که در تاریخ ۷تا ۱۰آبان ماه برگزار می‌شود، قریب۶۰۰ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه این برگزاری جشنواره فضای دانشگاه علوم پزشکی همدان را بسیار معنوی خواهد، عنوان کرد: آیین اختتامیه نخست این دوره از مسابقات، که در واقع اختتامیه بخش‌های هنری و ادبی نیز خواهد بود، سه‌شنبه هفتم آبان‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.

لاری خاطرنشان کرد: تجلیل از برگزیدگان بخش‌های هنری و ادبی و میزبان دوره گذشته این جشنواره، که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود، نیز تقدیر خواهدشد و  تجلیل از سه نفر از کارشناسان قرآنی و مدیران فرهنگی سابق دانشگاه علوم پزشکی  و نیز تجلیل از «دکتر محمدرضا فراهانی»، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره خواهد بود.

وی افزود: این جشنواره با حضور وزیر بهداشت و درمان، مسئولین و استاندار همدان، مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان و مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌ها و همایش معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت همزمان در روز پنجشنبه در همدان برگزار خواهد شد.

جشنواره قرآن و عترت نسبت به ۴سال گذشته دارای رشد ۳۶۰درصدی است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه برندگان جشنواره وارد مسابقات ملی می‌شوند، گفت: خوشبختانه بر اساس تحلیل‌های اداره اوقاف، مسابقات کشوری قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جزء بزرگ‌ترین مسابقات قرآن کشور است که هر ساله یکی از دانشگاه‌ها میزبان برگزاری جشنواره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال بعد استان خراسان رضوی میزبان جشنواره بیست‌وپنجم خواهد بود، اذعان کرد: خوشبختانه مخاطبین این جشنواره هر سال افزایش دارد و امسال شاهد هستیم که در بخش دانشجویی ۲۸درصد، اساتید۱۴۲درصد و کارمندان ۲۳ درصد رشد داشتیم و در مجموع شاهد رشد ۲۹درصدی نسبت به سال گذشته هستیم.

لاری با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۱ نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، ابراز کرد: امسال ۸۲هزار و ۵۹۲ نفر رشته در جشنواره شرکت کرده‌اند که نسبت به ۴سال گذشته  رشد ۳۶۰درصدی داشتیم.

وی بیان کرد: جهت ارتقاء جذابیت جشنواره بخش تیمی برای نخستین بار به جشنواره اضافه شده که با استقبال بالای شرکت‌کنندگان روبه رو و باعث پویا شدن جشنواره شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش اعتیاد در بین دانشجویان، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بر روی فضای فرهنگی دانشگاه  وظیفه این معاونت است که قرآن بالاترین سرمایه فرهنگی است که کمک شایانی برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌کند.

آمار اسفناکی درباره اعتیاد دانشجویان پزشکی وجود ندارد

وی با تأکید بر اینکه بر اساس آمار وضعیت اسفناکی درباره آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد دانشجویان وجود ندارد،  اضافه کرد: پناه آوردن به قرآن مأمنی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، لذا باید در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود و با مخاطب ارتباط تنگاتنگ ایجاد شود و با شناخت عمیق نسل جوان وارد کار شد و  باید با کمک روش‌های به روز جشنواره قرآن و عترت برگزار شود.

لاری اظهار کرد: جشنواره بیست‌وچهارم در ۷بخش  آوایی، معارفی، هنری، ادبی، پژوهشی، فناوری و مسابقات تیمی و ۴۴ رشته برگزار خواهد شد که  مسابقات این دوره در سطوح حفظ کل، قرائت تحقیق و مسابقات تیمی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع داوران مسابقات مهر و آبان ماه ۳۵ نفر است که ۱۷ نفر مختص داوران مسابقات آبان ماه هستند که اساتید برجسته قرآنی را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۴هزار و ۶۹۸ اثر در بخش‌های مختلف به جشنواره ارسال شده، گفت: تعداد آثار در بخش پژوهشی ۲هزار و۴۰۰ اثر، فناوری ۶۸۷، هنری ۸هزار و۷۳۷، ادبی ۲هزارو ۸۷۴ است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های متعدد  از برنامه‌های جنبی جشنواره است که امسال ۱۱کارگاه در ایام برگزاری جشنواره قرآن و عترت برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به اجرای طرح تدبر در قرآن دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و افزود: این طرح  به کمک کانون قرآن و عترت دانشگاه که بسیار فعال است، اجرا شد و با استقبال بالایی روبه رو شد لذا مقرر شد این طرح در۱۵  دانشگاه‌ علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شود چراکه این طرح به خوبی با نسل جوان ارتباط برقرار می‌کند.

رشته‌های میان‌رشته‌ای سلامت معنوی ایجاد می‌شود

لاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای اذعان کرد: کمیته پژوهشی توسعه فعالیت‌های قرآنی در وزارتخانه بهداشت و درمان به پژوهش‌های تخصصی قرآنی سلامت معنویت می‌پردازد که مقاله‌های تخصصی در این زمینه نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: ارتباط با سایر کشورها که در این زمینه از ماجلوتر هستند از اقدامات این بخش است چراکه کشورهای دیگر به شدت و با جدیت در حوزه سلامت و معنویت کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سند راهبردی در این کمیته نوشته شده که در صورت تصویب آن می‌توان فعالیت تخصصی در این زمینه انجام داد، تأکید کرد:جهت رسیدن به ایجاد رشته‌های میان‌رشته باید بسیار تلاش کرد اما تاکنون اقدامات مطلولب انجام شده است و  دو مجله علمی، پژوهشی در کمیته قرآن و عترت وزارتخانه با این رویکرد منتشر خواهد شد.

در پایان لاری بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی همدان حضور و با اهدای گل نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

گفتنی است، بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت طی روزهای هفتم تا نهم آبان ماه در شهر همدان و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار می شود که در هر روز شاهد برپایی یک مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان آن بخش خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha