جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در ادامه سفر خود به اندونزی در کالج اسلامی صدرا وابسته به جامعة المصطفی حضور یافت و در جمع اساتید و مدیران این کالج سخنرانی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی در ادامه سفر خود به اندونزی در کالج اسلامی صدرا وابسته به جامعة المصطفی حضور یافت و در جمع اساتید و مدیران این کالج سخنرانی کرد.

آیت الله اعرافی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی و تشکر از تمام مدیران و اساتید و طلاب المصطفی در اندونزی به نقش مهم مهاجرت‌های مقطعی یا دائم اصحاب، علما و بزرگان در ماندگاری و توسعه مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود:‌ این مهاجرت‌ها سرفصلی مهم و راهبردی در تاریخ شیعه بوده است و در این راستا سفر حضرت امام رضا علیه السلام نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود.

وی در ادامه گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که همه‌ی اعمالی که شما دوستان عزیز در این دو ماه انجام داده‌اید از زیارت‌ها و عزاداری‌ها و برنامه‌های متنوع و گوناگون مورد قبول خود قرار بدهد و ان شاءالله که این تلاش ذی‌قیمت شما در این نمایندگی المصطفی و در کار کالج و حوزه و فعالیت‌های پژوهشی و تبلیغی و فرهنگی که در این دیار انجام می‌دهید و شما نقش مهمی در آن دارید مورد عنایت و قبول حضرت حق قرار بگیرد و ان شاءالله مشمول ادعیه زاکیه حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه همه‌ی ما باشیم ان شاءالله. بنده هم به سهم ناچیز خودم باید از برادر عزیز و بزرگوارمان حضرت حاج آقای حکیم الهی به خاطر مجموعه فعالیت‌هایی که در این کشور دارند و رقم زدند و ان شاءالله گسترش پیدا خواهد کرد تقدیر و تشکر بکنم و برای ایشان آرزوی توفیق بکنم و به طور ویژه به خاطر این که خود ایشان وصل به شجره طیبه المصطفی هستند و آشنا و خبیر به کار هستند و در کارشان هم این جا واقعاً انسان احساس یگانگی می‌کند با کار المصطفی و عنایتی که به کارهای المصطفی دارند تقدیر و تشکر بکنم. بنده واقف هستم که ضمن این که برخی از کارها تعطیل شد یا به رکود کشیده شد به خاطر مشکلات؛ اما حضور ایشان و همراهی ایشان موجب این شد که در این جا شما لطمه زیادی از تعطیلی و مشکلات حس نکنید. از این جهت تشکر خاص دارم از ایشان؛ همین جا باید تقدیر و تشکر بکنیم از همه‌ی دوستانی که به عنوان مسئول و نماینده المصطفی یا مسئول آیکس و کالج در طول این چند دهه‌ی گذشته بودند که دیگه حالا نام نمی‌بریم؛ از همه آن‌ها باید تشکر کرد. حالا به طور ویژه هم از آقای اسعدی که قبل از این مسئولیت داشتند و به طور اخص از جناب آقای آسید مفید حسینی باید واقعاً تقدیر و تشکر بکنیم. همین طور جناب آقای میری که الان هم منشأ خدمات هستند از همه‌ی بزرگواران به ویژه حالا دوستانی که الان نام‌شان به ذهنم آمد و جناب آقای کوهساری نهایت تشکر دارم و برای برادر بسیار عزیز و بزرگوارمان جناب آقای متقی که امروز این بار مسئولیت را پذیرفتند و بر دوش ایشان نهاده شده آرزوی توفیق داریم. جناب آقای متقی از مدیران دارای سابقه چند دهه در مجموعه المصطفی و سازمان مدارس و صاحب فضل و کمالات و تجربه ممتدی هستند و ان شاءالله در دوره حضور ایشان با همت ایشان و همراهی بزرگان و شما ما شاهد رشد و اعتلاء و ترقی کمّی و کیفی کار در این مجموعه باشیم ان شاءالله و امیدواریم که ان شاءالله جامعة‌المصطفی هم آقای دکتر عباسی و دوستانی که امروز مسئولیت را بر دوش دارند بتوانند این بار سنگین را حمل کنند، به مقصد برسانند و در حمایت از این جا هم تا آن جا که برای عزیزان‌مان میسّر است حتماً عنایت خواهند داشت و برای، و به طور خاص باید از شما خواهران و بردارانی که شما اهل خود این کشور هستید و اهل بیت این حرکت‌های علمی و فرهنگی و پژوهشی و تحقیقی هستید و کار از آنِ شما است باید تشکر بکنیم و من بیش از این هم تشکر نمی‌کنم علتش این است که شما اهل‌البیت هستید و کار برای شما است و رسالت سنگین این حرکت علمی و فرهنگی بر دوش شما قرار دارد و در عین حال ما هم به عنوان خادمان این حرکت بزرگ نهایت تقدیر و تشکر و امتنان داریم از همه‌ی شما دوستان معاونین، همکاران، اساتید و کارکنان نمایندگی و کالج صدرا، شکرالله مساعیکم و ان شاءالله مأجور باشید ان شاءالله

آیت الله اعرافی بااشاره به فرا رسیدن روز شهادت امام رضا(س) گفت: در زندگی امام رضا یک نقطه عطفی رقم خورد به خاطر آن مهاجرتی که ابتداءً تحمیل بود، اما درواقع تبدیل به یک فرصت بزرگ برای ابلاغ پیام اسلام ناب و معارف اهل بیت شد. در این مهاجرت یک فصل نو در تاریخ اسلام و تشیع بود که حضرت یک معصوم برای نخستین بار در فراتر از مرزهای جزیرة‌العرب و شرائط آن روز حضور پیدا کردند؛ آن هم در خطّه خراسان که یک خطّه‌ی بزرگ تاریخی تمدنی بود و این مهاجرت و حضور ایشان نقش‌آفرین بود. مانند مهاجرت‌هایی که شما داشتید به ایران و نقاط دیگر و شدید مبدأ خدمات و آثار فراوان، این از آن فصول درخشان بوده؛ من مکرر در صحبت‌ها عرض کردم که در تاریخ اسلام و در تاریخ تشیع و در تاریخ حوزه‌های علمیه این مهاجرت‌ها و جابجایی‌ها و رفت و آمدهایی که به عنوان مهاجرت تلقی می‌شود نقش بسیار بسیار مهمی داشته؛ اگر کسی همین سرفصل مهاجرت‌های مقطعی یا دائم از نقطه‌ای به نقطه دیگر توسط اصحاب و علماء و بزرگان را دنبال بکند این یک کتاب قطوری خواهد شد و ماندگاری اسلام و معارف الهی و اهل بیت به عواملی وابسته است که یک عامل مهم آن این مهاجرت‌ها است. ماندگاری و توسعه معارف الهی در طول تاریخ ما عواملی دارد که یک عامل مهم آن مهاجرت‌ها است. اگر این رفت و آمد و هجرت‌ها نبود حوزه‌های علمیه ما تداوم پیدا نمی‌کرد و این رسالت باقی نمی‌ماند و توسعه پیدا نمی‌کرد. این آن درس بزرگی است که... یکی از درس‌های بزرگی است که از حضرت امام رضا(س) ما باید فرا بگیریم و مهاجرت ایشان درواقع یک نقش مهم داشت و امیدواریم که ان شاءالله ما شاهد این باشیم که در این کشور هم به برکت مهاجرت شما به مراکز علمی و بازگشت‌تان و حضور نقش‌آفرین‌تان شاهد تحولات بزرگ علمی و فرهنگی باشیم.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: عمده این جلسه برای این عرض ادب و تقدیر و تشکر و سپاس‌گزاری بود و این که آخرین وضعیت این جا هم در جریان باشم که از گزارشی که ارائه شد سپاس‌گزار هستم. اما مطالب و نکاتی را یادآوری می کنم گرچه بحمدالله توجه دارید و دارید دنبال می‌کنید. اولین مطلبی که به این جمع باید گفت این است که این جمع باید خود را هم بشناسد هم باور کند و منزلت خود را کاملاً و نقش خود را کاملاً اذعان بکند. اعتماد به نفس و خودباوری یک ارزش اخلاقی، کاری و الهی است که در همه‌ی ما باید باشد. اما این اعتماد به نفس و خودباوری گاهی یک بُعد فردی دارد، گاهی یک بُعد جمعی دارد. این جمع به عنوان یک تیم، به عنوان یک گروه منسجم که دارای رسالت‌های مشخص و معیّنی است باید به یک خودباوری، خودشناسی، اعتماد به نفس گروهی و آرمانی مجهز باشد. این جمع باید یک هویت جمعی با اقتدار، با خودشناسی، با اذعان به رسالت‌هایی که دارد و اعتماد به نفس باشد. شما مجموعه‌ای که در نمایندگی المصطفی حضور دارید، مجموعه‌ای که در این جا به عنوان کارگزاران حرکت اسلام ناب و معارف الهی و اهل بیت تلاش می‌کنید؛ از حالا آی سی سی (ICC) نمایندگی جامعة‌المصطفی، حوزه‌ها و به ویژه این جمع باید واقعاً این اعتماد به نفس سازمانی،گروهی مبتنی بر آرمان‌ها و رسالت‌ها در شما مجسم باشد و رسالت خودتان را این بدانید که تمام این کشور پیام اسلام ناب را بشنود و معارف اهل بیت را آشنا بشود. این رسالت بزرگ شما است. شما باید خود را بشناسید، باور کنید و عزم و اراده لازم در این مجموعه باشد. صبح که سر از خواب برمی‌دارید شما باشید و کار تیمی و گروهی و آن آرمان‌ها و رسالت بزرگ و قلب‌تان با این آرمان‌ بتپد. با همین آرمان و عزم و اراده شب به بستر بروید و در طول روز در دل‌تان این مشعل روشن باشد. مشعل آرمان‌های الهی، اهداف بزرگ، هویت جمعی، اعتماد به نفس و تلاش مستمر برای اهداف، این باور به این توانمندی و این رسالت این شرط نخست موفقیت است. در کار فردی هم این طور است. تا من خود را باور نکنم، نشناسم، اعتماد به خودم نکنم پیش نمی‌روم. در یک کارهای بزرگ جمعی همین‌ها به مراتب قوی‌تر باید وجود داشته باشد. این یک مطلب است که الحمدلله وجود دارد. ان شاءالله روز به روز قوی‌تر بشود. مجموعه کارکنان، معاونین، اساتید باید یک مجموعه با این حس اعتماد به نفس و باور به توانایی‌های خویش مجهز بشود. این یک مطلب.

وی افزود: نکته دیگری که به نحوی هم اشاره شد باز مستقل تأکید می‌کنم نگاه‌های بلند و همت راقی، این همت بلند توانمندی‌های انسان را شکوفا می‌کند. آدم‌هایی که اهداف را کوچک بگیرند بسیاری از ظرفیت‌های‌شان هرز خواهد رفت و به فعلیت و شکوفایی نخواهد رسید. و انسان‌هایی که هدف‌ها و نقطه‌های بزرگ را هدف‌گیری بکنند زمینه برای شکوفایی خودشان فراهم آوردند. ما در طول دوره‌های زندگی همه دیده‌ایم؛ گاهی آدم‌های خیلی خوش‌استعداد و دارای توانمندی‌های بالا اما آن هوش هیجانی لازم ندارند. هدف‌ها را کوچک گرفتند. این موجب می‌شود که آدم بالقوه بسیار بزرگ است ولی چون هدفش را پایین گرفته و هوش هیجانی لازم برای اهداف بزرگ ندارد این خیلی از توانمندی‌هایش از بین رفته، گاهی هم دیدیم که آدم‌های به لحاظ استعدادی حتی متوسط؛ اما در اثر این که استاد دیدند یا شرایطی برای آن‌ها پدید آمده یک هدف‌های بزرگ انتخاب کرده‌اند. این‌ها آن وقت می‌بینیم در زندگی‌شان دستاوردهای بزرگی دارند. بنابراین نکته دوم عرض من این است که هدف‌ها را بلند بگیرید. البته همان طور که در آن ضرب‌المثل هم آمده باید هدف را جهانی تصویر کرد ولی کار را باید منطقه‌ای و جزئی و دقیق انجام داد. اما داشتن اهداف بلند بسیار مهم است. من بارها در جامعة‌المصطفی عرض کردم که رسالت ما آن است که معارف اهل بیت و پیام خاندان پیامبر و اسلام ناب را به تمام هفت میلیارد بشر امروز ابلاغ کنیم. این هدف؛ ابلاغ به هفت میلیارد بشر است و نه امروز؛ بلکه به میلیارها بشریتی که در آینده خواهند آمد باید این پیام منتقل بشود و ما در برنامه‌ریزی آن سهیم باشیم. این یک شوخی نیست. این یک واقعیت است. حالا شما در این کشور باید هدف‌تان این باشد که تمام این جمعیت انبوه و بزرگ که اولین جمعیت جهان اسلام و چهارمین جمعیت بشریت هست با معارف الهی و ارزش‌های معارف الهی و اهل بیت آشنا بشود. ما که هیچ جا در صدد این نیستیم که کسی را با الزام و اجبار تغییر مذهب بدهیم. اصلاً دنبال این نیستیم. اما چرا؛ یک چیز را دنبالش هستیم و آن این است که معارف ناب اسلام و اهل بیت به همه منعکس بشود. انتخاب‌ها با خودشان است. و دنبال این هم نیستیم که یک جا را به هم بریزیم و این‌ها؛ ما دنبال این هستیم که انسجام امت اسلامی و اقتدار کشورهای اسلامی؛ آن هم یک کشوری با عظمت اندونزی، خب هدف شما باید بلند باشد و تمام جامعه اندونزی و حتی گویش‌گران به این زبان باشد در منطق، این هم نکته دوم است که هدف‌ها را بلند بگیرید و برای آن هدف‌های بلند البته گام به گام، سنجیده و باحکمت و عقلانیت برنامه‌ریزی بکنید.

عضو هیئت امنای جامعة المصطفی گفت: نکته سومی که باز توجه دارید؛ این‌ها را من فقط یادآوری و تأکید می‌کنم این است که مجموعه المصطفی و همین طور دستگاه‌های فرهنگی که در این کشور وجود دارد باید دروازه و دریچه‌ای باشند برای این که آن محصول فکری که در حوزه‌های علمیه هست، در المصطفی است، در قم است، این محصول فراوری بشود، بازسازی بشود و به جهان و به این کشور عرضه بشود. این نقش مهم شما است هم در نظام آموزشی‌تان، نظام تربیتی‌تان، نظام پژوهشی‌تان، نظام فرهنگی‌تان، تبلیغی‌تان باید محصولی که ره‌آورد فکر بزرگان دین ما است در طول تاریخ و امروز در حوزه‌های علمیه و در جامعة‌المصطفی و در قم به نقطه‌های بلندی رسیده دریافت بشود، فراوری بشود، بازسازی بشود و متناسب با نیاز این کشور و جامعه علمی و فرهنگی نشر پیدا بکند و لذا مرجعیت علمی شما در منطقه، وساطت شما برای این که معارف الهی در قالب‌های جذاب و نوین و در کسوت این زبان مهم در منطقه تجلی پیدا بکند و منعکس بشود این مسئولیت مهم شما است و در همین جا خب من باید عرض بکنم برخی از برنامه‌هایی که آقای کوهساری شروع کرده بودند و امروز به خاطر برخی مشکلات مالی تعطیل شد واقعاً یکی از جهاتی بود که در این امر اثر داشت. آن سلسله نشست‌هایی که راجع به علوم انسانی اسلامی این جا برگزار شد و بعضی اقدامات دیگر، البته کل کار شما درواقع همین است. حالا چه مجله‌تان چه اکمال‌تان چه اصلاً خود نظام آموزشی‌تان، این هم نکته سومی است که خب الحمدلله روی آن کار کردید. من همین جا اشاره بکنم؛ دوستان ما در قم در حوزه اقدامی کردند در این که کتاب‌هایی که در طول چهل سال اخیر در قم در قلمروهای جدید تولید شده جمع‌آوری کردند که چند هزار کتاب است و در حدود بیست حوزه دانشی است و یک محصول عظیم فکری است که در قم تولید شده است، از همه‌ی نهادها، کار یک کار فرانهادی و فرادستگاهی بوده. خب حالا این نمونه‌اش است و آن مجموعه تولیدات بایستی با نظم و نسق مناسبی، متناسب با نیاز این جا بازسازی و منعکس بشود یعنی هم تولیداتی که در خود المصطفی به طور خاص است هم آن چه در مجموعه قم انجام شده؛ آن حدود ده هزار اثری که می‌گویم مال مجموعه‌ای از ده بیست نهاد در قم است که در ده بیست قلمرو از فقه، فلسفه، کلام، حدیث، تفسیر، روانشناسی، تربیت، اقتصاد و همین جور حوزه‌های دیگر دانشی جمع شده؛ سی جلد چکیده آن شده و آن می‌تواند یک دست‌مایه‌ای باشد برای این که از میان آن‌ها انتخاب بشود، یک سیر مطالعاتی در این بیست حوزه اگر تعریف بشود حاج آقا؛ خیلی می‌تواند در این کشور مؤثر باشد. درواقع در آن بیست حوزه دانشی اگر شما هم لطف بکنید انتخاب بشود بعضی از آثار گفته بشود، یک کسی که می‌خواهد با حوزه اقتصاد اسلامی، فلسفه، کلام، نمی‌دانم هر بخشی، تعلیم و تربیت آشنا بشود مثلاً از مجموعه مثلاً این پانصد کتاب بیست‌تای آن ارزش دارد؛ با این شکل می‌تواند مطالعه بکند. که آن می‌تواند راهنمای ترجمه‌های شما و فعالیت‌های شما باشد. این هم حالا نکته سوم است که بحمدالله توجه دارید، بنده هم بر آن تأکید می‌کنم و ان شاءالله دوستان هم هر جا لازم باشد در خدمت‌تان خواهند بود.

وی ادامه داد: نکته چهارم هم گروه‌های علمی، علمی تربیتی است که اشاره کردم و فعال شدن درست و منسجم گروه‌های علمی در نمایندگی و در کالج می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد امور هم آموزشی هم پژوهشی هم تربیتی داشته باشد. الگوی گروه‌های علمی هم در المصطفی الگویی است که سه ضلع اصلی دارد؛ ضلع آموزشی یک، ضلع پژوهشی دو و ضلع تربیتی و اخلاقی سه؛ و گروه‌ها بایستی با این سه مأموریت اصلی و ترکیب مناسب شکل بگیرند و مستمراً هفتگی جلسات داشته باشند، برنامه داشته باشند برای این که استانداردهای علمی و آموزشی و تحقیقی و اخلاقی و تربیتی را تأمین بکنند. از این جهت من این جا هم نوشته بودم قبل از این که شما بفرمایید نوشته بودم که این بحث گروه‌ها واقعاً باید عنایتی باشد، اشاره کردم که توجه دارند و ان شاءالله بتوانید در این جهت هم موفق باشید.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: پنجم این که نمایندگی المصطفی و کالج باید در آن رشته‌هایی که دارد، برند باشد در کل اندونزی بلکه منطقه، باید برند باشد. یعنی وقتی می‌گویند فلسفه اسلامی؛ همه‌ی ذهن‌ها اولین نقطه‌ای که تداعی می‌کند برای‌شان این کالج باشد. تا حدی هم حالا توی فلسفه این جور هست. حاج آقا که همین کرنرهای فلسفه را دارند راه می‌اندازند و اهتمام دارند باید جوری باشد که آن کرنر جایگاه اصلی شما باشد و لذا الان شما فلسفه و تفسیر دارید این جا؛ باید در تمام اندونزی شما حرف اول را بزنید و برند باشید. خوشبختانه در این دو حوزه دانشی؛ المصطفی خود خیلی موفق است و دستاورد دارد و قم به طور کلی خب در این دو بخش سرآمد است؛ یعنی در حوزه فلسفه و عرفان در تمام عالم اسلام حرف اول را قم می‌زند. حرف اول در تمام عالم اسلام قم است. ولو این که حالا مجموعه‌های مربوط به سعودی و وهابی و آن‌ها که آن‌ها اصلاً درک و فهم این مباحث ندارند. مجموعه‌های مثل الازهر و این‌ها هم این نوع حوزه علوم عقلی در آن‌ها قوت بالایی ندارد. ولی قم جایگاه رفیع تفکر عقلی و فلسفی اسلام است و لذا شما هم این جا در حقیقت یک حوزه کاری‌تان این است. باید شما تفکر فلسفی اسلام و انقلاب اسلامی و قم را به درستی این جا نمایندگی بکنید و برند باشید و شاخص؛ همان طور که در حوزه تفسیری و علوم قرآن هم امروز قم از یک ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و در آن جهت هم شاید در جهان اسلام کمتر نظیری داشته باشد. حالا شما در این دو حوزه باید واقعاً حرف اول را بزنید، برند باشید و هر جا نامی از این حوزه فلسفه اسلامی یا رشته‌های مربوط به قرآن و تفسیر به میان بیاید در منطقه بگویند کالج صدرا و حوزه این جا و حوزه‌هایی که این جا وجود دارد. این هم حتماً کیفیت بالا و سرآمدی و مرجعیت علمی در منطقه، در این دو حوزه مهم باید این جا احراز بشود. قدم‌هایی برداشته شده اما به این که هست قانع نباشید واقعاً و برای این کار البته خیلی تدبیر لازم است. حالا اگر فرصت بود؛ خودتان هم می‌دانید؛ حالا فرصت بود من هم جزئیات برای‌تان می‌گفتم که چه کارهایی می‌شود کرد و می‌دانید هم، حالا یکی همان ترجمه‌ها است، تألیف‌ها است، تربیت نیروها است که بروند در سطوح عالی و راقی این‌ها را بخوانند و چیزهایی از این قبیل، شما مثلاً توی فلسفه و تفسیر باید افرادی داشته باشید که بعد از دکتری تازه بیایند یک سیر پژوهشی و مطالعاتی عمیق شبیه آن که توی حوزه‌های علمیه ما داشتیم داشته باشند. حالا من خودم از سال 56، 56 شمسی تا 71-70 در طول 15-14 سال تحصیل و تدریس فلسفه و عرفان داشتم که اصلاً فکر این نبودیم که حالا به چه مدرکی می‌رسد؟ به چه ...؟ هر روز بخشی از وقت‌مان تحصیل، تدریس، مباحثه و این‌ها بود. این جور آدم‌هایی باید... یعنی این جور روشی باید اجرا بشود که آدم‌های قوی تربیت بشوند و از این قبیل چیزها، این هم یک مطلب پنجمی است که حتماً چیز بشود.

وی ادامه داد: نکته ششم هم البته همین طور اشاره کردید آرام و سنجیده بعضی رشته‌های دیگر را هم دنبال دارید می‌کنید و با زمینه‌سازی خوب قبلی واردش بشوید. البته عجله نکنید اما کند هم پیش نروید. حالا ما سفر قبل‌مان هم بحث روانشناسی و نمی‌دانم حقوق و چندتا این‌ها مطرح بود. خب حالا افتادیم در این پیچ و خم‌های مشکلات مالی؛ تأخیر داریم ولی بالاخره انتظار می‌رفت که الان یکی رشته دیگر حداقل اضافه شده بود. حالا هم ان شاءالله توی این مرحله به این هم ان شاءالله توجه خواهید کرد.

نکته هفتم هم بحث‌های اخلاقی و تربیتی است که واقعاً آن را کم نگیریم. یعنی آدم‌هایی که از نظر معنوی، روحی و اخلاقی بالا باشند، پاک باشند، مبرای از هواهای نفس باشند، این آدم‌ها جوامع را متحول می‌کنند و پیش می‌برند. هم ما باید خودمان این طور باشیم هم دیگران را این طور تربیت بکنیم. آدم‌هایی که فقط خدا را ببینند، خودشان را نبینند، فضیلت‌های اخلاقی در صورت و سیرت آن‌ها موج بزند؛ این‌ها هدف‌های بزرگ اخلاقی است که باید در منظومه ما دنبال بشود. ما یک دانشگاه معمولی نیستیم؛ مجموعه اطلاعات را منتقل بکنیم یا یک فرایند تحقیق و پژوهش را پی بگیریم بلکه انسان‌سازی کار ما است و این یک مقوله سخت و دشوار و حساسی است که باید به آن اهتمام داشته باشیم و این‌ها خیلی سخت‌تر از کار آموزش و پژوهش نیاز به فکر و برنامه و این‌ها دارد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نکته دیگر هم این که دانش آموختگان حالا چه قم و المصطفی چه خود این جا یک سرمایه بزرگی هستند که تقریباً اندونزی یکی از چند کشور رتبه یک است در این که دانش‌آموختگان‌شان همه فعال هستند و در یک عرصه‌ای نقش‌آفرین هستند. در بعضی از کشورها ما اصلاً مشکل دانش‌آموختگان داریم در این که رها هستند. این جا الحمدلله دانش‌آموختگان؛ خود شماها و این‌ها همه فعال هستید و حاج آقا همیشه اشاره می‌کنند که در اندونزی ما حتی یک نفر را هم نداریم که بیکار باشد. این همیشه گفته می‌شود دیگه این؛ خب این چیز مهمی است. خب آینده، این‌ها افزایش پیدا می‌کنند. شما باید این سرمایه را مهم بشمارید و زمینه فراهم بکنید که دانش‌آموختگان در سراسر این کشور انتشار پیدا بکنند و فعالیت بکنند. این همان شبکه‌های مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و مساجد و این‌ها را لازم دارد که در جای خودش روشن است. این سرمایه را واقعاً باید برایش برنامه داشته باشید به نمایندگی المصطفی و نمایندگی حضرت آقا که خب اشراف کلان بر کارهای فرهنگی منطقه دارند. این هم ان شاءالله مورد عنایت بوده و باشد.

وی در پایان گفت: زبان فارسی و عربی هم از سرمایه‌های اسلامی ما است که باید توجه بکنیم و زبان فارسی را هم دست کم نگیریم برای این که امروز شاید هفتاد هشتاد درصد از تولید فکری اجتهادی عالم اسلام در قم انجام می‌پذیرد؛ حداقل و بخش عمده آن هم در قالب زبان فارسی است و لذا زبان فارسی نقش مهمی دارد در ارتقاء علمی و یا زبان عربی هم که خب تبعاً جایگاه خودش را دارد و آن نکته دیگری هم که بحمدالله توجه دارید آن ارتباطات علمی شما با دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشور است؛ این خیلی نقش می‌تواند ایفا بکند و این ارتباطات علمی گاهی با همین یک رفت و آمدهای متعارف انجام می‌شود. ابتداءً ممکن است فکر بکنیم خیلی اهمیت ندارد ولی خیلی اهمیت دارد. الان ما توی ماشین خدمت حاج آقا صحبت می‌کردیم که مثلاً فلان بخش فرهنگی ایران اگر توی همین پنج‌تا جلسه‌ای که ما داشتیم حضور جدی داشتند و از آن بهره می‌بردند خیلی اثرگذار بود و لذا رفت و آمد، حضور در این مراکز علمی دست‌کم ان شاءالله گرفته نشود. خب ظاهراً دیگه ما باید برای جلسه بعد برویم و بحمدالله به نکات توجه دارید. شما مجموعه خوبی هستید و برای شما آرزوی توفیق داریم. من عرض می‌کنم؛ حالا ما به عنوان ایرانی واقعاً ریل‌گذاری و خادمی هستیم. اصل کار شماها هستید. کار را باید از آنِ خودتان بدانید و همه‌ی شرائط لازم برای این که کار را ارتقاء بدهید باید احراز بکنید. بحث حوزه‌ها هم بحث مهمی است که خب الحمدلله توجه وجود دارد اما خود من واقعاً همیشه احساس یک غبنی می‌کردم در این که در این قسمت بیش از این می‌بایست سرمایه‌گذاری بکنیم و امیدواریم این قلمرو هم مورد عنایت شما باشد و آرزوی ما البته این بود و الان هم هست و ان شاءالله بشود این که این کالج از لحاظ سخت‌افزاری هم باز ارتقاء پیدا بکند. شرایط ما الان شرایط سختی است اما در اندیشه این باشید که قلمروهای وسیع‌تری را حتی به لحاظ سخت‌افزاری و فضا برای کارهای بزرگتر در آینده فراهم بکنید و خود شما هم بومیان منطقه فکر بکنید، کمک بکنید که یک شرائط وسیع‌تر و بزرگتری ان شاءالله برای کار فراهم بشود. از یکایک شما دوستان عزیز تشکر می‌کنم. خانواده‌ها و همسران و فرزندان‌تان را سلام برسانید. از آن‌ها هم سپاس‌گزاریم و از تعامل بسیار خوبی که جناب آقای حکیم با مجموعه دارند بسیار ممنون هستیم و ان شاءالله که موفق باشید. ما هم ان شاءالله هم در المصطفی و در قم و در حوزه، جاهایی که نیازی باشد به این که کمکی بدهیم، ارتباطی داشته باشیم ان شاءالله در خدمت‌تان خواهیم بود. امیدواریم که جناب آقای متقی در این دور مسئولیت‌شان در این جا یک برگ درخشانی را رقم بزنند و همه‌ی شما همفکری و همکاری بکنید که آورده‌های بالاتری را برای این مجموعه تحصیل بکنیم ان شاءالله، من همین جا از دوستان عزیز دیگری هم که از ایران در خدمت‌شان هستیم باید تشکر بکنم؛ جناب آقای ادیب که نقش زیادی داشتند در مسائل این جا؛ از جمله در این ساختمان و تحولاتی که رخ داد بسیار ممنون هستیم. جناب آقای بنیادی امروز زحمت می‌کشند؛ از ایشان سپاس‌گزار هستیم و از دوستانی هم که در المصطفی در پشتیبانی این حرکت در آن مقطع به خصوص همراهی کردند باید تشکر بکنیم مثل آقای میرفاطمی و عزیزان دیگری که در این کار سهیم بوده‌اند. خداوند ان شاءالله به همه‌ی شما توفیق نشر معارف الهی، احیای امر اهل بیت و ابلاغ پیام اسلام ناب را عنایت بفرماید و همه‌ی ما ان شاءالله از سربازان اسلام و حضرت ولی‌عصر مقرر شویم ان شاءالله و سلام و درود ما را خداوند ان شاءالله به محضر حضرت امام رضا(س) ابلاغ بفرماید. (الهی آمین) و صلی‌الله علی محمد و آله.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha