جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به آثار وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: حفظ و احیای موقوفات موجب کاهش افراد نیازمند در جامعه اسلامی می‌شود و در وقع وقف توجه به بُعد اجتماعی جامعه است.

آیت الله هاشم حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که وقف یکی از اعمال نیک و ماندگار در اسلام است، اظهار داشت: در قران کریم و احادیث و روایت‌ها بارها سفارش‌های به مومنان برای انجام کارهای خیر شده است که خود این مهم پشتوانه‌ای برای مومنان برای انجام کارهای خیر است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه اسلام تک‌بعدی نیست و همان‌گونه که بعد عبادی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، معنوی و عرفانی دارد بُعد اجتماعی هم دارد مطرح کرد: یک بُعد از ابعاد مهم اسلام بعد اجتماعی است یعنی توجه به نیازهای جامعه و نیازمندان است که در قالب وقف دیده‌شده است.

وی کاهش افراد نیازمند را از برنامه‌های مهم اسلام برشمرد و بیان داشت: هرچه کار خیر و نیک در جامعه گسترش پیدا کند از تعداد نیازمندان کم می‌شود و به همان نسبت نیز جامعه به سمت فضائل اخلاقی خواهد رفت.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنان ائمه و پیامبران در خصوص وقف، ابراز داشت: پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: تمام‌روزهای عمرتان را دنبال کار خیر باشید و سپس می‌فرماید درراه خدا تلاش کنید تا از آتش دوزخ دور شوید.

وی ادامه داد: وقف در همه زمینه‌ها امکان دارد صورت بگیرد به‌طوری‌که درزمینهٔ علوم، گسترش سبک زندگی اهل‌بیت (ع) و مراسم‌های دینی می‌توان وقف‌هایی انجام داد.

عضو خبرگان رهبری به آثار وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: باید در حفظ موقوفات تلاش همه‌جانبه صورت بگیرد به‌طوری‌که همان‌گونه که نسبت به حفظ مال خود توجه داریم نسبت به اموال وقفی نیز همین‌گونه عمل کنیم.

وی با انتقاد از دست‌درازی‌ها به اموال وقفی بیان داشت: هر چیزی که وقف می‌شود حالت حق‌الناس به خود می‌گیرد و هرگونه دست‌درازی به این اموال همانند حکم تعدی به‌حق الناس را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha