پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کتاب نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن کریم

حوزه/ کتاب «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن کریم» به قلم سید علی اکبر حسینی رادمندی و از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن کریم» به قلم سید علی اکبر حسینی رادمندی و از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در چکیده این کتاب آمده است:

چرایی پایبندی به دستورهای اخلاقی از پرسش های اساسی درباره اخلاق است. پاسخگویی مکتب های اخلاقی، زمینه پیدایش سه گروه نظریه های اخلاقِ هنجاریِ نتیجه گرا، وظیفه گرا و فضیلت محور را فراهم آورده است.

هدف این پژوهش، بررسی نظریه اخلاقی اسلام بر اساس آموزه های قرآنی است که دستاورد آن، سازگاری نظام اخلاقی قرآن با نظریه های نتیچه گراست.

رفتار خوب اخلاقی در مکتب های نتیجه گرا وابسته به ذاتی بودن خوبی آن نیست؛ بلکه رفتاری خوب است که ما را به نتیجه مطلوب دلالت کند؛ اما نتیجه گرویِ قرآنی تطابق الزاماتِ اخلاقی را با خوب و بد ذاتی انکار نمی کند؛ زیرا با واکاوی هنجارهای اخلاقی اسلام به وضوح می توان دریافت همه یا بسیاری از رفتارهای رساننده آدمی به غایت فعل اخلاقی (بهشت و قرب خدا) مانند راستگویی، سخاوت و شجاعت، حُسن ذاتی دارند و همه رفتارهای دوردارنده از خداوند دارای قبح ذاتی می باشند.

«کلیات و مفاهیم»، «نظریه های اخلاقی» و «تبیین نظریه اخلاقی قرآن کریم» از جمله بخش های این کتاب می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha