چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
قرآن کریم

حوزه/ مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌ها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اعلام خبر انتشار جلد سوم فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن به معرفی این اثر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده با اشاره به رسالت گروه فرهنگ‌نامه‌ها و معاجم قرآنی در تدوین فرهنگنامه‌های تخصصی در حوزه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: این فرهنگ‌نامه با هدف دستیابی به معانی دقیق واژگان مشابه در قرآن منتشر شده و اولین و جامع‌ترین فرهنگ‌نامه‌ای است که در آن تفاوت‌های دقیق لغوی و تفسیری با بهره‌گیری از آرای لغت‌شناسان و مفسران فریقین، همراه با تحلیل ارائه شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: در این اثر بیش ۳۱۰ لغت در۶۰گروه از واژگان مشابه مورد بررسی قرار گرفته است که می‌تواند زمینه دستیابی محققان، مفسران و مترجمان به معانی عمیق و دقیق واژگان مترادف در قرآن را فراهم نماید.

وی در پایان افزود: این اثر قرآنی حاصل تلاش بیش از ده نفر از محققان و اعضای هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن می‌باشد؛ که تاکنون سه مجلد آن منتشر و به زودی جلد چهارم آن نیز به زینت چاپ آراسته خواهد شد.

جلد سوم فرهنگ‌نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن، در ۸۰۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردیده است.

در جلد دوم بیش از ۴۲ گروه در ۲۹۸ واژه از مترادفات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است که در هر گروه ابتدا معنای لغوی واژه تبیین، سپس معانی تفسیری آن بررسی و در پایان تفاوت‌های معنایی آن واژه‌ها در این اثر مورد تحلیل قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha