چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وقف

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: استفاده از ظرفیت عظیم وقف با اعتقاد دینی و ایمانی مردم مسلمان کشور عجین شده و توجه به منافع و برکات معنوی آن همواره مورد توجه خیرین واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام عظیم آسوده یدکی، امروز در همایش «وقف و رسانه»، در بجنورد، با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف، اظهار کرد: چنان‌که شاهد بوده و هستیم در خلال قرن‌ها و عصرهای شکوفایی تمدن اسلامی، وقف همواره بسیاری از نیازهای جامعه اسلامی را رفع کرده است.

وی افزود: درواقع ارائه برخی کالاها و خدمات که در اقتصاد مدرن از آن‌ها به‌عنوان کالاهای عمومی یاد می‌شود، تا مدت‌ها پیش از این‌که ارائه آن‌ها را دولت‌ها بر عهده گیرند، بر دوش واقفان و از راه موقوفات بوده است که نمونه‌هایی مانند کاروان‌سراها، آب‌انبارها، زاویه‌ها، بیمارستان‌ها، حوزه‌های عمومی دینی و... شواهدی بر این مدعاست.

حجت‌الاسلام آسوده ادامه داد: علاوه بر این‌که استفاده از این ظرفیت عظیم با اعتقاد دینی و ایمانی مردم مسلمان کشور عجین شده و توجه به منافع و برکات معنوی آن همواره مورد توجه خیرین واقع شده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تنوع وقف در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی اضافه کرد: برای درک بهتر ظرفیت وقف در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی کشور می‌توان به تنوع فعالیت‌های عمده این بخش و دستاوردهای مختلف آن توجه و در راستای بهره‌برداری بهینه و هرچه سودمندتر از آن اقدام کرد.

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به برخی از این ظرفیت‌ها، اظهار کرد: وقف دارای خدمات اجتماعی ازجمله خدمات عمومی کودکان، محیط‌های آسایشگاهی سالمندان و بی‌خانمان‌ها و مهاجران، حمایت از افراد ناتوان، مشاوره خانواده، خدمات امداد و نجات، مشاوره و وکالت فردی و گروهی است.

وی با اشاره به خدمات وقف در بخش سلامت، گفت: تأسیس بیمارستان‌ها و بنیاد مبارزه با بیماری‌های خاص، بنیادهای تحقیق درمان سرطان و مراکز روان‌درمانی، مراکز دیالیز، خانه‌های پرستاری و توان‌بخشی برای افراد نیازمند تنها بخشی از اقدامات نهاد وقف در این بخش است.

حجت‌الاسلام آسوده با اشاره به تأثیر وقف بر بخش آموزش و فعالیت‌های مرتبط، افزود: آموزش‌های دینی و تأسیس مدارس علوم دینی، تأسیس مدارس در سطوح مختلف و ارتقای آموزش عالی برای افراد نیازمند و اعطای بورسیه‌های تحصیلی در این زمینه قابل بیان است.

وی اضافه کرد: خدمات به افراد بیکار، آموزش نیروی کار، خدمات حقوقی و در راه ماندگان، مراسم مذهبی، سخنرانی‌های آموزشی و نگارش باورهای دینی و حمایت از کارها و محصولات هنری و رسانه‌ای با اهداف خاص مذهبی، اجتماعی و سیاسی از دیگر رویکردهای نهاد اوقاف و امور خیریه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha