جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عراق

امریکا همان روشی را که در شوروی پیش گرفت و مردم را در مقابل منتخبان مردم قرار داد، در کشورهای اسلامی مستقل به کار گرفته است و با فعال‌سازی گسل‌های اجتماعی و تمرکز بر تفاوت‌های قومیتی، نطفه فساد را به سرزمین‌های اسلامی تزریق کرده، پرورش می‌دهد و سپس افشا و رسانه‌ای می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «سیدمحمدصادق الهاشمی»، مدیر مرکز مطالعات عراق، در نشست بررسی تحولات عراق، که به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در عراق و همکاری دانشگاه علوم و معارف جامعةالمصطفی برگزار شد، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از جنگ جهانی دوم، با بیان این که پیش از جنگ‌های جهانی، امریکا نقش مؤثری در تحولات جهانی نداشت و ابرقدرت شناخته نمی‌شد، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم، با قدرت‌یابی جریان‌های صهیونیستی در ایالات متحده امریکا و نیز به دلیل مصون ماندن امریکا از پی‌آمدهای جنگ جهانی، این کشور به یکی از دو ابرقدرت  جهان در عرصه تحولات بین‌المللی تبدیل شد.

وی با بیان این که با توجه به پی‌آمدهای تخریبی جنگ جهانی، اروپای غربی پس از جنگ، توانایی اداره اوضاع اقتصادی خود را نداشت، اظهار داشت: بسیاری از دولت‌های اروپای غربی برای احیا و سامان‌دهی اقتصاد خود، مبالغی از کشورهای اروپای شرقی و روسیه گرفتند.

الهاشمی افزود: در مقابل اعطای کمک چند میلیون دلاری شوروی به اروپا، ایالات متحده امریکا یازده‌ میلیارد دلار از خزانه خود به کشورهای اروپایی اعطا نمود تا بتواند ضمن جلب حمایت بیشتر قشرهای اجتماعی، از ظرفیت تکنولوژیکی و قدرت کشاورزی اروپا برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی استفاده کند.

وی، در ادامه، به برنامه‌های رژیم صهیونیستی در پیشبرد اهداف خود در آینده روسیه پس از فروپاشی شوروی نیز اشاره نمود و ابراز داشت: استکبار جهانی پس از بسترسازی جنگ جهانی برای سلطه بر نصف جهان، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدید علمی و تمسک بر قدرت نرم رسانه‌ای و فضای مجازی، به دنبال ایجاد زمینه‌های سیطره بر دیگر سرزمین‌هاست تا بتواند بدین صورت، تمام جهان را تحت سلطه خود قرار دهد.

مدیر مرکز مطالعات عراق، ضمن تبیین ویژگی‌های تفکرات صهیونیستی و تمامیت‌خواهی آن در قدرت‌طلبی یادآور شد: همه نخبگان سیاسی ایالات متحده امریکا را، که در بیان خاستگاه‌های بین‌المللی این کشور نقش بسزایی دارند، شخصیت‌های صهیونیستی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: علی رغم تأثیرگذاری جریان‌های صهیونیستی تحت لوای ایالات متحده بر نصف کره زمین، این تفکر تمامیت‌خواه، به این اندازه قانع نیست و تمام تلاش خود را برای سلطه بر سراسر جهان به کار گرفته است.

سیدمحمدصادق الهاشمی به اهمیت انقلاب رسانه‌ای و جنگ روانی درعصر جدید اشاره نمود و ابراز داشت: دو انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های هسته‌ای و دست‌یابی به بمب اتم، تأثیرات زیادی در قدرت‌یابی کشورهای پیشتاز ایفا نموده، توازن قدرت را در عصر خویش تحت تأثیر قرار داد.

وی بهره‌گیری از ابزارهای جدید الکترونیکی و رسانه‌ای را از دیگر انقلاب‌های مؤثر در قدرت‌یابی پیشتازان عنوان کرد و ابراز داشت: علی رغم پیشتازی کشورهای غربی در این علوم، مسلمانان به جهش‌های چشم‌گیری در این عرصه دست یافته‌اند؛ کشورهای اسلامی از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار هستند.

مدیر مرکز مطالعات عراق به اذعان یکی از سیاستمداران امریکا درباره تمسک ایالات متحده به قدرت رسانه‌ای اشاره نمود و ابراز داشت: براساس اعتراف نخبگان سیاسی غرب، با توجه به یکه‌تازی استبدادی امریکا در عرصه رسانه، ایالات متحده نیازی به سلاح‌های نظامی برای سلطه بر جوامع مخالف ندارد.

سخنران این نشست به قابلیت‌های سرزمینی کشورهای اسلامی و ظرفیت ایدئولوژیکی جغرافیای مناطق اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: استکبار جهانی هیچ گاه تصور نمی‌کرد انقلاب اسلامی ایران بتواند در قد و قواره‌های بین‌المللی ظاهر شود و حرکتی فراتر از جغرافیای سرزمینی خود داشته باشد و منافع و منابع اقتصادی استکبار را با چالش‌های جدی روبه‌رو سازد.

وی به تأثیرات انقلاب اسلامی بر سرزمین‌های مسلمانان و فعال‌سازی ظرفیت اجتماعی جهان اسلام برای مقابله با زیاده‌خواهی استکبار اشاره نمود و اذعان داشت: امریکا پس از اشغال سرزمین‌های اسلامی، هیچ گاه اجازه معماری نظام‌های سیاسی بومی را به ملت‌های منطقه نمی‌دهد؛ استکبار جهانی با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و فعال‌سازی نیروهای رسانه‌ای خود، مردم مسلمان را در برابر نخبگان سیاسی کشورهای اسلامی قرار می‌دهد که خود برخاسته از متن ملت هستند.

سیدمحمدصادق الهاشمی، در پایان، تأکید کرد: امریکا همان روشی را که در شوروی پیش گرفت و مردم را در مقابل منتخبان مردم قرار داد، در کشورهای اسلامی مستقل به کار گرفته است و با فعال‌سازی گسل‌های اجتماعی و تمرکز بر تفاوت‌های قومیتی، نطفه فساد را به سرزمین‌های اسلامی تزریق کرده، پرورش می‌دهد و سپس افشا و رسانه‌ای می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha