پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه

حوزه/ نخستین نشست علمی تخصصی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب با حضور طلاب غیر ایرانی و با سخنرانی در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نخستین نشست علمی پژوهشی با موضوع «نسبت میان عقل، دین و شهود در سنت معقول اسلامی»  با حضور طلاب و فضلای غیر ایرانی و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه از اساتید فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در این مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه در ابتدای این نشست به تعریف سنت معقول اسلامی پرداخت و گفت: هر آن چه در چارچوب عقاید و اخلاق مورد بررسی قرار میگیرد ذیل سنت معقول لحاظ شده و دربرگیرنده کلام، فلسفه، حکمت عملی، عرفان نظری و عملی است.

وی با اشاره به جایگاه فلاسفه اسلامی نخسین همچون فارابی و ابن سینا در شکل گیری و تقویت ارتباط میان عقل و دین، تاکید کرد: فارابی مباحث کلان کلامی را در فلسفه حل کرد و مسیر را برای بوعلی هموار کرد که بسیاری دیگر از مباحث دینی را از طریق استدلال عقلانی حل کند. در عین حال ابن سینا در نمط نهم توانست ارتباط بسیار خوبی با عرفان برقرار کند.

این استاد فلسفه و عرفان ادامه داد: شیخ اشراق پس از ابن سینا توانست با استفاده از نظام نوری به حکمت نظری نزدیک شود و حتی از لحاظ روشی نیز فلسفه را به عرفان نزدیک کند.

حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه در بخش دیگری از سخنانش جایگاه صدرا در نسبت میان عقل و دین و شهود را تبیین کرد و تصریح کرد: ملاصدرا نه فقط تقارب میان این سه مفهوم ایجاد کرد بلکه نوعی عینیت را نیز در این مسیر ایجادنمود و به درک و تبیین اتحاد میان عرفان و برهان و قرآن نایل آمد.

وی ملاصدرا را اوج قله این اتحاد دانست و ادامه داد: پس از ملاصدرا شاهد نسل هایی از اندیشمندان اسلامی هستیم که به جمع میان این سه پرداخته و در عین پایبندی به عقل و استدلال، کاملا به متن دینی وفادارند و در عین حال شهود را نیز معتبر دانسته و از آن نیز بهره ها می برند. از میان معاصران می توان به علامه طباطبایی و علامه حسن زاده اشاره کرد که با جمع میان این سه دریچه هایی از علم و معرفت را بر طالبان حقیقت گشوده اند.

شایان ذکر است: در پایان سخنان حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه، حاضران به طرح سوالات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha