جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: مراد از وحدت، وحدت عملی است؛ یعنی شیعه و سنی کنار هم قرار گیرند، در عمل با دشمن مشترکشان مبارزه ‌کنند، اما هیچ‌وقت هدف از وحدت به این معنی نیست که به سنی بگویند بیاید شیعه بشود و یا بالعکس.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز به مناسبت آغاز هفته وحدت در جمع طلاب اصفهان اظهار کرد: منظور از وحدت، وحدت اعتقادی بین شیعه و سنی نیست، بلکه هم عقاید شیعه و هم عقاید سنی برای خودشان محفوظ است.

وی بیان کرد: مراد از وحدت، وحدت عملی است؛ یعنی شیعه و سنی  کنار هم قرار گیرند، در عمل با دشمن مشترکشان مبارزه ‌کنند، اما هیچ‌وقت هدف از وحدت به این معنی نیست که به سنی بگویند بیاید شیعه بشود یا به شیعه بگویند بیاید سنی بشود، بحث وحدت اعتقادی اصلاً نیست.

عضو خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه چرا ما با اهل‌تسنن وحدت داریم؟ چرا با مسیحی‌ها و یهودی‌ها وحدت نمی کنیم، گفت: این به دلیل این است که شیعه و سنّی در اعتقاداتشان اشتراکات بیشتری دارند.

وی افزود:  معلوم است که هرچه اعتقادات بیشتر به هم نزدیک باشد، وحدت عملی بهتر امکان‌پذیر است و الا ما می‌توانیم با یهود و مسیحیت هم وحدت داشته باشیم.

استاد حزه خاطرنشان کرد: اتفاقاً آیۀ ۶۴ آل‌عمران این مطلب را می فرماید «ای پیامبر، به اهل کتاب بگو؛ به یهودی‌ها، به مسیحی‌ها بگو: یک کلمۀ مشترک است بین ما و شما و آن این است که غیر خدا را نپرستیم و شرک به او نورزیم و هیچ‌کدام هم همدیگر را ربّ یکدیگر قرار ندهیم؛ » بیایید در این موضوع وحدت داشته باشیم.

وی اذعان کرد: این یک نوع وحدت خاصی است که قرآن بیان می‌کند و معلوم است گاهی در اعتقادات هم، در یکی‌دو مورد، با اهل کتاب هم وحدت داریم؛ اما با اهل تسنن در اعتقاداتمان خیلی بیشتر وحدت داریم.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: هر دو، هم خدا و هم پیامبر را قبول داریم؛ شرک را قبول نداریم؛ قرآن را قبول داریم؛ قبله را قبول داریم؛ در فروعات هم هر دو در شبانه‌روز هفده رکعت نماز می‌خوانیم؛ روزه می‌گیریم؛ حج انجام می‌دهیم و در خیلی چیزها با هم مشترک هستیم، بنابراین شایسته است که این وحدتِ در عمل، با آن‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha