جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
راسخان در علم

حوزه/ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) کرسی ترویجی، نگرشی تشکیکی به مفهوم قرآنی «راسخان در علم» را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد اسعدی دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه کننده کرسی ترویجی، نگرشی تشکیکی به مفهوم قرآنی «راسخان در علم»، در نظر دارد نگرش تشکیکی به مفاهیم قرآن و نگاه جامع به روایات تفسیری مرتبط وجه تمایز را مورد بررسی قرار دهد.

در بحث حاضر ضمن بررسی لغوی و مطالعة کاربرد های قرآنی و روایی مفهوم «راسخان در علم» بر دو وجه ایجابی و سلبی در این مفهوم تأکید شده است .رسوخ در علم بر اساس وجه ایجابی به معنای ژرف اندیشی و اتقان دانش و آگاهی است که  در ابعاد مختلف فهم آیات نقش دارد . اما بر اساس وجه سلبی از رسوخ در علم ، معنای پایبندی به علم و یقین و پرهیز از تزلزل فکری و تردید و تعدی به عرصه های نا پیمودنی در شناخت حقایقی چون کنه ذات الهی به ذهن می آید . این تفکیک در تفسیر آیة۷ آل عمران که دو قول عطف و استیناف در آن به نزاع سختی انجامیده و مسألة تأویل متشابهات و عالمان به تأویل را دامن زده است، نقش مهمی داشته و روایات گوناگون در تفسیر آیه و پیرو آن تفاسیری را که دو وجه ساختاری و معنایی برای آیه در نظر گرفته اند ، تأیید می کند. طبعا در حوزة مصادیق راسخان در علم نیز این دو گونگی معنایی مؤثر خواهد بود.

 شایان ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین مسعود تاج آبادی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمود طیب حسینی به عنوان ناقدان و حجت الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده به عنوان دبیر علمی این کرسی ترویجی حضور دارد.

گفتنی است کرسی مزبور فردا دوشنبه ۲۷ آبان سال جاری از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۱۵ در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) واقع در میدان معلم برگزار می شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha