جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سعید ارجمندفر

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: با توجه به قضایای روزهای اخیر، توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با اشاره به تحولات و اغتشاشات پدید آمده پس از قضایای مربوط به گرانی و سهمیه بندی بنزین در روزها  و هفته های گذشته اظهار داشت: به نظر می رسد که با توجه به فضای پیش آمده، اقدام مدیریتی در راستای انسداد و ایجاد محدودیت اینترنتی در کشور علیرغم آن که آسیب های اقتصادی و اجتماعی به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرد، اما در مجموع  برای مدیریت بحران، عملکرد مناسب و قابل دفاعی بود.

وی افزود: به هر حال باید توجه داشته باشیم که اینترنت موجود در کشور ما عمدتاً اینترنت بین المللی و آمریکایی است و این حادثه و حوادث مشابهی که اتفاق افتاده، باعث شد که دولت و حاکمیت بفهمد به واسطه کنترل اینترنت می تواند تا حدود زیادی به کنترل و آرام سازی اغتشاشات بپردازد.

وی گفت: امروز ما در عصر رسانه و جنگ های رسانه ای قرار داریم و دشمن از این طریق، اقدام به جنگ روانی می کند و ما در این تقابل باید بتوانیم به سلاح مناسب دست یافته و به شکل مطلوب به مقابله بپردازیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین بیان داشت: با این حال در همین روزها و هفته های اخیر به واسطه تعطیلی یا محدودیت اینترنت، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی و یا متکی به فضای مجازی عملاً تعطیل شد و این مساله زمینه مساعدی فراهم آورده که در چنین شرایطی بیش از پیش به سمت ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات حرکت کنیم و این مطالبه را از مسئولان و متولیان امر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شکی نیست اینترنتی که از خارج حمایت می شود عملاً ابزار جاسوسی برای دشمن است، کما این که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که مسئولان آمریکایی مردم و جوانان ما را تهییج می کردند از اغتشاشات و اعتراضات، فیلم تهیه کرده و برای شبکه های آن ها ارسال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین گفت: در عین آن که معتقدم ایجاد محدودیت در بحث اینترنت برای مقابله با اغتشاشات، لازم بوده اما نباید حاکمیت کاری کند که باعث سلب اعتماد ملی شود و این نکته مهمی است که بدانیم قطع اینترنت می تواند به مخدوش شدن امنیت ذهنی و روانی شهروندان نیز منجر شود.

وی افزود: اگر ما دنبال شبکه ملی اطلاعات باشیم در این صورت بستر فعالیت های اینترنتی به راحتی و سهولت در داخل فراهم شده و در عین حال سرعت دسترسی به اطلاعات هم افزایش می یابد، ضمن آن که به این وسیله جلوی سوء استفاده و تحریک دشمن را هم گرفته ایم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اغتشاشات اخیر به ما این پیام را داد که هنوز برخی زیرساخت های جدی را نتوانسته ایم آماده کنیم و این مشکل باعث شده که به ما آسیب های جدی وارد شود و لذا از این پس باید هوشیارانه تر عمل کرده و از همین حالا به فکر رفع نقصان ها و نقاط ضعف خود در عرصه فضای مجازی باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha