جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست علمی ارتقای جایگاه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

حوزه/ رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حلقه های مفقوده ای وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد اینکه ابزار و زیرساخت هایی باید آماده و فراهم باشد تا بتوانیم انتظار تعالی جامعه را داشته باشیم، وقتی مردم در خصوص معیشت مشکل دارند نمی توان انتظار تعالی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری در نشست هم اندیشی تکمیل و ارتقای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، اظهارکرد:یکی از نقایص این سند عدم توجه به تولید یک شبکه و منظومه فکری مدّون در خصوص عدالت است، یک سری عبارات، ‌ایده ها، ارزش های بنیادین آمده است اما اینکه معنا و مفهوم عدالت چیست و جایگاهش کجاست؟ حرفی به میان نیامده است.

استاد حوزه ودانشگاه ادامه داد: وقتی آموزه های اسلامی را مطالعه می کنیم زمانی که بخواهیم به بازدارندگی برسیم برخی ملزومات را برای ما مشخص کرده است. اگر بخواهیم به بازدارندگی فرهنگی برسیم باید ببینم چه عناصری را می بایست احیا، ‌ تقویت و یا حذف کنیم تا این بازدارندگی به سهولت و شتاب بیشتری صورت گیرد.

عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه های علمیه بیان کرد: وقتی ما نیازهای پایدار و اساسی انسانی را مورد توجه قرار می دهیم در این بررسی نیازهای اولیه را از نیازهای متعالی تر متمایز می کنیم و در آموزه های اسلامی آمده است اگر این نیازها رعایت شود، ‌ نیاز اساسی تأمین گردد، بازدارندگی محقق می شود.

حجت الاسلام و المسلمین خیری در ادامه به برخی از نیازهای اساسی و تأمین آن از سوی مسئولان اشاره کرد و گفت: وقتی موضوع «معیشت»، «ازدواج»، «عدالت»، ‌ «تولید علم و عمل»، ‌ «برقراری قسط و عدل» در جامعه محقق شود، بازدارندگی در همه عرصه به سهولت اجرایی خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری در بیانات متعدد خود از رفع فقر، فساد و تبعیض سخن می گویند در واقع این عبارات محورهای اصلی یک جامعه اسلامی است که باید از سوی کارگزاران مورد رعایت و دنبال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: خانواده معظم شهدا با نثار خون عزیزانشان به حیات، امنیت و استقلال امروز ما قوت بخشیدند، محدودیت و محرومیت کشیدند، این تنها تبعیض روا در امت اسلامی است که هیچ کسی هم بحثی در مورد آن ندارد.

وی در پایان گفت: به طور کلی جایگاه عدالت و تمرکز بر آن در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بسیار ضعیف دیده شده است، بحث تولید شبکه و منظومه سازی آن طور که شایسته است وجود ندارد و اگر استثنائاتی وجود دارد آن استثناها کدامند؟.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha