سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست معاونین پژوهش مدارس علمیه اصفهان با حجت الاسلام میرمعزی

حوزه/ جایگاه دانش اقتصاد اسلامی در بین منظومه دانش های اسلامی، چیستی موضوع دانش اقتصاد اسلامی، اهداف دانش اقتصاد اسلامی و تولید از جمله پژوهش های بنده در این حوزه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی امروز عصر در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در قم گفت: بنده از سال 72 وارد پژوهش در باب اقتصاد اسلامی شدم و اولین تحقیقی که در این خصوص انجام شد، کتاب مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام بود.

وی افزود: بنده در آن زمان این تلقی را داشتم که نظام اقتصادی مفهوم کلیدی این دانش است و این عنوان را تحت عنوان مبانی فلسفی انجام دهم؛ سپس مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلامی، اهداف نظام اقتصادی را در مرتبه بعد نگاشتم و بعد وارد این مرحله شدم که الگوهای رفتاری را از دیدگاه اسلام در حوزه اقتصادی را ترسیم کنم.

برگزیده چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: طرحی که بنده ارایه کردم طرح مطالعه نظام اقتصادی به روش اقتصاد کلان بود؛ وقتی به یک روش تاسیسی دسترسی نداریم می توانیم از طریق رویکرد کلان، الگوهای رفتاری را در حوزه اقتصاد اسلامی مطالعه کنیم.

وی با اشاره به کتاب اقتصاد کلان با رویکرد اقتصاد اسلامی گفت: نظام اقتصادی از نظام رفتارهای مطلوب اسلامی بحث می کند؛ اگر بخواهیم این امور را محقق کنیم، باید به سراغ علم اقتصاد اسلامی برویم؛ این علم، این نقش را داشت که نظام اقتصادی مطلوب را تحلیل و بر اساس شرایط زمان و مکان ترسیم و راه های تحقق این نظام را نیز بیان می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به روند تحقیقات علمی خود در این عرصه یادآورشد: با هدایت های آیت الله رشاد در خصوص پرداختن به مساله فلسفه مضاف که خوشبختانه این بحث در ایران تولید شده است، به این نتیجه رسیدم که باید فلسفه مضاف به اقتصاد و دانش اقتصاد اسلامی را تولید کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: بیش از یک دهه درگیر این بحث فلسفه مضاف به دانش اقتصاد اسلامی هستم؛ در این سالها به 80 درصد مباحثی که به دنبال آن بودم رسیدم و تنها یک مورد باقی مانده که البته سخت ترین مباحث در علوم انسانی اسلامی است.

وی افزود: وقتی فلسفه را مضاف می کنیم می توانیم از فلسفه اقتصاد اسلامی و فلسفه دانش اقتصاد اسلامی نام ببریم؛ اولین فصل من درباره فلسفه دانش اقتصاد بود که در این عرصه نیز به نتایجی رسیدیم که باید در محیط دانشی مطرح شود.

برگزیده چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: اولین سوالی که در مباحث فلسفی مضاف به دانش ها مطرح می شود، چیستی و ماهیت و تعریف دانش است که در نهایت به این نتیجه رسیدم که دانش اقتصاد اسلامی دارای سه رشته مذهب، نظام و علم است(این عرصه قابل توسعه به دانش های دیگر است).

وی گفت: منظور ما از نظام، نظام رفتاری است و علم نیز به علم اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد جهانی با رویکرد جهانی تقسیم می شود؛ علم اقتصادی که می تواند اقتصاد جهان و غرب و شرق را تحلیل کند ولی از پایگاه مبانی هستی شناسانه و معرفت شناسانه اسلامی وارد تحلیل شود و تحلیل خود را ارایه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی یادآورشد: جایگاه دانش اقتصاد اسلامی در بین منظومه دانش های اسلامی، چیستی موضوع دانش اقتصاد اسلامی، اهداف دانش اقتصاد اسلامی و تولید از جمله پژوهش های بنده در این حوزه بوده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: در ادبیات اقتصاد اسلامی در خارج و داخل ایران، راجع به روش، هیچ مطلب متقن و مبنا داری نداریم؛ همین مباحث نیز که راجع به فلسفه مضاف به اقتصاد مطرح می شود در محیط دانش اقتصادی ناظر به اقتصاددانان اسلامی کم یاب است و به نوعی می توان گفت این قدم ها، اولین قدم ها در این حوزه است.

وی افزود: روش استنباط نظام اقتصاد اسلامی از جمله فعالیت های علمی بنده است؛ آنچه که امروزه در این عرصه فعالیت دارم، بحث روش علم اقتصاد اسلام که ضلع سوم بحث است؛ به نظر می رسد که اگر این روش تولید نشود، روش علم اقتصاد و هر دانش دیگری همه این زحماتی که تا کنون کشیدیم به ثمر نمی نشیند زیرا با روش مشخص است که می توانیم به حل مسایل بپردازیم.

برگزیده چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: مباحثی تحت عنوان اسلامی سازی و تاسیس دانش اسلامی وجود دارد؛ برخی تصور می کنند که اسلامی سازی، در واقع همان اسلامی مالی و در حقیقت یک نوع التقاط در فکر است؛ بنده این نظر را هم قبول و هم رد می کنند؛ اگر اسلامی سازی بدون روش باشد می توان این نظر را قبول کرد؛ اگر یک نهاد با تمام اضلاع و ارکان اسلامی سنجیده شود می توانیم به نتیجه درس برسیم.

وی گفت: به قول مقام معظم رهبری باید از همه نظریات و علوم با در نظرگرفتن اصل بصیرت استفاده کنیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha